چرا عوامل حج تمتع سال جاری۲ برابر استانداردهاست؟/ اعزام عوامل اضافی یعنی معطلی بیشتر حجاج در سال‌های آینده

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۱۸:۰۲:۲۴
کد خبر: ۱۳۳۸۸۸۲
چرا عوامل حج تمتع سال جاری۲ برابر استانداردهاست؟/ اعزام عوامل اضافی یعنی معطلی بیشتر حجاج در سال‌های آینده
با توجه به سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفره ایران برای حج تمتع ۱۴۰۱، کمتر از یک هزار و ۲۰۰ نفر باید به عنوان عوامل حج تمتع به این سفر اعزام شوند که متاسفانه تعداد عوامل حج تمتع حداقل ۲ برابر این تعداد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از کشورمان بر اساس سهمیه اختصاص داده شده از سوی عربستان به حج تمتع مشرف می‌شوند که برخی از این تعداد هر ساله به عنوان خادمان و نیروهای ستادی و عوامل حج تمتع هستند.

خدمتگزاران حجاج به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ به طوری که برخی از این افراد در کاروان‌ها و هتل‌ها به زائران بیت الله الحرام خدمت می‌کنند و برخی دیگر به عنوان نیروهای ستادی حج در مکه و مدینه در حوزه‌های تغذیه و تدارکات، مسکن، بهداشت و درمان، حمل و نقل و ... در خدمت زائران هستند.

افزایش هزینه‌های تحمیل شده به زائران با جایگزینی کارکنان حج و زیارت به جای کارگزاران در سفر حج تمتع

در حوزه کاروان و هتل‌ها تا حج تمتع سال ۱۳۹۷ تمام خدمتگزاران به حجاج از بین کارگزاران حج و زیارت انتخاب می‌شدند. به طور مثال انباردار که در هتل‌ محل اقامت زائران حضور دارد، از بین کارگزاران حج و زیارت که دارای تخصص و تجربه بودند، انتخاب شده و با دریافت کمترین دستمزد به زائران خدمت می‌کردند.

سازمان حج و زیارت به یکباره در سال ۱۳۹۸ انباردارهای حج تمتع را از نظام کارگزاری حج، حذف و کارکنان سازمان حج و زیارت را جایگزین آنها کرد. این اقدام به منظور اهمیت تخصص علمی برای انبارداری و هدر نرفتن تدارکات تهیه شده برای زائران خانه خدا در ایام حج تمتع انجام شد که البته این امر علاوه بر اینکه افزایش بار مالی حج تمتع را در پی داشت، با توجه به دستمزدها و حق مأموریت‌هایی که برای کارکنان حج و زیارت در نظر گرفته شده بود، هزینه‌های حج را برای زائران خانه خدا بالا برد. چرا که پیش از آن زمان، یک انباردار کارگزار بابت حضور حدود ۴۰ روزه در مکه و مدینه و خدمت در انبار، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کرد، اما با جایگزینی کارکنان سازمان حج و زیارت در این سمت، این مبلغ حدود ۷ برابر شد؛ به طوری که سال ۱۳۹۸ سازمان حج و زیارت برای مدیران روزانه ۵۵ تا ۶۰ یورو و برای کارکنان حج و زیارت حدود ۵۵ یورو به عنوان حق مأموریت پرداخت کرد.

نکته جالب اینجاست که این هزینه‌ها از سوی زائران خانه خدا تأمین می‌شود و همین امر یکی از دلایل افزایش هزینه حج تمتع شده است. البته این رویکرد سازمان حج و زیارت در جایگزینی کارکنان سازمان به جای کارگزاران و نیروهای داوطلب در حوزه ستادی مصادیق بسیاری دارد؛ به طوری که در ۱۰ سال اخیر در حوزه حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، آشپزخانه‌های مرکزی، امداد و نجات، بهداشت و درمان و ... شاهد جایگزینی کارکنان سازمان به جای عوامل کارگزاری بوده‌ایم.

حج3

امسال ۱۵۰۰ نفر به عنوان نیروهای ستادی حج و زیارت به حج تمتع می‌روند

همچنین با تحقیقات صورت گرفته درباره تعداد عوامل اجرایی حج تمتع سال جاری، حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از سهمیه حج تمتع به عوامل اجرایی حج تمتع از سوی سازمان حج و زیارت اختصاص یافته که این تعداد جدای از سهمیه بعثه مقام معظم رهبری است. این امر در حالی است که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی، هر یک از کشورهای اسلامی مجازند تنها ۳ درصد از مجموع سهمیه حج تمتع خود را به عنوان عوامل ستادی به حج اعزام کنند.

اما سال‌هاست که رویکرد سازمان حج و زیارت در این موضوع به گونه‌ای است که بیش از سهمیه در نظر گرفته شده برای عوامل اجرایی، نیروهای ستادی در ایام حج حضور می‌یابند و ده‌ها هزاران زائر که بیش از ۱۵ سال در انتظار تشرف به سرزمین وحی هستند، باید منتظر اعزام و اعلام اولویت باشند تا بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

حج4

عربستان فقط برای ۳ درصد سهمیه کشورها به عنوان نیروهای ستادی ویزای رایگان می‌دهد

البته همانطور که دولت سعودی پیش‌بینی کرده، ویزای عوامل رایگان است و فقط ویزای ۳ درصد از مجموع سهمیه هر کشور به عنوان عوامل به صورت رایگان صادر می‌شود و سایر افراد اگر هم به عنوان عوامل به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، باید بابت صدور ویزا هزینه بپردازند که مشخص نیست آیا هزینه این عوامل از سوی زائران تأمین می‌شود یا سازمان حج و زیارت آن را می‌پردازد!

بر همین اساس با توجه به سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفره ایران برای حج تمتع ۱۴۰۱، کمتر از یک هزار و ۲۰۰ نفر باید به عنوان عوامل حج تمتع به این سفر اعزام شوند که به نظر می‌رسد تعداد عوامل حج تمتع در سال جاری حداقل ۲ برابر این تعداد است.

کاهش تعداد عوامل اجرایی حج چقدر عملیاتی شده است؟

در سال‌های گذشته مسؤولان همواره به کاهش تعداد نیروهای ستادی حج تمتع تأکید داشتند و قرار بود با توجه به اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر در صف حج تمتع هستند، تعداد نیروهای اجرایی کاهش یافته و بر تعداد زائران افزوده شود. اما این امر در سال‌های گذشته چندان اجرایی نشد. اکنون با روی کار آمدن دولت انقلابی و حضور سیدصادق حسینی به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت انتظار می‌رود که این موضوع مورد توجه قرار گیرد و سازمان حج و زیارت در کاهش تعداد عوامل و هزینه‌هایی که بر زائران تحمیل می‌شود، بیش از گذشته تلاش کند.

حج تمتع

اعزام ۴۳ انباردار به حج امسال با حق مأموریت روزانه حداقل ۴۰ یورو!

به عنوان مثال، امسال با توجه به اینکه ۴۳ هتل برای زائران خانه خدا در مکه مکرمه و مدینه منوره اجاره شده است، فقط ۴۳ نفر به عنوان انباردار از بین کارکنان سازمان حج و زیارت به حج تمتع اعزام می‌شوند که حق مأموریت آنها قرار است همچون حق مأموریت سایر کارکنان سازمان حج و زیارت روزانه حداقل ۴۰ یورو باشد که اگر یورو را ۳۲ هزار تومان در نظر بگیریم، سازمان حج و زیارت به هر نفر روزانه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌دهد و با توجه به اینکه امسال حداکثر زمان حضور حدود ۳۰ روز است، هر انباردار بیش از ۳۸ میلیون تومان بابت یک ماه حضور در عربستان می‌گیرد و سازمان حج و زیارت فقط بابت اعزام ۴۳ نفر انباردار باید یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان حق مأموریت پرداخت کند. در حالی که می‌توانست با اعزام نیروهای کارگزاری داوطلب و البته متخصص، این هزینه را به بیش از یک چهارم کاهش دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما