در گفتگو با کارشناس اقتصاد بررسی شد؛

علل بقای گرانی در کشور با توجه به کاهش نرخ ارز / کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن به زودی

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۵:۳۹:۱۸
کد خبر: ۸۷۱۸۵۲
علل بقای گرانی در کشور  با توجه به کاهش نرخ ارز / کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن به زودی
پازوکی گفت: قیمت مسکن به حدی بالا رفته است که حقوق بگیر های بالای دولت نیز توان جابه جایی مسکن ندارند . قیمت مسکن حبابی بالا رفته و اگر مسئله خاص سیاسی بخصوص در سیاست خارجه صورت نگیرد قیمت مسکن قطعا تاشش ماه آینده 15 درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کاهش نرخ دلار و سکه در روزهای اخیر یکی از پر مخاطب‌ترین اخبار هفته جاری بود. در کنار این خبر یک سوال برای شهروندان وجود دارد که چرا با افزایش نرخ ارزی با رشد قیمت در بازارهای مختلف از خانه و خودرو تا خوراک و پوشاک مواجه بودیم ولی حال در شرایط کاهش نرخ دلار و سکه با پایین آمدن قیمت‌ها مواجه نیستیم؟

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و  عضو هیات علمی دانشگاه علامه، در خصوص این سوال جامعه از نگاه علم اقتصاد چنین به برنا گفت: اینکه نرخ دلار در روزهای اخیر کاهش یافته، چند دلیل دارد که اصلی‌ترین آن میزان تقاضای خرید دلار در بازار است که کاهش یافته است. البته باید به این نکته دقت داشت که قیمت دلار در واقع در ماه‌های اخیر از متغییرهای اقتصادی تبعید نکرده بلکه تحت تاثیر فعل و انفعالات مباحث سیاسی نشات گرفته از تحریم و عدم ثبات اقتصادی بوده است. به عبارتی بالا رفتن قیمت دلار و پیش بینی قیمت دلار در شرایط فعلی اقتصادی ایران، دلیل اقتصادی ندارد.

وی در مورد اینکه چرا کاهش نرخ ارزی داریم ولی کاهش قیمت‌ در بازار هنوز صورت نگرفته؟ بیان داشت: اینکه چرا قیمت دلار در شرایط فعلی، مسیر کاهش را در پیش گرفته جهت آن بیشتر به سمت مردم برمی‌گردد که تقاضای درخواست دلار از سوی آنان کاهش یافته است. از طرفی بخشی از افرادی که دلار را با قیمت‌های بالا از بازار خریداری کرده‌اند، این روزها دلارهایشان را به بازار آورده و به فروش گذاشته‌اند تا کمتر ضرر کنند و این  وضعیت به طبع در بازار سکه نیز اثر همسان دارد.

پازوکی با تاکید بر اینکه اگر همین الان از بنده سوال شود فردا نرخ دلار بالا خواهد رفت یا همچنان مسیر کاهش را ادامه خواهد داد نمی‌توانم پاسخی دقیق داشته باشم گفت: زیرا بازار فعلی به هیچ عنوان از متغیر های اقتصادی پیروی نمی‌کند.

این کارشناس علم اقتصاد افزود: باید  ثبات ارزی را به بازار ایران برگرداند. اگر بازار از وضعیت ثبات برقرار باشد آن زمان مهم نیست که قیمت دلار 13 یا 11 یا 8 است؛ مهم این است که قیمت ارزی نوسان نداشته باشد. در ماه‌های اخیر به شدت قیمت ارز و طلا در بازار ایران در واقع ازعدم ثبات برخوردار بوده است و آن چیزی که برای اقتصاد خطرناک است و اقتصاد را دچار مشکل می‌کند در واقع عدم ثبات اقتصادی است که امیدوارم دولت با سیاست‌های خردمندانه ثبات اقتصادی را که شامل ثبات در نرخ ارز، بازار کالا و خدمات دچار نوسان باشد جلوگیری کند. اقتصاد به سمت ثبات برود هم به نفع مصرف کنندگان هم به نفع تولید کنندگان و نهایت به  نفع سلامت و تعادل اقتصادی کشور خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه وقتی نرخ ارز و سکه رشد پیدا کرد، بیان می شد که این افزایش حبابی است و حال دلالان بیان می‌کنند کاهش نرخ حبابی است؛ اینگونه توضیح داد: همانطور که گفته شد، در حال حاضر  قیمت ارز در بازار ایران با متغیرهای اقتصادی هماهنگی نداشته است و نقش دلالان در این نوسانات پررنگ است. به‌طور مثال، افزایش نجومی قیمت خانه در ایران از هیچ شاخص اقتصادی تبعیت نکرده است. بر اساس متغییرهای اقتصادی به زودی قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. گزارش‌های اقتصادی نشانگر این است که در یک‌ماه گذشته، قیمت مسکن 15 درصد کاهش پیدا کرده ولی دلالان در تلاش هستند این کاهش در جامعه گسترده نشود. قیمت مسکن به حدی بالا رفته است که حقوق بگیر های بالای دولت نیز توان جابه جایی مسکن ندارند. قیمت مسکن حبابی بالا رفته است و اگر مسئله خاص سیاسی بخصوص در سیاست خارجه صورت نگیرد قیمت مسکن قطعا تا 15 درصد تا شش ماه آینده کاهش خواهد یافت؛ متغییرهای سیاسی به ما سیگنال کاهش قیمت مسکن را می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز