دبیرخانه مشترک تشکل‌های کلان شهرها در تهران

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۸:۴۲:۱۱
کد خبر: ۱۳۶۴۳۳۸
دبیرخانه مشترک تشکل‌های کلان شهرها در تهران
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با ایجاد دبیرخانه مشترک تشکل های کلان شهرها در تهران می توانیم در رشد، توسعه و آموزش سمن‌ها، فعالان اجتماعی و گروه‌های جهادی نقش بسزایی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نشست مجمع ملی تشکل‌های جوانان شهر تهران شب گذشته با حضور جوانان،نخبگان، فعالان اجتماعی سطح کشور و اعضای شورا مرکزی ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

سید احمد علوی رئیس ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موانع قانونی برای حضور سمن ها و گروه های جهادی در اداره شهر، اظهارداشت: خواستار اصلاح قوانین مدیریت شهری برای سپردن مدیریت شهر به تشکل ها، سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی هستیم که این نیازمند همکاری و هم افزایی میان تمامی تشکل‌ها است.

وی با اشاره به روز جهانی جوان و روز تشکل‌ها گفت: قوانین اداره و مدیریت شهری ما مربوط به زمانی می شود که دولت و حکومت ها خودشان اداره شهر را بر عهده داشتند و اکنون سیستم حکمروایی به سمت مشارکت عمومی قدم برداشته باید نوع نگاه، سطح مطالبات و گفتمانمان متفاوت شود.

عضو شورای اسلامی شهر اضافه کرد: با گسترش شهرها، دولت ها توان اداره شهر را نداشتند و دست به اصلاح قوانین به نفع اداره شهر توسط مردم زدند که این موضوع همچنان با مشکل زیرساخت در ایران مواجه است.

علوی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که خصوص توجه به موضوع حلقه های میانی اشاره شده است، گفت: امروزه با توجه به توسعه حوزه شهری و مشکلاتی که دولت‌ها در تعامل با مردم داشتند، نیازمند این هستیم که به سمت تقویت و تحقق حلقه های میانی برویم.

 رئیس ستاد شورای شهر تهران در رابطه با مشکلات گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد یادآور شد: قوانین اداره شهر در ایران به صورتی است که گروه های جهادی و سمن ها نمی توانند اداره امور را به دست گیرند و قوانین پیمانکاری است؛ اکنون برای سپردن امور به سمن ها و گروه های جهادی از آن کد اقتصادی، مباحث مالیاتی و … می خواهند، اگر سمن ها و گروه های جهادی این موارد را داشته باشند که شرکت می شوند و دیگر سمن و گروه جهادی نخواهند بود.

رییس کمیته مشارکت های اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: لازم است شهرداری لایحه ای در خصوص اصلاح قوانین به شورا ارائه کند، البته برخی قوانین نیز فراتر از شورا است و باید در مجلس اصلاح شوند.

این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ستاد سمن های شهر تهران در جهت تشکیل محافل مشارکتی و دبیرخانه سمن جوانان اقدام موثری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد دبیرخانه مشترک برای سمن‌ها می توانیم در رشد توسعه و آموزش سمن ها، فعالان اجتماعی و گروه‌های جهادی نقش بسزایی داشته باشیم.

در ادامه نشست برخی دبیران تشکل‌ها به اختصار به موضوعاتی اشاره داشتند.

ژیلا آقا غفاری مدیرعامل کارآفرینان فردای سبلان و رئیس مجمع جوانان استان اردبیل به عنوان اولین سخنران گفت: اینکه ستاد توان افزایی سمن های شهر تهران توانسته است فضایی برای تشکل ها ایجاد کند یک اتفاق مهم بوده که امیدواریم این اتفاق در دیگر کلانشهرها رخ دهد، چرا که حضور فعالان اجتماعی و جوانان باعث تقویت و توسعه مشارکت در جامعه می شود.

سینا علیدوستی که از انجمن نظامی آران به عنوان مسئول امور اداری استان تهران حضور داشت، افزود: شهرداری تهران بودجه برای فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت سمن ها در نظر دارد ولی اغلب مدیران در داخل ساختار به آن وفادار نیستند مشخص نیست این بودجه برای چه مصارفی استفاده میشود.

امیر کریمیان دبیر کل مجمع ملی جوانان کرمانشاه با اعلام این نکته در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در تهران دبیرخانه مشترک با محوریت سمن ها و فعالان اجتماعی تشکیل دهیم اتفاق بسیار میمونی است که می‌تواند باعث تقویت و توسعه سمن‌ها شود.

پرهام جعفری دبیر تشکل زامیاران استان تهران یادآور شد: سمن ها و فعالان حوزه اجتماعی نیازمند آموزش و تحول در حوزه رفتار سازمانی هستند که اگر ستاد سمن های شهر تهران بتواند این آموزش‌ها را در نظر گیرد اتفاق موثری در این بخش خواهد بود.

در ادامه این نشست مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران یادآور شد: هر کجا که کار به مردم واگذار شده است نشان از توسعه و رونق مشارکت عمومی بوده ایم باید از توانمندی سمن ها به سمت فعالیت های اجرایی قدم برداریم.

وی خاطر نشان کرد: حضور جوانان فعالان محیط زیستی می‌تواند کمک رسان و مقام مشورتی مناسبی برای ارائه ایده‌های مطلوب در کمیسیون‌های تخصصی شورا، است و تا جایی که توان دارم پیگیر مطالبات مطرح شده از سوی جوانان هستم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز