جریان زندگی در تالاب هامون

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۳:۱۷:۳۵
کد خبر: ۸۵۰۹۲۵
جریان زندگی در تالاب هامون
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به آغاز فصل تخم گذاری پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی هامون اظهار کرد: محیط زیست سیستان و بلوچستان برای حفظ و ماندگاری بیشتر آب در تالاب بین المللی هامون برنامه‌های مختلفی دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،وحید پورمردان افزود: تالاب بین المللی هامون در سال‌های گذشته میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر و نیمه مهاجر آبزی در فصول مختلف سال بوده است.

 

پورمردان گفت: برخی از این گونه‌ها به صورت مهاجر عبوری و برخی برای گذراندن فصل تولید مثل به تالاب هامون مهاجرت می‌کردند که موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شد.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: پس از چندین سال خشکسالی این روزها با ورود آب به تالاب هامون و نیز تمهیدات انجام شده توسط دوستداران محیط زیست و همکاری مردم محلی و نیز اقدامات فنی اداره محیط زیست که منجر به ماندگاری بیشتر آب شده است شاهد تخم گذاری و تولید مثل بسیاری از گونه‌های پرنده در بخش‌های مختلف این تالاب هستیم.

 

وی ادامه داد: این مشاهده پرندگان، لانه‌ها و تخم گذاری آنها در تالاب هامون نوید بخش حیات مجدد گونه‌های جانوری در این تالاب است. گونه‌هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، حواصیل، کاکایجریان زندگی در تالاب هامونی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و در بخش‌هایی از هامون صابوری از عمده مشاهداتی است که این روزها در این تالاب چشم نواز است.

 

پورمردان بیان کرد: با توجه به اینکه آب ورودی تالاب نسبت به سالیان کم آبی بهبود یافته است، این امر می‌تواند موجب تغییر و بهبود در شرایط زیستی این گونه‌های پرنده شود، اما همچنان باید تمهیداتی در راستای حفظ و نگهداشت منابع آبی تالاب نیز فراهم شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز