سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با برنا:

جعبه سیاه نفتکش سانچی ابعاد حادثه را فاش خواهد کرد/ از سازمان دریانوردی بین‌المللی کمک خواسته شد/ رئیس‌جمهور دستور ویژه صادر کرد/ قضاوت در مورد این نوع حوادث درست نیست

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۲:۵۶:۱۱
کد خبر: ۶۶۲۵۱۳
جعبه سیاه  نفتکش سانچی ابعاد حادثه را فاش خواهد کرد/ از سازمان دریانوردی بین‌المللی کمک خواسته شد/ رئیس‌جمهور دستور ویژه صادر کرد/ قضاوت در مورد این نوع حوادث درست نیست
فاجعه ای دیگر رخ داد تا دیماه برای ایرانی ها ماهی پر حادثه بماند. وقتی پلاسکو آتش گرفت و فرو ریخت همه امیدوار بودند تا آتش نشانان گرفتار زنده بمانند اما پایان این حادثه دردناک ترین فاجعه را رقم زد و حالا حادثه نفتکش ایرانی سناریویی تکراری را به تصویر کشید و همه خدمه آن به کام مرگ فرو رفتند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، امروز دقایقی بعد از غرق شدن نفتکش سانچی در آب های چین  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: در ابتدا لازم میدانم این حادثه تلخ و غمبار که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز ما شد را به تمامی خانواده های داغدار این مردان سخت کوش دریانورد تسلیت عرض نمایم. بی شک این حادثه، حادثه ناگواری برای تمامی مردم ایران بشمار میرود و همه ایرانیان با تمامی بازماندگان و داغداران این واقعه دردناک احساس همدردی عمیق دارند.

در مورد آنچه که برای امداد و کمک رسانی میتوانست توسط وزارت امور خارجه صورت پذیرد، باید اظهار نمایم از ابتدای حادثه،  ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد  تا به این موضوع رسیدگی کند. دستورات لازم برای هر گونه پیگیری به سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری ایران در شانگهای ابلاغ گردید و تماس های ضروری و لازم میان تهران، پکن و شانگهای برقرار شد.

قاسمی با بیان اینکه  "ستاد بحرانی در خود کشور چین نیز تشکیل شد" ادامه داد: دولت چین پیگیر ماجرا بود. تعدادی از مسوولان ایرانی نیز  به این کشور سفر و موضوع را مورد پیگرد و رصد قرار داده و در کنار تیم امداد چینی  کار  را دنبال کردند، اما به علت  نوع حادثه و میزان دما و گرمایش و  عدم امکان نزدیک شدن به کشتی و ضعف تجهیزات و امکانات و پیچیدگی های فنی عملیات سختی در پیش بود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه به  سازمان  دریانوردی بین المللی  که مقر آن در لندن است نیز مراجعه و همزمان با دولت ژاپن و کره جنوبی مذاکره کرد. این اقدامات ادامه داشت تا اینکه  از طرف رییس جمهوری به  آقای ربیعی وزیر کار ماموریتی داده شد و ایشان به چین و محل حادثه سفر کردند. همراه آقای ربیعی تعدادی دیگر از مسوولان ایرانی نیز در محل حادثه حضور داشتند  و همزمان ستاد وزارت خارجه نیز سخت فعال بود.

قاسمی ادامه داد: دیروز  دکتر ظریف با وزیر امورخارجه چین  بصورت تلفنی مذاکره و این موضوع خطیر را مورد بررسی و مرور مجدد قرار دادند. قرار بود از ابتدای صبح امروز  اگر  حادثه  خاص و غیرمترقبه ای رخ ندهد و دما و گرمایش ناشی از  آتش افزایش پیدا نکند و همچنین انفجار دیگری رخ ندهد تیم مشترک عملیاتی و نجات و امداد ژاپن، چین و تعدادی  از نیروهای حرفه ای عملیات امداد و نجات ایران  که به محل حادثه اعزام شده بودند با ورود به عرشه کشتی عملیات نجات را بعمل آورند که متاسفانه به علت افزایش دما و گسترش آتش این کشتی در معرض غرق شدن قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعامل و همکاری دولت چین برای کمک به اطفای حریق و همچنین انجام عملیات نجات و انتشار شایعاتی مبنی بر کم‌کاری این کشور گفت: اینگونه قضاوت کردن در مورد این نوع حوادث فنی و پیچیده، قضاوتی دقیق و درست نیست . به هر حال اطلاعاتی در جعبه سیاه خود کشتی وجود دارد، تیم های  فنی ما آنجا حضور دارند حتما در کارگروه هایی که تشکیل خواهد شد  موضوع را دنبال می کنند و ما تاکنون هیچ‌ نوع گزارش خاصی را  در مورد چگونگی و کوتاهی افراد دریافت نکردیم و نمی توانیم و نباید قبل از هر گونه بررسی دقیق دیگران را در مظان اتهام قرار دهیم.

قاسمی در پایان تاکید کرد: باید منتظر باشیم  گروه های تحقیق  کار خود را انجام دهند و برداشت فعلی حکایت از آن دارد که دولت چین در حد امکان همکاری های لازم را با طرف ایرانی داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز