هدیه سبز شهرداری تبریز،

پارک «خانه‌باغ امامی» افتتاح شد

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۱:۴۹:۳۲
کد خبر: ۶۰۲۸۷۰
پارک «خانه‌باغ امامی» افتتاح شد
با حضور شهردار تبریز، جمعی از اعضای شورا و در میان استقبال پروشور شهروندان، خانه‌باغ امامی افتتاح و به عنوان یکی از بوستان‌های کم‌نظیر، به فرصت‌های فضای سبز محدوده مرکزی شهر افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، خانه‌باغ امامی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع در تقاطع خیابان قطران و پاستور، واقع شده است. این مجموعه زیبا که در سال‌های دور، دارای نقش اجتماعی مهمی در مرکز شهر بوده، در دو سال گذشته، توسط شهرداری تبریز تملک شده و از تخریب و نابودی نجات یافت.

خانه‌باغ امامی، پس از تملک با اجرای عملیات مرمت و سامان‌دهی، در قالب بوستانی زیبا و کم نظیر، به فضای سبز محدوده مرکزی شهر اضافه شده است.

مرمت عمارت و بنای داخل باغ، آماده‌سازی استخر بزرگ باغ،  احداث نمازخانه، احیای فضای سبز و حفظ درختان، حذف الحاقات و ضایعات، از اقدامات انجام گرفته در این باغ ‌بوده‌است.

 

ساختمان باغ در وسط باغ ایجاد شده که مشتمل بر خوان‌نشین، چندین اتاق تو در تو، بادگیر، هشتی و همچنین اسطبل و سرویس‌های بهداشتی است.

مرمت دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه‌گیری لازم، استحکام‌بخشی پایه‌ها، حذف الحاقات غیراصولی و مرمت‌های اضطراری و نجات‌بخش، تعمیر پُشت‌بام، اجرای کف فرش با سنگ و آجرهای سنتی، دیوارکشی در ضلع شمالی باغ، احداث فضای سبز و گلکاری  وسیع، هرس درختان موجود در باغ و احداث سیستم پمپاژ آب، از دیگر بخش‌های مرمت این باغ تاریخی است.

این باغ واقع در محدوده داخل شهر در خیابان پاستور ما بین خیابان های قطران و لاله زار واقع شده و  دارای قابلیت کاربری های خدماتی، فرهنگی و هنری است.

عملیات تملک، سامان‌دهی و احیای خانه‌باغ امامی، هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در بر داشته است.

 

پرویز عباس‌نژاد، شهردار منطقه ۳ تبریز نیز در این مراسم، یادآور شد: خانه‌باغ امامی، یک محدوده خصوصی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع بود در وضعیت مناسبی نبود و نگرانی‌هایی از بابت احتمال تخریب آن وجود داشت؛ شهرداری منطقه ۳ و معاونت اداری و مالی شهرداری تبریز، با تشخیص ضرورت نجات خانه‌باغ امامی، ۷ میلیارد تومان برای تملک این باغ هزینه کرده‌است.

وی اضافه کرد: پس از تملک، با بررسی‌های کارشناسان عمران و فضای سبز، مقرر شد این خانه‌باغ، به عنوان یک پارک محله‌ای، به فضای سبز مرکز شهر ملحق شود.

شهردار منطقه ۳ تبریز ادامه داد: با مساعدشدن شدن هوا از ابتدای سال جاری، با تلاش شبانه‌روزی، عملیات احیا، مرمت و بازسازی باغ آغاز شده و امروز پس از پنج ماه تلاش بی‌وقفه، تقدیم شهروندان می‌شود.

وی با تاکید بر این که در بخش‌های مختلف عملیات مرمت، سعی شده تا قدمت تاریخی پارک حفظ شود، گفت: عمارت ارزشمندی که یک طبقه  از آن در زیرزمین و طبقه دیگر، روی زمین است، در آخرین مراحل تکمیلی بوده و به زودی، برای طراحی کاربری‌های متناسب، بهره‌برداری می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز