ابتکار در سفربه گیلان :

در زمینه مدیریت و ساماندهی زباله ها، سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به صورت جدی ورود کنند.

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۱۲:۳۹:۵۵
کد خبر: ۳۱۴۱۴۶
در زمینه مدیریت و ساماندهی زباله ها، سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به صورت جدی ورود کنند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماندها با برنامه ریزی پیش می رود، گفت: باید بررسی کنیم چرا اجرای این برنامه ها، به تاخیر افتاد یا متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان : معصومه ابتکار امروزدر بازدید از مرکز دفن زباله سراوان رشت گفت: در زمینه مدیریت و ساماندهی زباله ها، سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به صورت جدی ورود کنند.

وی افزود: ماه گذشته مصوبه ای در هیأت دولت به تصویب رسید که بر اساس آن تسهیلات لازم برای مدیریت پسماندها پیش بینی و راهکارهای خوبی نیز ابلاغ شده و به مرحله اجرا رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه برنامه مدونی در قانون برنامه چهارم توسعه برای ساماندهی زباله استان های شمالی تدوین شده بود، گفت: در این ارتباط، پیش بینی هایی نیز انجام شده بود اما در شرایط کنونی، باید بررسی کنیم چرا اجرای این برنامه ها، به تاخیر افتاد یا متوقف شد.

وی با بیان اینکه چهار مرکز مدیریت پسماند در گیلان راه اندازی شده، افزود: این اتفاق مهمی است و هم اکنون مذاکراتی در زمینه تولید انرژی از زباله در حال انجام است و مکان یابی های لازم در منطقه سراوان رشت انجام شده و به مرحله اجرارسیده است.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران علاقمند به منطقه، برای سرمایه گذاری ورود کنند و با کمک مردم و شهرداری ها، گام های اساسی در این زمینه در گیلان برداشته شود.

وی با اشاره به الگوی مصرف شهروندان گفت: باید تلاش کنیم در کنار رعایت الگوی صحیح مصرف، تولید زباله را کاهش دهیم و در عین حال، تفکیک زباله از مبدأ نیز انجام شود.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: اگر تفکیک زباله از مبدأ انجام شود؛ کاغذ، پلاستیک و مواد دیگر  جداسازی شده و بقیه زباله ها را می توان به صورت کمپوست بویژه در روستاها بازیابی کرد.

وی اضافه کرد: در زمینه تفکیک زباله از مبدأ و ساماندهی پسماندها ، دولت یازدهم برنامه های جدی دارد.

 شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این بازدید گفت: طبق بررسی های انجام شده بدون در نظر گرفتن حضور گردشگران، در هر ثانیه 650 گرم زباله در استان تولید می شود که این میزان، در روز به هزار و 800 تن می رسد.

وی ادامه داد: تولید زباله در گیلان با احتساب حضور گردشگران، به سه هزار تن هم می رسد.

وی با بیان اینکه زباله به صورت بدترین شکل در سراوان رشت دفن می شود، ادامه داد: روزانه 800 تن زباله شهری به بدترین شیوه در گیلان دفن می شود و از 600 تن زباله تولید روستایی نیز 30 درصد جمع و به مراکز دفن حمل می شوند و بقیه در رودخانه ها ، جنگل و طبعیت گیلان رها می شوند.

معاون استاندار گیلان یادآور شد: در ابتدای فعالیت دولت جدید ، تفکیک زباله از مبدأ در گیلان 10 درصد بود که هم اکنون با تاکیدات استاندار، این رقم به 50 درصد رسیده و با به میدان آوردن شهرداری ها توسط استاندار، این رقم در پایان سال افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: امسال 50 جلسه با طرف های خارجی در خصوص ساماندهی زباله ها و ساخت کارخانه های زباله سوز تشکیل شده است.

به گفته شعبانپور؛ نسبت به تولید انرژی از زباله، عزمی جدی داریم و چهار نقطه یا مکان نیز برای استقرار این واحدها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هزینه راه اندازی این واحدها بسیار بالا و از توان اعتبارات عمرانی استانداری گیلان خارج است، گفت: برای راه اندازی هر واحد نیروگاه تولید انرژی از زباله، 400 میلیارد تومان نیاز است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه با همراهی خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، به منظور بازدید از طرح های جنگل داری و تالاب های استان، وارد گیلان شد.

بازدید از طرح جنگلداری شرکت لاکارام در منطقه دوست لات و چالشم، مناطق فاقد طرح جنگل داری حوالی لونک شهرستان سیاهکل و بازدید از پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر از جمله برنامه های سفر معاون رییس جمهوری به این استان است.

همچنین با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی طرح احیای تالاب سلکه صومعه سرا آغاز می شود.

 

نظر شما