با حضور استاندار گیلان؛

نخستین مرکز آموزشی کشت بدون خاک در گیلان افتتاح شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۳:۲۷:۲۳
کد خبر: ۸۱۲۰۰۸
نخستین مرکز آموزشی کشت بدون خاک در گیلان افتتاح شد
با حضور استاندار گیلان نخستین مرکز آموزشی کشت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) در استان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان؛ مصطفی سالاری استاندار گیلان صبح امروز در مراسم افتتاح نخستین مرکز کشت هیدروپونیک در استان گیلان در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تخصصی کشاورزی امام خمینی ‌(ره) رشت گفت: کشت هیدروپونیک کشت‌ بدون خاک است که بیمار‌های خاکزی برای گل و گیاه را به صفر می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه کشت با خاک صرفه اقتصادی بالایی ندارد، خاطر نشان کرد: از روش هیدروژونیک می‌توان گلخانه‌های غیرفعال استان را احیاء کرد تا بازده اقتصادی داشته باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی است و معیشت عمده مردم با کشاورزی پیوند خورده است، اظهار داشت: یکی از نیازهای جدی در کشت‌های سنتی ارتقاء بهره‌وری در واحد سطح است که با روش‌های به‌روز می‌توان کمیت و کیفیت تولید را بالا برد.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات هیدروپونیکی از نظر غذایی نسبت به کشت خاکی افزود: با رویکردهای کشت مدرن، بسترسازی برای صادرات محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی از استان گیلان به کشورهای مقصد راحت‌تر پذیرفته می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین در پایان این مراسم از دیگر بخش‌های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام خمینی‌(ره) رشت بازدید کرد.

کشت‌های هیدروپونیک کشت‌های بدون خاک است که با حذف خاک از چرخه تولید، بروز بیماری‌های خاکزی برای گل و گیاه را به صفر می‌رساند و با حذف مشکلات قرنطینه، روند صادرات محصولات استان تسهیل می‌شود.

با ارائه آموزش‌های این روش مدرن، احیاء ظرفیت‌های اشتغالزایی و بهره‌برداری از گلخانه‌های غیرفعال استان که با روش کشت خاکی صرفه اقتصادی ندارد، امکانپذیر می‌شود.

تولید محصولات کشاورزی در زمان کمتر از بازده بیشتر عملیات کشاورزی ساده‌تر به دلیل حذف خاک و علف هرز، حذف آفات موجود در خاک با حذف خاک از بستر کشت، کاهش هدررفت آب، کیفیت بالاتر محصولات هیدروپونیکی از نظر کیفیت غذایی نسبت به کشت خاکی، تولید محصولات گلخانه‌ای بدون توجه به فصل، محیط و آب و هوا و استفاده از فضاهای متروکه مانند انبار برای تولید محصول از مزایای کشت هیدروپونیک است.

گفتنی است این مرکز با توانمندی‌های مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان براساس برنامه‌های کلان و به‌روز کردن آموزش‌های مهارتی در استان، ایجاد و افتتاح شده است که ظرفیت آموزش سالانه 100 نفر از علاقمندان را در دوره‌های آموزشی نظری و عملی را داراست.

 

نظر شما