حوزه هنری یزد:

حضور دو اثر هنرمند یزدی در نمایشگاه بین المللی آثار هنری بیروت

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۸:۱۴:۰۷
کد خبر: ۳۲۹۰۳۴
حضور دو اثر هنرمند یزدی در نمایشگاه بین المللی آثار هنری بیروت
دو اثر نقاشی خط اثر محمد مهدی راضی هنرمند یزدی در نمایشگاه بین المللی آثار هنری در بیروت به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، محمد مهدی راضی با اعلام این خبر گفت: من به عنوان نماینده ایران دو اثر نقاشی خط با عنوان «هما» به نمایشگاه بین المللی آثار هنری در کشور لبنان که اوایل مهرماه امسال در محل یونسکو در بیروت برگزار شد، ارسال کردم که این آثار در کنار آثار هنرمندان برجسته جهان به نمایش در آمد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با همکاری وزارت فرهنگ لبنان و یونسکو برگزار شد، افزود: در این نمایشگاه آثار منتخب هنرمندان برجسته جهان در بخش های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی؛ (نقاشی، نقاشیخط، عکس و...) و هنرهای مفهومی با موضوع «رمز و اسطوره» به تماشا گذاشته شد.

راضی با اشاره به اینکه هنرمندان صاحب سبک و شناخته شده جهان که شیوه تثبیت شده ای دارند با جدیدترین آثارشان در این نمایشگاه حضور یافتند، اظهار داشت: از ایران نیز سه هنرمند به این نمایشگاه دعوت شدند که در حوزه نقاشیخط فقط من حضور داشتم.

این هنرمند به اهداف نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: هدف این بود که هر کشوری نشانه ها و سمبل های اسطوره ای خود را در قالب هنر و با رویکرد و ذهنیت خاص هنرمندان هر رشته معرفی کند.

وی ضمن قدردانی از حمایت های حوزه هنری یزد برای ارسال آثارش افزود: من بر اساس اسطوره های کشورمان «هما» یا همان پرنده سعادت و خوشبختی که در ادبیات کهن ایرانی جزو نمادها و اسطوره ها مطرح شده را انتخاب کردم و در فضای ذهنی و برداشت های خود آن را به صورت نقاشیخط روی بوم در ابعاد 100 در 70 سانتی متر به شیوه شخصی و خاص خودم خلق کردم.

این مدرس نقاشیخط گفت: در آثار ارائه شده باید شیوه و سبک هر هنرمند مشهود بوده و یک وحدت رنگی، فرمی و تکنیکی در کارها وجود داشته باشد که نشانگر هویت فضای شخصی هنرمند است و من هم سعی کردم فضای کارم ایرانی باشد و از رنگ هایی استفاده کنم که به این ذهنیت نزدیک باشد.

وی ادامه داد: آثار من در فضای آبی و سفید خلق شده که زمینه آبی است و خود کلمه «هما» به لحاظ معنا و مفهومی که در بردارد سفید انتخاب و طراحی کردم. در این اثر کلمه هما ضمن اینکه خوانده می شود شکل بصری هم دارد و نوشتار و تصویر به شکلی با هم ترکیب و به یک پرنده تبدیل شده که حس پرواز را تداعی می کند.

راضی، نقاشیخط را زیر مجموعه هنرهای تجسمی دانست و گفت: متأسفانه به طور رسمی خیلی ها نخواسته اند بپذیرند که این رشته زیر مجموعه تجسمی است که این نخواستن ناشی از کمبود اطلاعات و آگاهی نداشتن از بحث نقاشیخط است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نقاشیخط ترکیبی از فضای نوشتاری و احساس نقاشی است، افزود: نقاشیخط دارای دو رویکرد سنتی و مدرن است. خوشنویسانی که خطوط سنتی از جمله نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و هر خط دیگری را می نویسند، رویکرد سنتی به این هنر دارند و کسانی که رشته های تجسمی را گذرانده و تجربه کرده اند مانند طراحان گرافیک و نقاشان معمولا رویکردشان مدرن است و از فضای نوشتاری به شکل بصری استفاده می کنند. 

این هنرمند مطرح نقاشیخط کشور تصریح کرد: بعضی ها فکر می کنند کسانی که در زمینه نقاشیخط کار می کنند حتما باید خوشنویس باشند اما من معتقدم که اصلا این طور نیست و کسی که می خواهد در این رشته کار کند لازم نیست خوشنویس سنتی و حرفه ای باشد.

راضی با اشاره به چند وجهی بودن نقاشیخط ادامه داد: این هنر این ظرفیت را دارد که هم نقاشی، هم نقاشیخط  و هم یک طراحی گرافیکی باشد به لحاظ دکوراتیو بودن و حتی می تواند نمودی از بحث تایپوگرافی در آن دیده شود ولی در نهایت خود اثر را نقاشیخط می گوییم.

وی با بیان اینکه یک اثر نقاشیخط به طور حتم باید به شکل اصل و بدیع ارائه شود و شکل اجرایی و حس هنرمند نیز در آن نمود داشته باشد، گفت: آثار هنرمندان نقاشیخط حس خاص خودش را داشته و یک اثر زنده است اما در آثار چاپی معمولا حس مستقیم هنرمند دیده نمی شود.

این هنرمند به نمود جهانی نقاشیخط ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: نقاشیخط ایرانی از این جهت نمود پیدا کرد که کسانی که به شکل مدرن در این حوزه مشغول فعالیت شدند خیلی جدی و عمیق به آن پرداختند و پیگیری، جدیت و حساسیت آن ها در کارشان اکنون نقاشیخط ایرانی را در سطح جهان مطرح کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز