آرشیو مرکزی اسناد سازمان اوقاف ساماندهی و تجهیز می شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۰:۱۶:۲۹
کد خبر: ۸۹۴۰۸۷
آرشیو مرکزی اسناد سازمان اوقاف ساماندهی و تجهیز می شود
صیانت از اسناد وقفی و تثبیت مالکیت موقوفات مهمترین وظیفه در حفظ عین موقوفات است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛دکتر مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سفر به گیلان درخصوص برنامه های این اداره کل در سال جاری گفت: با توجه به منویات ریاست محترم سازمان و اهمیت موضوع حفظ و حراست از اسناد وقفی کل کشور و املاک موقوفه، تثبیت و صیانت از املاک موقوفه و سند دار کردن اسناد موقوفه و بقاع متبرکه برنامه ریزی‌های مشخصی در سال جاری انجام شده است.

وی از تدوین برنامه عملیاتی برای حفظ و حراست اسناد وقفی کل کشور  خبر داد و گفت: برای بهتر نگهداری کردن از اسناد وقفی به عنوان یکی از سرمایه های اصلی اوقاف کشور، آرشیو مرکزی اسناد سازمان اوقاف در حال ساماندهی و تجهیز است.

باقرزاده تاکید کرد: جمع آوری اسناد وقفی از سراسر کشور و ایجاد آرشیو مرکزی الکترونیکی و نظام مند کردن سیستم امانت اسناد در سازمان اوقاف از برنامه های مهم ماست.

وی با اشاره به طرح اسکن اسناد وقفی موجود در بایگانی های ادارات اوقاف سراسر کشور و بارگذاری آنها در سامانه جامع موقوفات گفت: اسکن، بارگذاری اطلاعات اسناد بایگانی در سامانه جامع به عنوان بایگانی الکترونیک سازمان اوقاف در دست اقدام است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سند دار کردن و تثبیت مالکیت موقوفات را  از دیگر برنامه های مهم سازمان اوقاف در سال جاری برشمرد و گفت: این برنامه در دو بخش سند دار کردن موقوفات و رقبات فاقد سند و همچنین اماکن مذهبی و بقاع متبرکه انجام می شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه تا پایان سال 83 هزار و 500 رقبه فاقد سند مالیکت، سند دار خواهند شد، گفت: تاکنون 38 هزار رقبه در کل کشور سند دار شده است. 

باقرزاده اذعان کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری سند مالکیت یک هزار و 500 مکان مذهبی و بقاع اخذ شود.

وی یادآور شد: از دیگر برنامه های اداره کل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف، جمع آوری اسناد وقفی موجود در ادارات اجرایی و نگهداری آنها در آرشیو سازمان مرکزی به صورت متمرکز است.

 مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اعلام کرد: تاکنون 80 درصد اسناد جمع آوری شده و 20 درصد باقی مانده در دست اقدام است.

وی همچنین گفت: در ادامه طرح یاد شده اسناد مالکیتی که جدیداً از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای موقوفات صادر و در ادارات اجرایی نگهداری می شد به سازمان مرکزی منتقل و در آرشیو سازمان اوقاف نگهداری می شوند.

باقرزاده افزود: این طرح با هدف حفظ و صیانت از حقوق موقوفات و نگهداری بهتر از اسناد وقفی انجام می شود.

وی با بیان اینکه به غیر از اسنادی که در دست ادارات اوقاف و اصحاب وقف هست از مراجعی که مراکز اسنادی دارند نیز اسناد موقوفات جمع آوری می شود، گفت: از جمله این نهادها، سازمان اسناد ملی کشور، کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس رضوی است که تعامل مطلوبی با آنها داریم.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مرمت اسناد وقفی موجود در آرشیو سازمان را از دیگر برنامه های اداره کل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف عنوان و اظهار کرد:  اسناد وقف به دلیل قدمت شان در حال از بین رفتن و مخدوش شدن هستند و با گذشت زمان دچار آسیب دیدگی می شوند که نیازمند مرمت و میکروب زدایی هستند.

 وی اضافه کرد: از اولویت های کاری ما در سال جاری مرمت اسناد نیازمند رسیدگی آرشیو مرکزی سازمان است که با همکاری سازمان اسناد ملی که مرکز مرمت بسیار تخصصی دارند، انجام می شود.

باقرزاده، اسناد موقوفات را مدرک مثبته برای اثبات وقف خواند و گفت: صیانت از اسناد موقوفات در جهت اثبات و احراز  املاک وقفی و تثبیت مالکیت موقوفات بسیار اهمیت دارد.

وی صیانت از اسناد موقوفات  و اخذ سند مالکیت را مهمترین وظیفه در راستای حفظ عین موقوفات دانست و اظهار کرد: شناسنامه دار کردن موقوفات در راستای حفظ عین موقوفات است و مقدم بر سایر اقدامات در اداره موقوفات است. 

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان ساخت: اسناد موقوفات جمع آوری شده در بانک اطلاعاتی کاداسر به عنوان لایه مشکوک املاک وقفی جانمایی می شوند تا از تعدی و تعرض موقوفه خواران در امان بمانند و از اراضی وقفی صیانت شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز