خبرگزاری برنا بررسی کرد

ماجرای ابهامات آزمون ۴۹ دستیاری پزشکی/ از رای دیوان عدالت اداری تا ممانعت وزارت بهداشت از اجرا

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۸۰۱
ماجرای ابهامات آزمون ۴۹ دستیاری پزشکی/ از رای دیوان عدالت اداری تا ممانعت وزارت بهداشت از اجرا
داوطلبان آزمون 49 دستیاری پزشکی به نحوه برگزاری آزمون و عدم اجرای رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر بروزسانی منابع این آزمون گله مند هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برگزاری آزمون 49 دستیاری پزشکی با ابهاماتی مواجه شده است که این ابهامات چندی است فضای رسانه ای کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

داستان، به رای قطعی آزمون دستیاری 48 برمیگردد که برای آزمون دستیاری 49 لازم الجرا بود. براساس این حکم در اردیبهشت ماه 1400 منابع آزمون 49 اعلام شد اما متاسفانه همچنان درس های مانند پوسیدگیNT و رادیولوژی که مربوط به 10 و 13 سال پیش است همچنان در منابع آزمون وجود دارد؛ درحالی که دروس پزشکی به دلیل اینکه با جان مردم سر و کار دارد باید حداقل 2 تا 5 سال یکبار به روز سانی شود.

درحال حاضر با توجه به رای قطعی شعبه 26 تجدید نظر دیوان عدالت اداری 25 مهرماه 1400، مبنی بر لزوم تغییر این درس این اتفاق نیوفتاده است. حتی دو دادنامه از دیوان عدالت به وزارت بهداشت اعلام شد تا رای قطعی اجرا شود. اما در دی ماه 1400 شورای آموزش تخصصی آموزش پزشکی قوانین را عوض کرد این درحالی است ک قانون نمی تواند رای دیوان عدالت را عوض کند.

WhatsApp Image 2022-04-23 at 10.30.16 PM(3)

WhatsApp Image 2022-04-23 at 10.30.21 PM

نه تنها،منابع تصحیح نشد که در این نشست ،عملا تصویب گردید که من بعد ،بنا بر مصلحت(شاید)!درآن سال جهت ازمون ها طبق نظر کمیته تخصصی ،تصمیم گیری صورت خواهد گرفت که البته درمورد ازمون ۴۹ ،بااینکه درمتن آورده شده ،ولی چون رای صادره دیوان عدالت قبل این نشست بوده ، بر مبنای مسایل حقوقی و قانونی، قابل استناد نیست چرا که قانون ،عطف به ماسبق نمیشود.

لجاجت های وزارت بهداشت برای اعمال رای دیوان عدالت اداری همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه در اسفند ماه 1400 مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به وزیر بهداشت خواستار اجرای قطعی رای دیوان شد که باز هم این اتفاق محقق نشد تا 26 نماینده مجلس نامه ای را جهت اجرای رای امضا کردند.

WhatsApp Image 2022-04-23 at 10.52.19 PM

در ادامه باتوجه بی بی توجهی وزارت بهداشت و سنجش پزشکی به تصحیح تخلفات ،نمایندگان محترم و معاون رییس جمهور ،ریاست محترم قوه قضاییه ،ریاست محترم سازمان و ریاست دیده بان شفافیت و عدالت و برخی  نمایندگان این سازمان...ورود کردند.

WhatsApp Image 2022-04-23 at 10.57.09 PM

در سال 1401 همچنان پیگیری ها برای اصلاح روند برگزاری آزمون دستیاری 49 ادامه پیدا کرد. در 22 فروردین ماه نمایندگان مجلس در نامه ای به وزیر دادگستری و رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به اجرا قانون شدند. اما به گفته یکی از داوطلبان واقعی این آزمون در چنین مرحله ای از پیگیری ها به آن ها انگ اغتشاشگر زدند در حالی که این پزشکان در دو سال و نیم گذشته هم پای کادر درمان در خط اول مبارزه با کرونا بودند و بارها در این سال ها خودشان نیز بیمار شدند.

در ادامه 29 فروردین ماه رئیس قوه قضائیه طی نامه ای به دیوان عدالت اداری خواستار تسریع پیگیری روند آزمون دستیاری 49 شد اما هنوز اجرای رای دیوان محقق نشده است و رای جدیدی بر مبنای آن نیز صادر نشده است

اما عباسی مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این باره نظر دیگه ای دارد و موضوع را این چنین عنوان می کند: منابع آزمون ۴٨ و ۴٩ ابتدای سال ١۴٠٠ اعلام شده بود و پیش از برگزاری آزمون ۴٩ درباره منابع آزمون با آیین نامه شورای آموزش پزشکی تخصصی  شکایاتی به دیوان عدالت اداری شد.

به گفته عباسی، رای نهایی شده دیوان عدالت اداری در آبان ماه به وزارت بهداشت ابلاغ شد و بر این اساس دیوان اعلام کرد که منابع آزمون دوره ۴٩ مغایر با قوانین است و وزارت بهداشت باید ترتیبی اتخاذ کند تا مغایرتی بین قوانین و منابع نباشد و به همین دلیل نشست زمان حداقل و حداکثر تغییر منابع آزمون برداشته و تعیین منابع آزمون به هیات‌های ممتحنه دانشنامه تخصصی و هیات بورد سپرده شد.

عباسی گفت: زمان آزمون‌ها هم ملاحظه‌ای داشت که بنابر مصوبه شورای آموزش پزشکی مقرر شد آزمون دستیاری سالی یکبار در اردیبهشت ماه برگزار شود.

مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در جلسه با دیوان عدالت اداری که فروردین ماه اعلام شد؛ وزارت بهداشت تاکید داشت که موضوع عدم تمکین به رای دیوان مطرح نیست و همه موضوعات مطرح شده در فضای مجازی فضاسازی رسانه‌ای است و مقرر شد که دیوان نظر نهایی خود را به زودی اعلام کند.

به گفته عباسی، برخی که منفعت‌هایی از تعویق آزمون و تغییر منابع دارند؛  جو رسانه‌ای راه انداخته اند و شایعه پراکنی می‌کنند.

 مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: هیچ کس منکر این نیست که منابع آزمون‌های پزشکی باید به روز باشد؛ اختلاف روش درمان اکنون هم وجود دارد و در دوران کرونا به وضوح آن را دیدیم و اینطور نیست که فقط بین روش‌های درمان قدیم وجدید اختلاف وجود داشته باشد.

اما داوطلبان این آزمون نظر دیگه ای دارند تا جایی که یکی از داوطلبان واقعی این آزمون موضوع را این چنین برای خبرنگار برنا مطرح کرد: «ما داوطلبین دستیارى ٤٩ هستیم و متاسفانه داره در حقمون احجاف میشه. با اینکه دیوان عدالت ادارى راى بر حذف رفرنس پوسیده و اصلاح تاریخ ازمون رو داده؛ وزارت بهداشت متاسفانه هنوز زیر بار نرفته و قراره ٢٢ اردیبهشت برگزار بشه. از طرفى درس خوندن تو ماه رمضان هم واقعا سخته. خواهش میکنم ازتون این خبر رو پوشش بدید همراهى تعدادى نماینده مجلس؛ همراهى رئیس دیده بان عدالت، دستور دکتر اژه اى به دیوان مبنى بر تسریع فرایند و همه و همه رو داریم ولى متاسفانه نمیتونن جلوى وزارت بایستن کمکمون کنین.»

با همه ی این نامه نگاری ها و مصاحبه های پی در پی باید دید بالاخره وزارت بهداشت چه تصمیمی خواهد گرفت و چه عاقبتی منتظر داوطلبان این آزمون خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز