استاندار گیلان در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه گیلان عنوان کرد:

ضرورت تغییر رویکرد دانشگاه به سمت آموزش کاربردی

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۷:۴۲:۰۵
کد خبر: ۸۴۶۷۶۶
ضرورت تغییر رویکرد دانشگاه به سمت آموزش کاربردی
استاندار گیلان گفت: دانشگاه باید بخشی از رویکرد آموزشی خود را به سمتی که کاربردی‌تر باشد ببرد و افرد ضمن آموزش مهارتی را برای ایجاد شغل کسب کنند‌.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ مصطفی سالاری در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه گیلان با بیان اینکه تغییر رویکرد دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین موضوع مهم و ضروری است تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این تغییر به سیاست‌های ملی کشور مربوط است.

وی افزود: می‌توانیم با هر وضعیت که سیاست‌های ملی کشور تدوین شده نسبتاً جلوتر از بقیه گام برداریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به کمیت گرایی که یکی از معضلات جدی آموزش عالی است که در آینده به ما لطمه می‌زند افزود: افرادی که بدون اینکه دانش و یا مهارت آنها را افزایش دهیم مدرک داده‌ایم و در کاری که استعداد آن را داشتند می‌توانستند گام بردارند و موفق شوند به نوعی منحرفشان کرده‌ایم.

استاندار گیلان به رویکرد اخیر وزارت علوم اشاره و خاطر نشان کرد: فرهنگ مدرک‌زدایی و ترویج دانش مهارتی کار آسانی نیست و ملزم به کار تدریجی و هزینه‌های اجتماعی است.

وی به کاهش ظرفیت دانشگاه‌های با کیفیت پایین اشاره کرد و گفت: برخی مسائل جمعیتی و برخی دیگر هم بر می‌گردد به افراد که در آن مراکز درس خوانده و گشایشی در زندگی‌شان ایجاد نشده و شغلی کسب نکرده‌اند.

دکتر سالاری به پیش نویس تهیه شده و پیشنهاد آن در سطح ملی عنوان کرد و افزود: فضایی که از دانشگاه‌هایی مثل مراکز علمی و کاربردی، پیام نور و دانشگا‌هایی خصوصی که در مقطعی خالی شده بجایی اینکه بعدها به ساختمان‌های تجاری و مسکونی تغییر پیدا کند را به سمت مهارت آموزی سوق دهیم به نوعی مهارت برای ایجاد اشتغال که بخشی از این مأموریت مستقیم با دانشگاه و بخشی دیگر با فنی‌ و حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید بخشی از رویکرد آموزشی خود را به سمتی که کاربردی‌تر باشد ببرد و افرد ضمن آموزش مهارتی را برای ایجاد شغل کسب کنند‌.

استاندار گیلان درخصوص جهت‌دهی پایان نامه‌ها که بعدها اثرات آن در جامعه و فرد را شاهد باشیم کار ارزشمندی است که با مکانسیم تشویقی دانشگاه حمایت شوند.

وی با اشاره به اعتبارات پژوهشی دانشگاه که در کارگروه تصمیم‌گیری شد اظهار داشت: نظارت و تایید آن با اعضایی که در کارگروه تعیین شده است که سریع‌تر بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه اعتبارات دانشگاه متناسب با ظرفیت دانشجو نیست اظهار داشت: باتوجه به اینکه دانشگاه‌ گیلان یک اصل منطقی را رعایت کرده و خود را تبدیل به دانشگاه‌های کوچک نکرده نیاز است قبل از اینکه توزیع اعتبارات و شاخص‌ها انجام نشده امسال به موقع پیگیری کنیم تا متضرر نشود.

وی به بحث انعقاد تفاهم نامه با وزارت علوم جهت برگزاری المپیاد ورزشی در گیلان پرداخت و گفت: ما آمادگی داریم در تفاهمی که نوشتیم سهم استان و سهم وزارت علوم گذاشته شود، ولی برای طراحی و موارد دیگر دانشگاه باید با تکیه بر نیروی انسانی خود در این مسیر تسریع کند که اعتبارات نیز به موقع تخصیص و جذب شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه افرادی که طرح، ایده و نظری دارند که در دانشگاه با آنان همکاری بیشتر شود گفت: در هرکدام از کمیته‌های 48 گانه‌ توسعه استان چند عضو هیئت عملی دانشگاه حضور دارند که البته فعالیت‌ این کمیته‌ها کمی کُند شده و باید احیا شوند.

وی به طرح‌هایی که به بحث کارآفرینی و آموزش همگانی دانشگاه‌ها کمک کند اشاره و خاطر نشان کرد: ما آمادگی حمایت از طرح‌ها را داریم و دستگاه‌هایی اجرایی که نیاز به همکاری هستند به آنها اعلام کنیم همکاری کنند و از ظرفیت دانشگاه بیشتر استفاده کنیم.

دکتر سالاری به تغییر رویکردها و چالش‌های داخلی دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در رویدادهای سیاسی حتما‌ تلاش می‌کنیم به شکلی حرکت کنیم که هم فضای دانشگاه فضای بانشاط سیاسی و اجتماعی باشد و هم دچار بحران و مسئله‌ای نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز