چگونه انتخاب رشته کنیم؟ نکات مهم در انتخاب رشته کنکور کارشناسی

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۱۴:۱۰:۴۷
کد خبر: ۸۸۱۶۵۶
چگونه انتخاب رشته کنیم؟ نکات مهم در انتخاب رشته کنکور کارشناسی
با توجه به اهمیت انتخاب رشته در آینده علمی و شغلی افراد، آشنائی با نحوه صحیح انتخاب رشته ضروری است.

با توجه به اینکه مرحله دوم کنکور سراسری سال 1398 دوره کارشناسی فردا شروع خواهد شد و آن عده از دانش آموزانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، از روز 20 مرداد ماه این امکان را خواهند داشت تا بر حسب علایق و توانمندی های خود انتخاب رشته نمایند، بدین جهت ضرورت دارد، نکاتی چند برای آگاهی این عزیزان در خصوص انتخاب رشته دانشگاهی صحیح بیان شود.  انتخاب رشته باید واقع بینانه انجام شود. چون رتبه و تراز آزمون کنکور، در انتخاب رشته فرد نقش مهمی دارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که رشته ها را دور از واقعیت و در سطح بالاتر از تراز کنکور انتخاب نکنیم.

از مزیت های کارنامه نتایج اولیه داوطلبان این است که با توجه به رتبه، سهمیه، زیر گروه و رتبه کشوری می توانند 100 انتخاب رشته در دانشگاه های مختلف داشته باشند.

موضوع اصلی که برای انتخاب رشته باید در نظر داشت این است که خودتان و اهدافتان را خوب بشناسید. برای پاسخ به این سوال که چگونه انتخاب رشته کنیم ، باید به این دو مبحث ذیل توجه کنیم:

الف). کارنامه نتیجه کنکور

در ارزیابی کارنامه برای انتخاب رشته باید به دو موضوع توجه داشته باشید:

1-تراز:

تراز هر داوطلب نشان دهنده جایگاه او در بین داوطلبان دیگر است و تعیین رتبه از طرف سازمان سنجش برحسب تراز هر دانش آموز صورت می گیرد.

2-رتبه:

رتبه در کارنامه ترتیب هر دانش آموز نسبت به جمعیت کل را نشان می دهد.

نکته: پس از اعلام نتایج کنکور، سایت سازمان سنجش امکانی را برای داوطلبان به وجود می آورد که دانش آموزان با توجه به تراز و رتبه خود با خرید اعتبار می توانند به صورت آنلاین انتخاب رشته کنند. این سیستم برحسب قبولی های سال گذشته، شانس قبولی شما را در دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه تان تخمین می زند.

ب). شناسایی رشته های موردنظر

برای انتخاب رشته مورد علاقه خود باید به موارد زیر دقت کنید:

1- هدف:

برای انتخاب رشته، هدفتان از ادامه تحصیل را با توجه به موارد زیر مشخص کنید:

1-1 آینده شغلی:

اگر برای ادامه تحصیل مهم ترین عامل، آینده شغلی عالی است، پس شما باید به دنبال جنبه درآمدی رشته مورد نظر باشید. رشته مورد نظر خود را از نظر راحتی برای پیدا کردن شغل و میانگین درآمد فارغ التحصیلان آن رشته بررسی کنید. بررسی وضعیت اقتصادی کشور و تغییر سبکهای شغلی، باعث میشود ، انتخاب رشته تحصیلی پراهمیت، و  با دقت بیشتری صورت گیرد . وجود فضای مجاری و یا ایجاد تکنولوژی های جدید که شغلهای پرطرفدار با آینده شغلی دیروز را امروز به رشته های بی ارزش شغلی تبدیل کرده اند، این ضرورت را ایجاد میکند تا همه جانبه و آگاهانه رشته دانشگاهی خودمان را انتخاب کرده و نسبت به آینده شغلی آن، با توجه به تفاسیر بالا، دقیقتر باشیم

2-1 ارتقاء مدرک تحصیلی:

اگر هدف شما از ادامه تحصیل تنها ارتقاء مدرک تحصیلی است می توانید رشته های مختلف را در دانشگاه های مورد علاقه تان برحسب تراز و رتبه، اولویت بندی کنید. و آن عده از رشته هایی را انتخاب کنید که مطمئن شوید امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

رعایت نکات زیر در انتخاب رشته تحصیلی 

1- قبل از انتخاب رشته حتما با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.

2- قبل از انتخاب رشته درباره جایگاه علمی دانشگاه، اعضای هیات علمی مبرز ، ابزار آموزشی و کمک آموزشی پیشرفته و بومی بودن آن دقیق فکر کنید و تصمیم آگاهانه بگیرید.

3- هرگز به انتخاب رشته آنلاین اکتفا نکنید. چون سیستم با توجه به آمار و ارقام برای شما انتخاب رشته می کند و استعداد و علایق شما را در نظر نمی گیرد.

4- امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته ها ممکن نیست یا بسیار سخت است. پس در انتخاب آنها دقت کنید.

5- با توجه به سهمیه و استان خود انتخاب رشته کنید.

6- داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه هستند، حق انتخاب رشته در دوره های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور را دارند.

7- برای افزایش شانس قبولی خود به رشته های زیرگروهی که در آن رتبه بالاتری آورده اید، توجه بیشتری بکنید.

 چگونه انتخاب رشته کنیم؟

ابزارهای مهم در اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم را حتما در نظر داشته باشید:

اولین ابزار ما کارنامه داوطلب است. کارنامه راهنمایی برای دانش آموز است که تشخیص دهد در کدام یک از رشته ها و دانشگاه ها شانس قبولی بیشتری دارد.

دومین ابزار ما دفترچه راهنمای انتخاب رشته است (دفترچه شماره 2). در این دفترچه کد، عنوان رشته ها و دانشگاه ها، قوانین و تبصره ها موجود است.

سومین ابزار در اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم اطلاعات دانش آموز راجع به رشته ها و خصوصیات شغلی و شهر و دانشگاه ها است.

چهارمین ابزار که از مهم ترین ابزار است، همراهی والدین و مشاوران مدرسه در انتخاب رشته است.

هر دانش آموز باید اول به علایق خود توجه کند و سپس خانواده و اطرافیان!

اول باید به رشته مورد علاقه خود فکر کند و سپس به آینده شغلی اهمیت دهد.

با آرزوی موفقیت

سیدفاضل بلاغی

کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

 

نظر شما