معرفی رشته ورزشی؛

فواید و ویژگی های تمرینات معلق

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۸:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۶۸۱۳
فواید و ویژگی های تمرینات معلق
تمرینات معلق مقاومتی در ساده ترین شکل تمرینات معلق مجموعه ای خاص از تمرینات قدرتی می باشد که بر اساس وزن بدن شخص انجام می گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ این رشته ورزشی نسبت به ورزش های رایج و متدوال از این‌نظر متمایز است که دست هاو پاهای ورزشکار عموما به کمک اتصال به تکیه گاه پشتیبانی می شود این در حالی است که طرف مقابل بدن با زمین در ارتباط است

با استفاده از تمرینات معلق مقاومتی بدن درصد دلخواهی از وزن بدن در بخش مورد نظر متمرکز شده و میتوان بعنوان یک تمرین جنبشی به حرکت درآید آویزان کردن دستگاه به یک نقطه  ترکیب  ایده آلی از حرکت ایستا و پویا در غالب تمرینات  قدرتی ،استقامتی، تعادلی و هماهنگی عضلات، انعطاف پذیری ،قدرت و پایداری و هماهنگی عضلات میان تنه به طور همزمان در طیف وسیعی از استقامت ارائه می دهد.

وقتی بدن از یک نقطه تکیه گاه در بالای سر اویزان می گردد مرکز ثقل آن به دنبال پایین ترین نقطه تا سطح زمین است به عنوان مثال وقتی با هردو دست از یک میله بالا کشنده اویزان می شوید، مرکز ثقل شما ، شما را به طرف کف اتاق می کشاند.

اگر صرفا با یک دست میله را نگه دارید، بدنتان به نوسان درامده و می چرخد تا مرکز ثقلتان در پایین ترین نقطه مرکزی آویزان شود تمرینات معلق مقاومتی بدن از جاذبه زمین و تحرک برای تولیدواکنش های عصبی_عضلانی  به تغییرات حاصل از وضعیت فراگیری بدن و نیز ویژگی های میکانیکی بهره می گیرد و شما این واکنش ها را به صورت عملی تجربه می نمایید.

انجام تمرینات معلق مقاومتی  قدرت و تعادل را به شکل ایستا و پویایی باهم تلفیق نموده و به سیستم عصبی فشار زیادی اورده و مزایای ورزش بدنسازی را جهت دستیابی سریعتر به نتیجه مطلوب به حداکثر می رساند.

حتی برای پرورش اندام کاران حرفه ای(بدنسازها) سطح بالا در حفظ انعطاف تنوع تمرنی تقویت عضلات عمقی کتف(متوازی الاضلاع دندانه ای قدامی) سرشانخ (روتیتورکاف)تنه(مورب داخلی و عرضی) کارایی فراوان دارد.

این ورزش به علت تکیه اش بر وزن بدن و تکیه گاه برای تمام سنین حتی سالمندان کارایی دارد خصوصا اینکه سالمندان تدریجا  با مشکل کاهش تعادل مواجه می شوند و بسیار دیده شده راحت تعادلشان رو از دست داده و به زمین خوردن و ماه ها شاید سال ها از شکستگی ای پیش آمده رنج برده و چه بسا خونه نشین شدند.

به همین جهت یکی از بهترین بهترین سبک ورزش ها در جهت پیشگیری از افت تعادل آنها تمرینات معلق زیر نظرمربیانی با سوادو باتجربه و دلسوز است هرچند گاهاافراط دیده میشود این‌سبک ورزش بعلت دامنه حرکتی بالازمینه آسیب و کشیدگی و اورکستنشن زیادی دارد.

بعلاوه بعلت درگیری بیش از حدعضلات تنه بهتر است بیش از سه بار در هفته اجرا نگردد که میتواند سبب بیش تمرینی در این عضلات گردد.

ایده اصلی:

آویزان شدن از بند به اشکال مختلف و اجرای تمرین با شدت های مختلف تنوع دادن به حرکات درگیر کردن عضلات مختلف و...

تاریخچه:

مفهوم و ایده اصلی این نوع از تمرین مفهومی  قدیمی است که قرنهاست برای تمرین و تقویت عضلات از آن استفاده می شود.

در اویل قرن 21 مفهوم توسط یکی از نظامیان سابق ارتش امریکا گسترش یافت و و سیله ای قابل حمل و استفاده در فضاهای مختلف به شکل تجاری تولید گردید.

این وسیله تمرینی امروزه در برنامه های مختلف آمادگی جسمانی و آماده سازی ورزشکاران مختلف گنجانده میشود.

مزایا و فواید

1_ تقویت کلیه فاکتورهای آمادگی جسمانی

قدرت و حجم عضلانی استقامت عضلانی

استقامت قلبی عروقی انعطاف پذیری و...

2_چربی سوزی بالا

  3_شبیه سازی تمرینات کاربردی

4_تقویت حس عمقی

5_تقویت عضلانی مرکزی بدن

6_افزایش تعادل سرعت و..

 

تهیه و تنظیم

آزاده اکبری

مسئول کمیته تمرینات معلق هیات ورزشهای همگانی استان گیلان

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز