بهره گیری از پژوهش های دانش بنیان برای تولید جلبک در گیلان

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۷:۵۶:۳۸
کد خبر: ۴۳۴۲۰۵
بهره گیری از پژوهش های دانش بنیان برای تولید جلبک در گیلان
محقق جوان گیلانی با بهره گیری از پژوهش های دانش بنیان موفق شد نوعی جلبک برای تغذیه ماهیان گرمابی تولید کند.
به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان، حمید دنیایی طرح آزمایشی خود را با همکاری پارک علم و فن آوری گیلان از سال 88 با 30 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز کرد و موفق شد ریز جلبک ها را به تولید انبوه رسانده و برای مصرف ماهیان پرورشی به بازارها عرضه کند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این به دلیل واردات جلبک و گران بودن آن ، تولید کنندگان ماهی فقط از کود شیمیایی برای تغذیه ماهیان استفاده می کردند افزود : با تولید این ریز جلبک از این پس علاوه بر تولید محصول ارگانیک و حفظ محیط زیست از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می شود. 
محقق و تولید کننده جوان گیلانی گفت : هزینه استفاده از کود و جلبک در مزارع پرورش ماهی یکسان است اما جلبک به دلیل هضم آسان ، دارا بودن پروتئین ، و اسید چرب غیر اشباع  می تواند رشد ماهیان را سریع تر کند. 
سعید رحمت سمیعی یکی از  تولید کنندگان شاخص ماهی در گیلان با بیان اینکه پارسال برای اولین بار با استفاده از جلبک در 405 هکتار از مزارع پرورش ماهیان گرمابی ، 409 تن  کود شیمیایی از چرخه مصرف حذف شد گفت : امسال هم با استقبال پرورش دهندگان ماهی در 200 هکتار از مزارع از این ریزجلبک ها استفاده می شود.
وی کاهش تلفات و افزایش 850 کیلوگرمی تولید ماهی در هر هکتار را از مهمترین مزیت های استفاده از جلبک به جای کود شیمیایی عنوان کرد.
رئیس پارک علم و فن آوری گیلان هم استفاده از جلبک را به صورت پودر و چیپس در تولید مواد آرایشی - بهداشتی ، دارویی و غذایی از دیگر موارد مصرف این فرآورده اعلام کرد و گفت : در زمان کنونی در ایران جلبک بیشتر بعنوان مکمل غذایی در مزارع پرورش ماهی و بچه ماهی کاربرد دارد.
 مجید متقی طلب افزود : همه دانش و تجهیزات مورد نیاز تولید این ریز جلبک ها ایرانی است و این واحد قادر است با توان تولید روزانه 240 هزار لیتر جلبک نیازهمه مزارع پرورش کپور ماهیان را در شمال و جنوب کشور تامین کند. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز