عضو فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی:

مشاوره امری شخصی است نمی‌توان آن را اجبار کرد/مشاوره پیش از ازدواج بار مالی بر دوش جوانان می گذارد و ازدواج را سخت تر می‌کند/ در موضوعات آسیب‌های اجتماعی قانون اولویت ندارد

۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۰۴:۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۰۷۹۰۶۹
مشاوره امری شخصی است نمی‌توان آن را اجبار کرد/مشاوره پیش از ازدواج بار مالی بر دوش جوانان می گذارد و ازدواج را سخت تر می‌کند/ در موضوعات آسیب‌های اجتماعی قانون اولویت ندارد
علی‌اصغر عنابستانی گفت: مراجعه به مشاور یک امر شخصی است به همین دلیل نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم قبل از ازدواج، حین ازدواج، بعد از طلاق و.... به مشاوره مراجعه کنند بنابراین ما تنها می‌توانیم فرهنگ مراجعه به مشاور را جا بیندایم و زمینه‌ها و امکانات مشاوره رایگان را فراهم کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شاید طلاق در نگاه اول برای بسیاری از زندگی‌های به بن بست رسیده راهکار نجات و پایان مشکلات باشد اما مشکل واقعی از زمانی شروع می‌شود که یک زن در جامعه ایرانی طلاق می‌گیرد. برخی از این زنان به دلیل مشکلات مالی آن هم با این وضعیت اقتصادی مجبور به روی آوردن به مشاغل کاذب یا نامناسب می‌شوند یا حتی مجبور می‌شوند به برخی درخواست‌های مردان پاسخ مثبت دهند و برای تامین مسائل مالی خود وارد یک زندگی مشترک دیگر شوند. مشکلات مالی و اقتصادی از یک سو و مشکلات روحی و روانی از طرف دیگر باعث می‌شود زنانی که طلاق می‌گیرند پس از پایان دادن به زندگی مشترک خود وارد طوفانی از مشکلات و آسیب‌ها شوند که قاعدتا بر جامعه تاثیر مستقیم می‌گذارد به همین دلیل، جای خالی مشاوره قبل از ازدواج، حین زندگی مشترک، قبل از طلاق و بعد از طلاق به شدت احساس می‌شود.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به اینکه اجرایی کردن مشاوره‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی است، گفت: مشاوره‌های قبل از ازدواج، قبل از طلاق و بعد از طلاق یک امر اجرایی است که دستگاه‌های اجرایی باید آن را پیگیری کنند چراکه مجلس و فراکسیون‌ها فقط مسئول جهت دهی، حساسیت زایی و ایجاد ساختارها هستند.

او افزود: من معتقدم آگاهی بخشی و افزایش سطح آگاهی یکی از راهکارهای جدی مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که بیش از قانون و الزامات تاثیر می‌گذارد.

عنابستانی تصریح کرد: این روزها طلاق یکی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی است که دست به گریبان آن هستیم بنابراین افزایش سطح آگاهی جوانان قبل از شکل گیری خانواده تاثیر بسیار بالایی در کاهش طلاق دارد چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و ما باید قبل از تشکیل خانواده جوانان را آگاه کنیم که این امر از طریق مشاوران قابل انجام است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص ادامه داد: اقدام مهم بعدی این است که بعد از شکل گیری خانواده و قبل از وقوع طلاق فرهنگ مشاوره را جا بیندازیم و حتی الزاماتی را در این خصوص برای زوجین به وجود بیاوریم تا از بروز مشکلات حاد و جدی جلوگیری شود، بعد از طلاق هم جامعه باید قدم پیش بگذارد و از یک خانمی که مطلقه شده و حتی فرزند هم دارد حمایت کند که تمام این اقدامات در گرو افزایش آگاهی مردم است.

این عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی قانون اولویت ندارد، گفت: در مباحث ساختارهای اجتماعی مسئله جدی قانون نیست چون در بسیاری از مواقع قانون داریم اما اجرا نمی‌کنیم درمورد مشاوره هم نیازی به قانون نیست و اینکه ما بیاییم مراجعه به مشاور را برای زنان پس از طلاق اجبار کنیم اصلا درست نیست چرا که این مسئله بیشتر جنبه فرهنگسازی دارد قانون در اولویت نیست در واقع ما ابتدا باید این فرهنگ را ایجاد کنیم و سپس بیاییم با قانون بودجه و منابع مالی آن را تامین کنیم بنابراین اجبار کردن و وضع قانون اصلا کار مناسبی نیست.

عنابستانی با تاکید براینکه مشاوره امر شخصی است، عنوان کرد: مراجعه به مشاور یک امر شخصی است به همین دلیل ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم قبل از ازدواج، حین ازدواج، بعد از طلاق و.... به مشاوره مراجعه کنند ما تنها می‌توانیم فرهنگ مراجعه به مشاور را جا بیندازیم و سپس زمینه‌ها و امکانات مشاوره رایگان را فراهم کنیم تا هرکسی که می‌خواهد از این امکانات بهره مند شود رایگان و بدون پرداخت هزینه نزد مشاور برود آن زمان می‌بینیم این فرهنگ به خوبی جا افتاده و همه استقبال می‌کنند.

او درخصوص مشاوره‌های قبل از ازدواج گفت: مجلس قبلی طرح اجباری شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج را مطرح کرد اما رای نیاورد و بدون سرانجام ماند چرا که اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج فقط یک بار مالی بر دوش جوانان است و ازدواج را سخت تر می‌کند ما اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم باید هزینه‌های مشاوره را از منابع عمومی تامین کنیم تا هزینه اضافی بر جوانان تحمیل نشود درواقع این هزینه‌ها باید از جیب دولت تامین شود تا جوانان.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز