تاثیرات مثبت و منفی بازیافت زباله

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۲۳:۲۴:۴۲
کد خبر: ۱۴۲۹۷۴۷
تاثیرات مثبت و منفی بازیافت زباله
امروزه بیشتر از هر زمانی مراقبت از محیط زیست شهری اهمیت دارد. از آنجا که حیات همه ما به محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم وابسته است بنابراین نگهداری و مراقبت از محیط زیست امری حیاتی برای تمام موجودات به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛  امروزه عوامل بسیاری هستند که محیط زیست ما را به شدت مورد تهدید و آسیب قرار می دهند. از جمله عوامل تهدید کننده محیط زیست می توان به دفع، رها سازی یا سوزاندن زباله ها در نزدیکی شهرها اشاره کرد. دفع، رهاسازی یا سوزاندن زباله ها به هرشکل که صورت گیرد تهدیدی جدی علیه محیط زیست به خصوص محیط زیست شهری به شمار می رود. البته اینها تنها عوامل تهدید کننده محیط زیست ما نیستند اما بدون شک از مهمترین عواملی هستند که در این امر دخالت دارند.

چندین سال است که انسان ها از منابع محدود و تجدید ناپذیر کره زمین برای ساخت و تولید انواع وسایل مورد نیاز خود استفاده کرده و این گونه است که روز به روز منابع تجدیدناپذیر ما کاهش می یابد. این منابع برای ساخت انواع سایل مورد مورد استفاده قرار می گیرد.

در این راستا فاطمه اکبرپور رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک و پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هیچ ماده‌ای در جهان زائد حساب نمی‌شود، گفت: یک ماده‌ای ممکن است از نظر تولید کننده بعد از استفاده به درد نخور باشد اما برای فردی دیگر و در جایگاهی متفاوت، مورد استفاده قرار گیرد و یا بعد از فرایند و یا پردازش تبدیل به محصول دیگری شود.

وی با اشاره به حجم بالای تولید زباله در کشور اظهار کرد: در میان استان‌های کشور، در تهران به لحاظ الگوهای مصرف و رفتاری، حجم زیادی زباله تولید می‌شود که نه تنها با سرانه‌های جهانی همخوانی ندارد بلکه با فرهنگ و آداب سنتی و اسلامی کشورمان همخوانی ندارد.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک و پسماند اداره کل محیط زیست استان تهران از ارزشمند بودن زباله‌ها گفت و بیان کرد: متاسفانه این زباله‌ها به صورت غیر اصولی جمع آوری می‌شوند و در این راستا با پدیده‌ای به نام زباله گردی مواجه هستیم. همچنین ارزش‌هایی که زباله‌ها برای برخی دارند باعث شده است با پدیده زباله دزدی هم روبرو باشیم.

وی افزود: برخی افراد غیر رسمی و غیر مسئول به حوزه زباله‌ها و جمع آوری آنها ورود کرده‌اند که خارج از چارچوب‌های مقرراتی است. این افراد به صورت غیر اصولی پسماندها را جمع آوری می‌کنند و در جایگاه‌های غیر بهداشتی و غیر استاندارد آنها را تبدیل به فرآورده‌های دیگر می‌کنند که این فرآورده‌ها سر از خانه‌های من و شما در می‌آورد.

اکبرپور با تاکید بر اینکه این محصولات نه تنها آسیب‌های بهداشتی وارد می‌کند بلکه سبب آسیب‌های اجتماعی، زیست محیطی و آلودگی‌های بصری می‌شوند گفت: قانون مدیریت پسماند تکلیف همه پسماندها را روشن کرده است و ناظر، اجرا کننده و تولید کننده وظایف خود را می‌دانند اما متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز