افتتاح ۱۱۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی در دهه فجر/ ۹۶۱ مدرسه در زلزله خوی آسیب دیدند

۱۴۰۱/۱۱/۰۹ - ۱۲:۳۰:۱۴
کد خبر: ۱۴۲۹۳۲۲
افتتاح ۱۱۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی در دهه فجر/ ۹۶۱ مدرسه در زلزله خوی آسیب دیدند
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: وی درباره تخریب مدارس در اثر زلزله خوی با اعلام افتتاح 110 پروژه آموزشی و پرورشی در دهه فجر گفت: متاسفانه در زلزله خوی ۸۷۳ پروژه آموزشی و پرورشی آسیب جزئی و ۸۸ مدرسه در زلزله خوی آسیب زیادی دیده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمیدرضا خان محمدی رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  امروز یکشنبه ۹بهمن ماه در نشست خبری افتتاح هزار و ۱۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی در دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: خیرین متعهد شدند تا به میزان هزار و صد میلیارد تومان برای امر خیر مدرسه سازی کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه عده ای در جامعه ناامیدی پمپاژ می کنند این در حالی است که قبل از انقلاب سرانه آموزشی فقط ۱.۵متر بود ولی امروز به حدود ۵ متر افزایش پیدا کرده است؛ هزار و ۱۰۰ پروژه در دهه فجر با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود که از این تعداد ۳۷درصد با کمک خیرین و  ۸ درصد آن توسط شخص خیر و 55 درصد آن توسط دولت ساخته شده است. 

خان محمدی با اشاره به کلاس های دارای تراکم ۵۰ نفر گفت: هر مدرسه ای که ساخته می شود کمکی برای رفع جهالت عده ای از جامعه است؛ رفع جهالت یعنی اینکه منطقه ای آباد می شود؛ حاکمیت به دنبال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بیشتر در در مدرسه سازی است؛ بنا داریم معماری ایرانی اسلامی در مدارس پر رنگتر شود. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: به دنبال تدوین آیین نامه ای هستیم که هنگام ساخت مدارس به برخی ویژگی ها توجه شود تا فضایی مناسب برای زیست بوم و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان داشته باشیم تا آنها تربیت درستی داشته باشند؛ در این راستا شرکت باز آفرینی شهری تفاهم نامه ای برای ساخت مدارس در ۲ هزار و ۲۵ منطقه منعقد شده است هر چند که دراین موضوع با کمبود زمین روبرو هستیم.

وی درباره تخریب مدارس در اثر زلزله خوی گفت: در این زلزله ۸۷۳ پروژه آموزشی و پرورشی آسیب جزئی و ۸۸ مدرسه در زلزله خوی آسیب زیادی دیده اند.

خان محمدی گفت: ۶۹ هزار مدرسه دارای نمازخانه و ۱۵۰ هزار مدرسه نیازمند نمازخانه است. 

وی درباره زلزله خوی گفت: در خوی سه بار زلزله آمد که ۷۰ روستا را لرزاند و ۲۰ تا ۲۵ درصد مدارس را  تخریب کرد؛ در چنین شرایط بحرانی، مدارس به عنوان پایگاه امدادرسانی برای پذیرایی از هموطنان زلزله زده هستند و اگر مدارس را خوب بسازیم می تواند به پایگاه امداد رسانی تبدیل شوند. 

خان محمدی ادامه داد: در زلزله اول، ۱۰ مدرسه آسیب دید که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بود و اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود.

وی گفت: زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچه‌ها در مدرسه نبوده و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم های ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کنند. 

وی درباره بودجه نوسازی و مقاوم سازی مدارس اعلام کرد: اعتبارات و ردیف هایی که داریم و برای مقاوم سازی است ۵۰۰ میلیادر تومان است اما در مجموع ۷۱ هزار کلاس به ۵۰ همت اعتبار نوسازی و مقاوم سازی نیازمند است.

خان محمدی افزود: ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای مقام‌سازی مدارس درخواست کردیم که تخصیص نیافت و اگر هم تخصیص پیدا کند به ۵۲۰ پروژه اختصاص می دهیم. 

رییس سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: سالانه ۱۵ هزار کلاس درس در کشور ساخته می شود؛ بدنبال ساخت ۳ هزار و ۷۰۰ پروژه تا مهر ماه ۱۴۰۲ با استفاده  از منابع و ظرفیت های مختلف هستیم. 

 وی با اشاره به بدهی سازمان نوسازی مدارس به خیرین گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف خیرین ۴۴ درصد افزایش اعتبار پیدا کرد؛ با فروش۵۳۰ املاک مازاد آموزش و پرورشی و با مولد سازی، پرداخت بدهی به خیرین در اولویت است که با این کار به هزار و ۵۰۰ پروژه ناتمام خیرین کمک می شود.

 رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: 725 میلیارد برای استانداردسازی سمانه گرمایشی هزینه کردیم و مقادیر زیادی اعتبار هم توسط خیرین برای این کار در نظر گرفته شد؛ به کمک شرکت های دانش بنیان حدود ۴۹ هزار کلاس استاندارد سازی شد؛ 48 هزار بخاری گازی تا پایان سال تحصیلی بین مدارس توزیع می شود؛ ۱۴ هزار سیستم گرمایشی استاندارد تا پایان  سال تحصیلی جاری تامین می شود.

خان محمدی درباره بودجه ایمن سازی مدارس در حوزه آتش نشانی عنوان کرد: سازمان نوسازی مدارس ساخته و تجهیز می کند و تحویل می دهد و اقدامات بعدی نظیر تعمیرات با خود آموزش وپرورش است؛ ۹۳۰ مدرسه در شهر تهران نیازمند استانداردسازی در حوزه آتش نشانی است. 

وی درباره وضعیت آموزشی اتباع گفت: با وجود ۲۰۰ هزار دانش آموز اتباع به حدود  ۷ هزار کلاس درس نیاز داریم؛ این در حالی است که سهم ما نسبت به بودجه کل سال گذشته ۱۵درصد کاهش یافته است.  

رییس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین و مشارکت بالای آنان در ساخت مدارس گفت: سال گذشته خیرین مدرسه ساز ۲ هزار میلیارد کمک کردند؛ ۲۰۰ مدرسه در منطقه ۲۲ تهران کمبود داریم؛ پیش بینی ما از میزان کمک خیرین مدرسه ساز در جشنواره سالجاری بین ۴ هزار تا ۸ هزار میلیارد تومان است. 

 ادامه این نشست ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: یک میلیون کودک از کشور افغانستان به کشور ما آمدند؛ باید شرایطی فراهم کنیم که آنها هم درس بخوانند. آنها ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که ۲۵ هزار میلیارد تومان فقط این افراد اعتبار نیاز داریم. باید امکانات تحصیلی را برای این فرزندان مهیا کنیم؛ ساخت این فضاهای آموزشی به تنهایی از عهده دولت و جامعه خیرین برنمی آید ولی مردم می‌توانند در ساخت مدارس کمک کنند. 

قفلی افزود: انتظار ما از دولت این است که توجه بیشتری به بودجه نوسازی مدارس داشته باشند؛ مدارسی داریم که بخشی توسط خیرین ساخته شده و نیمه کاره مانده‌اند زیرا اعتبار از سوی دولت تخصیص داده نشده است. خیرین انتظار دارند مدارسشان زودتر تکمیل شود. 

وی به مشکلات فضای آموزشی در پایتخت اشاره کرد و گفت: فقط در منطقه ۲۲ باید ۲۰۰ مدرسه ساخته شود؛ خیرین تهرانی ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تعهد دادند و تلاش می‌کنیم تعهد ما به ۸۰۰۰ میلیارد تومان برسد و بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. 

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه علاوه بر مدرسه سازی، در مدرسه یاری هم وارد شده‌ایم گفت: کمک می‌کنیم تا امکانات تحصیل برای دانش آموزان فراهم باشد. اگر خیرین مایل باشند و کمک های کوچکی داشته باشند می‌توانیم در مدرسه یاری هم کمک کنیم. 

انتهای پیام /

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز