معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری لاهیجان :

لاهیجان تاکنون یکی از شهرستانهای موفق در حوزه پسماند بوده است

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۹:۳۵:۳۴
کد خبر: ۶۹۷۷۸۷
لاهیجان تاکنون یکی از شهرستانهای موفق در حوزه پسماند بوده است
آریا جهانگیری پاشاکی معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان لاهیجان در جلسه کارگروه مدیریت پسماند لاهیجان گفت : علی رغم ضعف ها لاهیجان تاکنون یکی از شهرستانهای موفق در حوزه پسماند بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، مهندس جهانگیری در این جلسه با اشاره به پیگیری های مطلوب کارگروه پسماند فرمانداری لاهیجان طی سال 96 در حوزه مسائل زیست محیطی شهرستان تصریح کرد: علی رغم وجود برخی ضعف ها از جمله موضوع جایگاه زباله، لاهیجان تا کنون یکی از شهرستان های موفق در حوزه مدیریت پسماند بوده است.

وی با بیان اینکه چهارچوب پسماند شهرستان در چهار کارگروه فرعی تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: در ابتدای هر سال پیشنهادات مجموع کارگروه ها در جلسه ای اصلی مورد بحث قرار گرفته و وظایف یکساله هر کارگروه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در چشم انداز برنامه ریزی می شود.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری لاهیجان با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه های اجرایی با اداره محیط زیست در خصوص رفع معضلات پسماند اظهار کرد: رئیس جمهور محترم و معاون اول ایشان در سطح کشوری و نیز استاندار محترم گیلان دکتر سالاری و معاونت عمرانی ایشان در سطح استان، همواره بر لزوم وجود پیوست زیست محیطی در تمامی پروژه های عمرانی تأکید دارند.

وی در ادامه به ارائه گزارش کار مختصر دوازده ماهه سال گذشته در حوزه پسماند شهرستان لاهیجان پرداخت و افزود: کارگروه پسماند شهرستان به طور مرتب و دوره ای هر 45 تا دو ماه یکبار مبادرت به برگزاری جلسات مرتبط با حوزه خود نموده است.

مهندس جهانگیری تصریح کرد: در سال گذشته پنج جلسه از سوی کارگروه اصلی پسماند لاهیجان برگزار شد که طی آن در مجموع 51 مصوبه از سوی این کارگروه به تصویب رسید. همچنین 17 جلسه از سوی کارگروه های فرعی برگزار گشت که حاصل آن 79 مصوبه بود.

وی در ادامه با بیان توضیحاتی در خصوص کارگروه های مختلف پسماند شهرستان لاهیجان افزود: در کمیته تخصصی پسماندهای پزشکی تصمیم گرفته شد که از مجموع 226 واحد درمانی شهرستان، در 137 مورد آن بحث امحای پسماندهای عفونی به بخش خصوصی واگذار گردد.

جهانگیری از معرفی 7 پزشک متخلف در حوزه دفع پسماندهای عفونی به مراجع قضایی طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه مدیریت این نوع از پسماند بسترهای لازم جهت عقد قرارداد مطب های پزشکی دایر با شرکت تخصصی مدیریت پسماندهای عفونی در شهرستان فراهم آمده و پزشکانی که به آن بی توجهی نمایند به مراجع قانونی معرفی می شوند.

وی با اشاره به اجرای مطلوب جداسازی پسماندهای عفونی از سایر پسماندهای عادی در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی سطح شهرستان، تصریح کرد: با توجه به افتتاح بیمارستان میلاد و نیز در شرف افتتاح بودن بیمارستان پیروز، لاهیجان در آینده نزدیک یکی از قطب های درمانی شرق گیلان خواهد بود.

وی به مشکل عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان 22 آبان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با توجه به جلسات متعدد برگزار شده به خصوص هماهنگی های صورت گرفته با معاون محترم وزیر راه، مسکن و شهرسازی در طی چند ماه آینده شاهد برطرف شدن این مشکل باشیم.

جهانگیری با اشاره به معضل پساب بیمارستان میلاد گفت: پیش بینی شده است این پساب ها برای تصفیه به تصفیه خانه بزرگ لاهیجان هدایت شده و پس از پاکسازی در فصول زراعی مورد استفاده امور کشاورزی قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری لاهیجان در ادامه به عملکرد کمیته پسماندهای شهری و صنعتی پرداخت و اظهار کرد: 33 هزار خانوار شهری در شهرستان داریم که 17 هزار خانوار آن تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ قرار گرفته اند، که حدود 10 هزار از این 17 هزار خانوار همکاری مستمر داشته اند که با توجه به بحث انتخابات سال 96 و نیز تغییر شهردار و تیم مدیریتی شهرداری تحول چندانی در آن رخ نداده است.

وی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با شهرداری لاهیجان در حوزه افزایش آمار تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری یادآور شد: روزانه 90 الی 120 تن زباله تر و 1 تن زباله خشک در سطح شهر جمع آوری می شود. که در ایام تعطیلات نوروزی آمار زباله تر گاهی به 180 تن نیز می رسید.

جهانگیری با بیان عملکرد مطلوب شهر رودبنه در خصوص مسائل مربوط به زباله افزود: بر اساس گزارشات شهرداری رودبنه از 1500 خانوار ساکن، 1300 خانوار تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ قرار دارند. و هر 4 روز 2.5 تن زباله تر و 400 کیلوگرم زباله خشک از این شهر جمع آوری می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در کارگروه پسماند جایگاه زباله در منطقه تموشل است، تصریح کرد: مجموع زباله های شهرهای لاهیجان، سیاهکل و رودبنه و نیز روستاهایی که در حوزه لاهیجان قرار دارند به این منطقه انتقال داده می شود و 5 هکتار زمین مورد بحث جهت توسعه منطقه دپوی زباله در شهرستان سیاهکل قرار دارد.

جهانگیری با بیان اینکه مشکل اساسی به عنوان شیرآبه زباله در تموشل داریم، افزود: تا به امروز معضل وجود شیرآبه، مشکل اساسی منطقه دفن زباله در تموشل به شمار می رود. BOD و COD شیرآبه زباله ده ها برابر بیشتر از فاضلابی است که در منازل تولید می شود لذا منجر به آسیب درختان، محیط زیست، رودخانه ها، آب های زیر زمینی و ... در منطقه شده است.

وی با تأکید بر لزوم چادر دار شدن تمامی ماشین های حمل زباله افزود: قرار شده است که شهرداری لاهیجان کار مشترکی را با زندان در ارتباط با این شیرآبه انجام دهد و مبلغ 650 میلیون تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

جهانگیری به فعالیت کمیته فرعی پسماندهای کشاورزی و روستایی اشاره کرد و گفت: یکی از عمده بحث هایی که این کمیته پیگیر آن است، آموزش شوراها و دهیاران در مورد کاهش کودها و سموم شیمیایی دفع آفات کشاورزی است.

وی با اشاره به نفوذپذیری بیش از اندازه زمین ها با توجه به بافت خاک در سطح جلگه گیلان تصریح کرد: برخورداری از سپتینک فاضلاب برای منازل یکی از مواردی است که در دستور کار این کمیته قرار گرفته و طبق آن شوراها و دهیاری ها جهت صدور مجوزهای ساخت باید آن را در نظر بگیرند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به فعالیت کمیته پسماندهای شهری – روستایی لاهیجان، تصریح کرد: لاهیجان یکی از شهرستان هایی است که بعد از تصفیه خانه بزرگ شهرستان رشت، درصد پیشرفت فیزیکی بسیار زیادی از حیث اجرای این پروژه دارد.

وی با بیان اینکه پروژه ساخت تصفیه خانه لاهیجان به دو قسمت تقسیم می شود، افزود: بخش از این پروژه شامل اجرای کارها، لوله گذاری شبکه های اصلی و فرعی و ایستگاه های پمپاژ در سطح شهر و بخش بعدی در رابطه با تصفیه خانه ایست که در زمینی به مساحت 20 هکتار واقع در منطقه سپهر پشت اجرا خواهد شد.

جهانگیری با اشاره به اجرای سه ایستگاه پمپاژ در شهرستان لاهیجان شامل ایستگاه های جنب بیمارستان پیروز، جنب پمپ بنزین صورتگر و نیز کیاموسوی، تصریح کرد: قرار است این سه ایستگاه پمپاژ بخشی از فاضلاب را به تصفیه خانه مذکور منتقل نمایند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات لجن کش ها از معضلات اساسی در سطح شهرستان بود که برنامه ریزی های خاصی برای آن صورت دادیم، گفت: طی پروتکلی که بین لجن کش ها، آبفا و محیط زیست صورت دادیم و با نصب GPS تعداد لجن کش های شهرستان لاهیجان را کاهش داده و سازماندهی نمودیم.

جهانگیری با بیان اینکه محور اصلی کار ما آموزش است، خاطرنشان کرد: این آموزش در سطح شهر از طریق شهرداری های لاهیجان و رودبنه و در سطح روستاها از طریق بخش داری ها، شوراها و دهیاری ها دنبال می شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش تفکیک زباله از مبدأ در سطح مدارس، تصریح کرد: آموزش در مدارس و از سنین پایین نقش بسیار بسزایی را در فرهنگ سازی جامعه و موفقیت در حوزه مدیریت پسماند دارد.

 

نظر شما