مولاوردی :

رییس جمهور به اجرای منشور حقوق شهروندی تاکید فراوان دارد/ مشارکت جوانان ، بانوان و بخش خصوصی برای اجرای بهینه حقوق شهروندی حایز اهمیت است

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۱۸:۴۹:۴۹
کد خبر: ۷۲۸۴۱۵
رییس جمهور به اجرای منشور حقوق شهروندی تاکید فراوان دارد/ مشارکت جوانان ، بانوان و بخش خصوصی برای اجرای بهینه حقوق شهروندی حایز اهمیت است
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی در جمع فعالان اجتماعی و سیاسی در رشت گفت : مشارکت جوانان ، بانوان ، بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی در اجرای منشور حقوق شهروندی حایز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی در استانداری گیلان با اشاره به آیاتی از قرآن در خصوص کرامت انسانها گفت: این آیات و اصول انسانی سرلوحه ی فعالیت های ما قرار دارد.

وی با ارایه ی گزارشی از اجرا و ابلاغ  منشورحقوق شهروندی در یکسال گذشته گفت : اصول 19 و 42 قانون اساسی به صراحت از حقوق مردم یاد کرده و رییس جمهور با وجود این اصول در قانون اساسی منشور حقوق شهروندی را تدوین و ابلاغ کردند .

مولاوردی اظهار کرد : با توجه به شرایطی که دولت یازدهم به روی کار آمد و وعده های رییس جمهور در انتخابات در 29 آذر 95 این منشور تدوین شد.

وی ادامه داد : نظر نهایی بر این شد که منشور حقوق شهروندی در 120 ماده تدوین شود .قالب آن بیشتر حقوق شهروندی است.

مولاوردی گفت : بعد از رونمایی منشور ، ماده به ماده با امضای رییس جمهور این موارد تفکیک و به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد و دستگاههای اجرایی می توانستند مواردی هم که لازم می دانستند اعلام کنند و مکاتباتی به دستگاهها ارسال شد.

مولاوردی عنوان کرد: گزارش دستگاههای اجرایی توسط رییس جمهوری اعلام خواهد شد و این گزارش بر اساس خود اظهاری دستگاهها خواهد بود . امیدواریم که بتوانیم نارضایتی عمومی مردم از مراجعات دستگاههای اجرایی را جبران کنیم.

وی افزود : امیدواریم تعامل  با سایر قوا را نیز بیشتر داشته باشیم .در حال حاضر مراجعات به صورت موردی داریم که  حقوق شهروندی نقض می شود و ما در تلاش هستیم تا مصوبه حقوق شهروندی در امور اداری را اجرایی کنیم  و 14 ساعت برای کارکنان ادارات آموزش این مصوبه در نظر گرفته شده است و تفاهم نامه ای هم سازمان امور استخدامی با وزارت کشور منعقد کرده است تا موانع تشکیل سازمان های مردم نهاد  مرتفع شود.

 مولاوردی ادامه داد: امیدواریم که مردم مسوولان کشور را پاسخگو ببینند و نارضایتی عمومی در این خصوص کم شود.

مولاوردی گفت: بخشی از نارضایتی های عمومی به خاطر عدم پاسخگویی مسئولان است. نیازمند اقدامات ساختاری و هنجاری هستیم و به نظر میرسد که باید در جامعه مان ساختارهای ذهنی را نشانه برویم و توامان برنامه ریزی هایی در خصوص اقدامات هنجاری انجام دهیم همچنین باید نهادهایی را پایه ریزی کنیم که دستیار ویژه ریاست جمهوری به این مهم اشاره دارد و از تمام وزرا و استانداران درخواست کرده ایم دستیار ویژه ای را در امور حقوق شهروندی مشخص کنند و خرسندم که عنوان کنم در استان گیلان نیز از سوی دکتر سالاری خانم ابروفراخ به عنوان دستیار ویژه استاندار گیلان در حقوق شهروندی معرفی شده است .

 وی افزود :دولت به تنهایی نباید و نمیتواند مسئولیت سنگین حقوق شهروندی را به عهده بگیرد. بخش خصوصی جای خود را دارد، بنگاههای اقتصادی، جامعه مدنی، جوانان و بانوان از بازیگران مهم این عرصه هستند که میتوانند به کمک دولت بیایند و نقش آفرین باشند.

وی با اشاره به ابلاغ حقوق شهروندی به وزرا اظهار داشت پیوستی به همراه حقوق شهروندی به وزرا ارسال شد، بند سوم این پیوست اشاره دارد به تاکید رئیس جمهور به اجرای منشور حقوق شهروندی و بند هفتم آن نیز بکار گیری زنان و اقوام در مناصب و مدیریتها تاکید دارد. مصوبه شورای عالی اداری را نیز در این خصوص داشته ایم.

خبرنگار: طاهره ریحانی

نظر شما