فرانک پیشگر در نشست کارگروهی تخصصی آب تاکید کرد؛

ضرورت به کارگیری راهکارهای علمی جهت مدیریت بارش ها و منابع آب

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۰۷:۵۵:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۷۷۰
ضرورت به کارگیری راهکارهای علمی جهت مدیریت بارش ها و منابع آب
نشست کارگروهی تخصصی آب با حضور مدیران سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهرهای کشور از صبح دیروز در تالار گفتمان شهرداری رشت آغاز شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت در این نشست با تاکید بر ضرورت به کارگیری راهکارهای مناسب و علمی برای مدیریت این بارش ها، تصریح کرد: باید در جهت ذخیره بارشها، با به کارگیری راهکارهای درست بیشترین بهره را ببریم.

وی مشارکت مردم و مسئولین را در برف اخیر حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: حضور، مشارکت و تحمل مردم، مدیریت استاندار گیلان، تلاش شبانه روزی مدیران و نیروهای خدمت رسان و تعامل دستگاه های خدماتی باعث عبور از این بحران شد. این ها ظرفیت هایی است که در شهر ما وجود دارد و در همه حوزه ها و زمینه ها قابلیت فعال شدن دارد و می توان از این مشارکت استفاده کرد.

پیشگر محیط زیست و فضای سبز را از جمله حوزه هایی دانست که می توان از چنین مشارکتهایی در جهت ارتقای آن بهره برد و افزود: مدیریت فضای سبز از سنتی بودن و محدودیت در مقولات مشخص مثل حفاظت از درختان و مدیریت پارک ها در آمده است و ادبیات علمی و دانش محور در آن شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به متوسط بارندگی پایین در کشور، اقلیم ایران را خشک و نیمه خشک توصیف کرد و در ادامه گفت: متوسط بارندگی سالانه در جهان ۸۴۰ میلیمتر است اما در کشور ما حدود ۲۴۰ میلیمتر است؛ یعنی کمتر از یک سوم متوسط بارش جهانی. 

فرانک پیشگر با بیان اینکه همین بارش اندک نیز از نظر فصلی و مکانی پراکندگی یکسانی ندارد، افزود: بیش از ۹۰ درصد از مساحت کل کشور بارندگی هایی کمتر از ۲۰۰ میلیمتر در سال دارد که این بارندگی هم اکثرا در فصول پاییز و زمستان است و البته تبخیر و تعرق در این فصول کمتر است.

وی شرایط اقلیمی، خشکسالی ها، موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص محیطی از یکسو و از سوی دیگر نیاز شهرها به توسعه فضای سبز را از عوامل محدود شدن منابع آب بر شمرد.

پیشگر  در ادامه به ارائه راهکارهایی در جهت کاهش مصرف آب شرب پرداخت و گفت: کاشت گونه های گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی و حذف گونه های پر مصرف و کاشت گونه های مقاوم با کم آبی، تلاش جهت تامین آب خام و کم کردن وابستگی آبیاری فضای سبز به آب شرب، جایگزینی روش های آبیاری با راندمان بالا نظیر آبیاری بارانی و قطره ای به جای روش های سنتی، تغییر در مدل کاشت نهال به نحوی که تبخیر و تعرق کمتر باشد و آبرسانی به ریشه بهتر صورت بگیرد، عملیات اصلاح خاک و هرس و کنترل علف های هرز، افزایش دورآبیاری با افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک با استفاده از کودهای دامی و آلی و پلیمرهای سوپر جاذب و هیدروژن از جمله این راهکارها است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که این همایش ها و جلسات، اشتراک گذاری تجربیات اجرایی و تحقیقات علمی و ایده های نو بینجامد و بتواند در حل مشکلات و چالش های پیش رو در مدیریت فضای سبز کمک کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز