رییس سازمان صمت استان گیلان خبر داد ؛

صادرات ۴۸۲ میلیون دلاری گیلان در سال ۹۸/برای تحقق شعار «جهش تولید» به اصلاحات مالی نیازمندیم

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۰۹:۲۴:۲۲
کد خبر: ۹۸۰۴۰۱
صادرات ۴۸۲ میلیون دلاری گیلان در سال ۹۸/برای تحقق شعار «جهش تولید» به اصلاحات مالی نیازمندیم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از صادرات ۴۸۲ میلیون دلاری گیلان در یازده ماهه سال ۹۸ خبر داد و گفت: برای تحقق شعار جهش تولید به اصلاحات نظام مالی نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ فرهاد دلق‌پوش در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در 11 ماهه سال 98 گیلان بیش از 482 میلیون دلار صادرات داشته و قطعاً با خروجی آمار گمرکی به صورت 12 ماهه از هدف‌گذاری 500 میلیون دلاری هم پیشی خواهد گرفت اظهار داشت: برای تحقق شعار جهش تولید به اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی نیازمندیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان توجه ویژه مقام معظم رهبری به بحث تولید را مایه خرسندی خواند و با بیان اینکه ایشان در ادامه سال رونق تولید سال جدید را تحت عنوان جهش تولید نامگذاری کردند ابراز داشت: برای تحقق این شعار باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم و از همفکری نخبگان صنعتی و دانشگاهی استفاده کنیم.

دکتر دلق‌پوش تشکیل اتاق فکر با همکاری نخبگان و اساتید دانشگاهی و صنعتی در راستای ریل‌گذاری جهت فراهم کردن بسترهای تحقق شعار جهش تولید را ضروری خواند و عنوان کرد: برای عملیاتی شدن شعار سال و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید مولد و پویا باید از ظرفیت‌های عظیم دانشگاهی در تعیین استراتژی‌های جدید استفاده کرد.

وی اخذ مالیات ناعادلانه و صرفاً متمرکز بر تولید را از موانع مهمی که در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌کند اعلام کرد و گفت: همدلی مسئولان و توجه به تولید دانش‌بنیان، صادرات محور، متنوع‌سازی در محصولات تولیدی برای تأمین نیازهای داخلی و جذب سهم بیشتر در بازارهای صادراتی می‌تواند اقدامی هدفمند در جهت رونق و جهش تولید باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یکی از مؤلفه‌های مهم در جهش تولید را هدایت سرمایه‌گذاری‌ها از محل‌ صرف سودجویانه به سمت تولیدات مولد، هدفمند، اشتغال‌زا و بازار پسند خواند و گفت: این هدف با فعال‌سازی مراکز مشاوره کسب و کار و تعیین اولویت‌های جدید سرمایه‌گذاری متناسب با اقلیم گیلان امکان‌پذیر می‌شود.

دلق‌پوش همراه و همگام‌سازی نظام مالی کشور با سرمایه‌گذاری‌های به‌صرفه در بخش تولید را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه ثمره این کار ایجاد اشتغال برای جوانان، عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری و تاثیرگذاری محسوس در زندگی مردم است افزود: یکی از ارکان اصلی جهش تولید انجام اصلاحات در سه بخش بانکی، گمرکی و مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه تغییر در نرخ سودهای بانکی و منطقی کردن آن متناسب با وضعیت واقعی تولید می‌تواند جهش قابل ملاحظه‌ای در سرمایه‌گذاری در بخش صنعت رقم بزند تصریح کرد: در همین راستا لازم است عوارض مختلف گمرکی و مالیات اضافی از چرخه تولید محصولات حذف و یا قاعده‌مند و منطقی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در مورد کارگروه‌های رفع موانع تولید و دستاوردهای آن نیز اظهار داشت: سال گذشته به همت مسئولان مرتبط با حوزه تولید و توجه ویژه استاندار گیلان با برگزاری کارگروه‌های رفع موانع تولید نسبت به پرداخت تسهیلات اختصاصی بیش از هزار و 200 میلیارد و 85 میلیون تومان اقدام شد.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه پرداخت این مبالغ از محل کارگروه رفع موانع تولید تحرک وسیعی در بخش تولید استان گیلان به وجود آورد خاطرنشان کرد: بازگشت بیش از 417 واحد راکد و نیمه تعطیل گیلان به چرخه تولید یکی از آثار مثبت برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید در استان است که به گواه آمار تأثیرگذاری بسیار چشمگیری داشت.

وی جایگاه گیلان را براساس آخرین آمار اخذ شده از سامانه رفع موانع تولید در تعداد پرداختی‌ها برشمرد و با بیان اینکه گیلان به رتبه سوم کشوری در سال 98 رسیده افزود: واردات غیرضروری برخی از محصولات نظیر استثنائات تجاری(مناطق آزاد، کالای مسافری، کوله‌بری،‌ ملوانی) از جمله موانع عمده بخش تولید در وضعیت کنونی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان قدیمی بودن ماشین‌آلات برخی از صنایع را زمینه‌ساز کاهش بهره‌وری عوامل تولید و فرسایش در این حوزه تلقی کرد و گفت: بانکداری غیراصولی و بنگاه‌داری بانک‌ها، نقص کلی و جزئی در زنجیره تولید و کمبود مواد اولیه برای ازدیاد ارزش افزوده محصولات صنعتی از دیگر موانع بخش تولید هستند.

دلق‌پوش فقدان بستر تبلیعاتی ارزان در رسانه‌های جمعی و ملی برای جلب بازار بومی مناسب برای عرضه کالا و فرهنگ سازی بیشتر برای مصرف کالای ایرانی را مورد توجه قرار داد و گفت: عدم جذب نقدینگی توسط صاحبان صنایع به علت پیچیدگی اداری و فقدان مدیریت هوشمند از دیگر مواردی است که در مسیر جهش تولید اختلال ایجاد می‌کند.

وی حاکم بودن مدیریت سلیقه‌ای و غیرتخصصی و عدم دانش فنی برخی تولیدکنندگان و لزوم بازنگری رویکردها در این حوزه‌ها را ضروری تلقی کرد و افزود: تحقق شعار پرمحتوا جهش تولید با همدلی تمام مسئولان پرتلاش و مرتبط بانکی، مالیاتی، گمرکی، با همت تشکل‌های بخش خصوصی و رویکرد فرابخشی همه دلسوزان نظام میسر می‌شود.

 

نظر شما