وزیر علوم:

تک تک استادان مسئول رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها هستند

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۱۴:۳۳:۰۸
کد خبر: ۸۹۲۲۱۱
تک تک استادان مسئول رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها هستند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست شورای دانشگاه زنجان با اشاره به لزوم رعایت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها، تاکید کرد: تک‌تک استادها مسئول رعایت اخلاق علمی و همین‌طور دانشجویان خود هستند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر منصور غلامی افزود: در آیین‌نامه جدیدی که تدوین شده‌است، عضو هیئت‎علمی را مسئول گذاشته‌ایم؛ هر تخلفی از دانشجوی وی در دوره تحصیل پیش بیاید، عضو هیئت‌علمی را مسئول می‌دانیم.

وی به کنترل تعداد دانشجویان اساتید هیئت‌علمی نیز اشاره کرد و کاهش تعداد آن‌ها را از راه‌حل‌های این مشکل عنوان کرد.

وزیر علوم اضافه کرد: پس از عضو هیئت‌علمی، مدیرگروه مسئول تخلفات دانشجویی و غیبت‌های بی‌دلیل از دانشگاه است. مدیرگروه باید بر حضور و غیاب دانشجوی تحصیلات تکمیلی تمام‌وقت کنترل داشته باشد و درخصوص غیبت بیش از حدّ او حساسیت به‌خرج داده و بی‌تفاوت و بی‌اطلاع نباشد.

دکتر غلامی راه‌حل بازگشت اخلاق علمی به دانشگاه‌ها را رعایت این موارد بیان کرد و افزود: گاهی این مسائل به خارج از کشور کشیده می‌شوند.

وی افزود: در همین خصوص سامانه آموزشگاهی تلاشی است برای کیفی‌سازی.

دکتر منصور غلامی همچنین گفت: دانشگاه‌های بزرگ باید به دانشگاه‌های کوچک کمک کنند و آن‌ها را زیر پوشش بگیرند.

وزیر علوم، کنترل ظرفیت‌ها را لازمه کنترل ورودی‌ها دانست و افزود: وقتی کنترل ظرفیت‌ها رها شود، زمانی که تعداد صندلی خالی بسیاری وجود دارد، منجربه حضور افراد با سطح علمی نابرابر و گاهی با تفاوت بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع با کوچک یا بزرگ‌بودن دانشگاه ارتباطی ندارد.

وی در بخش دیگری از گپ و گفت با اعضای شورا و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان به مقوله مهم ارتباط دانشگاه ها با صنعت و جامعه اشاره و تاکید کرد: اعضای هیئت‌علمی که از صنعت قرارداد برای دانشگاه بیاورند، ظرفیت دکتری و کارشناسی ارشد آن‌ها را افزایش می‌دهیم که این موضوع در سال آینده به‌صورت قطعی ابلاغ خواهد شد.

دکتر غلامی درخصوص فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور گفت: آنچه اتفاق افتاده است از نظر موارد مختلف تربیت نیروی انسانی، پرداختن به حوزه پژوهش و آغاز اقدامات در زمینه فناوری‌ها و انتقال دانش به سطح جامعه روندی طبیعی طی کرده‌است. آنچه دراین‌خصوص اهمیت دارد این است که این‌گونه تحولات در عرصه جهانی هم با تغییر و تحولات مواجه است.

وی افزود: در دنیا روند گرایش به رشته‌های تحصیلی به‌لحاظ شأن و حیثیت آن تقریباً مشابه کشورمان است.

وزیر علوم با بیان اینکه درخصوص آموزش علاوه بر اینکه نیاز به تغییر سرفصل دروس و عنوان‌های محتوایی دروس داریم باید حتی در حدّ تغییر عنوان رشته و گرایش‌های بیشتر به سمت بین‌رشته‌ای‌ها گام برداریم.

وی، خطر این اتفاق را در رشته‌های علوم پایه بیشتر دانست و گفت: در این رشته‌ها غیر از اینکه ممکن است درخصوص حرفه و شغل به مشکل برخورد کنیم، نگرانی درخصوص دروس علمی و پایه چون فیزیک، ریاضی و شیمی زیاد است؛ چراکه نمی‌توانیم به‌راحتی این‌ها را تغییر داده یا حذف کنیم.

دکتر غلامی به نبود راهنمایی صحیح برای هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: بالاتر از ۶۴ درصد داوطلبان امسال در رشته علوم تجربی بودند که نشان‌دهده افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در مدارس است.

وی افزود: توزیع مناسبی میان رشته‌های مختلف در دبیرستان‌ها وجود ندارد.

وزیر علوم، دوره‌های ارشد پیوسته، دکتری پیوسته، بورس‌های تمام یا پاره‌وقت و تضمین شغل را ازجمله پیشنهاداتی برای حل این مشکل برشمرد.

وی افزود: رشته علوم انسانی نیز مشکلاتش از گذشته وجود دارد. در این بین، شکوفاشدن فرزندان بستگی به نحوه تشویق، تربیت و هدایت والدین آن‌ها دارد.

در این نشست که با حضور دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر عسگریان ابیانه مشاور وزیر علوم و دبیر ستاد خیرین، دکتر سید محسن نجفیان رئیس دانشگاه زنجان و اعضای شورای این دانشگاه برگزار شد، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زنجان، نقطه‌نظرات خود را درخصوص تعالی و پیشرفت آموزش عالی کشور با وزیر علوم درمیان گذاشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز