رئیس کمیسیون فراکسیون شفافیت شورای عالی استان های کشور:

هوشمندسازی را لوکس می‌دانند، شهرها آثار باستانی بدون استحکام شده‌اند/ شهرداری فرصت ندارد به هوشمندسازی شهر فکر کند

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۶:۰۳:۰۷
کد خبر: ۸۶۶۹۱۰
این روزها شهرداری‌ها در سراسر ایران به فکر نگهداشت شهرهایشان هستند و تصوری برای به روز کردن شهرها ندارد. اتفاقی که در بیشتر شهرهای ایران در حال انجام است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهرداری‌های سراسر کشور تراکم می‌فروشند، منابع شهرها را می‌فروشند تا بتوانند شهر را اداره کرده و حقوق دستمزد پرسنل را بدهند. به عبارتی مردم عوارض می‌دهند تا زباله شهر جمع‌آوری و خدمات جاری به مردم ارائه شود. با این حال کمتر شهری به فکر به روز کردن خدماتی است که به مردم ارائه می‌شود و شهرها به آثار باستانی تبدیل شده که استحکام آثار باستانی را هم ندارد. در این رابطه حمید بادامی نجات، رئیس کمیسیون فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌های کشور و نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها، در این رابطه با اشاره به درگیری‌های مالی شهرداری‌ها، راه حل خروج از این غفلت را توجه به درآمد پایدار شهری دانست.

بادامی نجات در گفتگو با برنا در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری‌ها به سوی به روز شدن پیش نمی‌روند، گفت: شهرداری‌ها متاسفانه به دلیل اینکه بیش از هزار خدمت برایشان تعریف شده، کمتر به این موارد توجه می‌کنند.

وی افزود:  متاسفانه مدیریت‌های شهری در سال‌های اخیر از لحاظ منابع مالی شدیدا دچار مشکل شده‌اند و اولویت‌هایشان را بر مسائل جاری خودشان گذاشته‌اند که فعالیت‌های خدمات شهری را شامل می‌شود. این مشکلات بهانه‌ای نیست تا به سمت هوشمندسازی نروند ولی یکی از دلایلی که این‌ها به این سمت نرفته‌اند همین اتفاق است.

هوشمندسازی شهرها الزامی است

رئیس کمیسیون فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌های کشور  ادامه داد: عامل دیگر این است که هنوز مدیریت‌های شهری به‌خصوص در شهرهای کوچک به این باور نرسیده‌اند که هوشمندسازی می‌تواند سبب بهبود امور شود و هوشمندسازی را به عنوان یک کار لوکس می‌بینند در صورتی که هوشمندسازی و استفاده از فناوری و تکنولوژی برای شهرها الزام شده چراکه باید هزینه های خود را مدیریت کنند.

بادامی نجات تاکید کرد: اگر امروزه شهرها منابع محدودی دارند باید با استفاده از هوشمندسازی و فناوری‌های نوین مدیریت کارآمدتری داشته باشند تا بدین ترتیب هزینه کمتری صرف شود.

نماینده همدان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شهرداری‌ها در کل کشور متولی واحدی ندارند که بتواند برخی امور را دیکته کنند. متاسفانه این روزها هر شهری بر اساس اولویت‌بندی‌های شوراهای شهر و روستا فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و همدان در راه هوشمندسازی قدم برداشته‌اند و خیلی زمان می‌برد که به شهر هوشمند تبدیل شوند اما قدم‌های خوبی برداشته شده که جای امیدواری دارد.

کمک به مردم با الکترونیکی کردن فرآیند شهرداری

رئیس کمیسیون فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌های کشور با اشاره به وظایف شورای عالی استان ها در این ارتباط گفت: در شورای عالی استان‌ها تلاش می‌کنیم به شوراهای شهر کل کشور آموزش بدهیم و بگوییم الکترونیکی کردن فرآیندهای شهرداری یک اقدام است و کمک می‌کند کار مردم بهتر انجام شود و در خدمات رسانی نیز کمک‌رسان است

بادامی نجات با اشاره به لزوم به روز رسانی خدمات‌دهی در شهر ها عنوان کرد: هوشمندسازی از خیلی فسادهای اداری که با آن مواجه هستیم جلوگیری می‌کند و وقتی کار را به ماشین می‌سپاریم قطعا ماشین این قابلیت را ندارد تا به افراد بر اساس برخی دیگر از اولویت‌ها خدمات‌رسانی کنند.

رئیس کمیسیون فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌های کشور در پاسخ به این سوال که اگر هزار کار برای شهرداری تعریف شده بنابراین امیدی به مدیریت یکپارچه شهری نیست، گفت: بعید است با این سیستم اداری فعلا به مدیریت یکپارچه شهری برسیم.

بادامی نجات با انتقاد از وضعیت فعلی شهرداری‌ها در مدیریت یکپارچه عنوان کرد: در شهرداری‌ها که یک شهردار با چند سازمان و منطقه فعالیت می‌کنند مدیریت یکپارچه وجود ندارد. در تمام شهرداری‌ها این‌گونه است. در حال حاضر معاونت‌های مختلف و مناطق شهرداری‌ها با سازمان‌هایشان هماهنگ نیستند. در کل کشور در شهرداری‌ها نتوانسته‌ایم مدیریت یکپارچه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ضعف قوانین داریم. باید به اندازه‌ای که مسئولیت می‌دهیم اختیار بدهیم و پولش هم به مدیریت شهری بدهیم. اینگونه نباشد یکسری وظایف به عهده مدیریت شهری بیندازیم و بعد منابع مالی اینها را تامین نکنیم. وقتی این اتفاق رخ بدهد شهرداری مجبور به شهر فروشی می‌شود و در این فکر باشد چگونه کسب درآمد داشته باشد.

بادامی نجات گفت: شهرداری فرصت ندارد فکر کند شهر را چگونه هوشمند کند چراکه در گیر و دار مسائل مالی است و این امر سبب شده تا غفلت از به روز شدن شهرها شود.

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری سایر شهرهای ایران گفت: هیچ شهری را نداریم که بدهی نداشته باشد. هر کسی به اندازه جمعیتش بدهی دارد. همه شهرهای ما به اشخاص حقیقی و حقوقی و... بدهکار هستند و از سویی طلب‌هایی دارند که نیاز دارند سامان بدهند. مشکل ما بیشتر بحث درآمد پایدار است که تاکنون نتوانسته‌ایم به آن برسیم.

نظر شما