در نشست خبری سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مطرح شد:

ارجاع بیش از ۱۲۰ هزار پرونده در طی ۸۳ روز نخست سال جاری به سازمان تعزیرات حکومتی

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۲:۳۵:۳۱
کد خبر: ۸۵۷۳۳۱
ارجاع بیش از ۱۲۰ هزار پرونده در طی ۸۳ روز نخست سال جاری به سازمان تعزیرات حکومتی
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری امروز خود که در محل سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد برگزار شد، با تبریک عید سعید فطر به بیان آمار فعالیت سازمان تعزیرات حکومتی طی 83 روز گذشته تا 21 خردادماه، پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ وی گفت: در طی 83 روز نخست سال جاری (تا 21 خردادماه) 120 هزار و 641 پرونده وارده به تعزیرات داشته ایم و 107 هزار و 82 پرونده مختومه شده است و کل مانده پرونده های سازمان 56455 فقره می باشد. متخلفان در این 83 رو 7 هزار میلیارد (تریلیون) و 703 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شده اند. بیشترین پرونده ها مربوط به حوزه کالا و خدمات می باشد و بیشترین ارزش ریالی تخلف مربوط به حوزه قاچاق است که مقایسه تعداد پرونده های قاچاق و میزان ارزش ریالی نشان دهنده برخورد با قاچاقچیان در سطح کلان است.

رایگانی در ادامه به طرح ضیافت که در مبارک رمضان اجرا شد نیز پرداخت و بیان کرد:

در طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان با تشکیل 3502 تیم گشت مشترک، تعداد 16 هزار و 472 مورد بازرسی انجام داده شده است و در این بازرسی ها 5822 واحد دارای تخلف، 5824 واحد بدون تخلف، 4826 واحد تذکر گرفتند و برای 6363 متخلف پرونده تشکیل شده و متخلفان جمعا به پرداخت 196 میلیارد و 494 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

در ادامه رایگانی درخصوص شرکت‌های خودروسازی نیز بیان کرد:

گروه خودروسازی بهمن نسبت به واگذاری 150 دستگاه خودرو تعهد داده بود که با حضور مدیرعامل این شرکت هر 150 خودروی بسترن تحویل مشتری شد و این خودروها با قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان یعنی قیمت 103 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

وی در ادامه با اشاره به خودروهای هاوال نیز عنوان کرد:

عرضه ۱۰۰ دستگاه از این خودرو به مشتریان باقی مانده بود که پس از پیگیری های لازم به قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان تحویل و در اختیار مشتریان قرار گرفت.

وی افزود: البته در خصوص 1400 فقره تعهد برای عرضه این خودرو به مشتریان باقیمانده است که در خصوص آن این اطمینان را به مشتریان خواهیم داد که پیگیر حقوق آنها هستیم و در کمترین زمان ممکن این خودرو هارا تحویل خواهند گرفت.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص شرکت سایپا نیز گفت: این خودروساز تعداد 2000 فقره تعهد در راستای تحویل خودرو داشت که 1300 فقره آن تحویل داده شد و هنوز 700 شاکی باقی مانده اند که از سوی سازمان حمایت به سازمان تعزیرات ارجاع داده شده اند که سازمان تعزیرات مهلتی یک ماهه را به شرکت سایپا سیتروئن داده ایم تا ۷۰۰ خودروی باقی مانده طی یک ماه آینده تحویل مشتریانی که ثبت نام کرده اند داده شود و پیگیری های لازم را نیز مجددا انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد شرکت خودروسازی کرمان موتور هم متعهد به تحویل 45 دستگاه خودرو بود که تحویل داده شده است و در حال حاضر 40 نفر جدیداً به سازمان تعزیرات در این راستا مراجعه کرده اند و سازمان در حال رایزینی با این شرکت خودروساز است.

وی در ادامه به تشریح پرونده های مهم و ملی در سطح کشور پرداخت، رایگانی در خصوص پرونده های تهران بیان کرد:

یک شرکت بین المللی به دلیل گرانفروشی بیش از 90 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به پرداخت 97 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده که رای صادره در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

در استان سیستان و بلوچستان، ماموران پلیس آگاهی شهرستان ایرانشهر مقدار 160 کیسه شیر خشک جمعا 4 تن را در حال قاچاق کشف کردند و با توجه به تائید دانشگاه علوم پزشکی در مورد مصرف قابل انسانی این محموله، حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد، همچنین محموله 25 تن شیر خشک نیز توسط پلیس آگاهی کشف و پس از استعلام مصرف انسانی از دانشگاه علوم پزشکی حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت 5 میلیارد و 600 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد. (لازم به ذکر است که از ابتدای سال جاری تاکنون 5 فقره پرونده شیرخشک به میزان 121 تن تشکیل شده که 3 فقره مختومه شده و 2 پرونده با مقدار 107 تن در حال رسیدگی است.

در استان یزد،محموله لوازم پزشکی و باطری تلفن همراه قاچاق در گلوگاه شهید مدنی مهریز به ارزش 6 میلیارد ریال کشف و پرونده در حال رسیدگی و صدور رای می باشد.

در استان کردستان، پس از کشف 11 کیلو و 235 گرم و 310 سوت زیورآات سفید و زرد، رسیدگی به پرونده آغاز و با احراز تخلف متهم به ضبط محموله و پرداخت 12 میلیارد و 729 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

در استان فارس، با کشف محموله قاچاق پارچه از یک کامیون در حال تردد در دشت ارژن، پرونده تخلف تشکیل و استعلام های لازم انجام شد و با توجه به عدم ارائه مدارک قانونی از سوی متهم و تائید مراجع ذیصلاح، محموله توقیف و به سازمان اموال تملیکی ارسال شد. ارزش این محموله 27 میلیارد ریال است و حکم متهم نیز به زوی صادر می شود. همچنین یک محموله پارچه قاچاق نیز به ارزش 32 میلیارد ریال از یک کامیون کشف شده و شعبه در حال دریافت اظهارات متهم است.

همچنین یک محموله قاچاق لوازم یدکی به ارزش 6 میلیارد ریال کشف و به تعزیرات حکومتی ارسال شده که شعبه رسیدگی کننده در حال بررسی موضوع است.

مامورین اجرای احکام تعزیرات فارس پس از محکومیت 15 میلیارد ریایل قاچاقچی ارز، موفق شدند مقدار 3 میلیارد ریال از این جریمه را وصل و به حساب خزانه دولت واریز کنند، در پرونده قاچاق ارز دیگری نیز که متهم 15 میلیارد ریال جریمه شده بود، ماموران اجرای احکام مقدار دو میلیارد و 400 میلیون ریال از جریمه مذکور را وصول کردند.

در استان ایلام، پرونده عدم ایفای تعهدات ارزی یک شرکت به ارزش 16 میلیارد ریال در تعزیرات ایلام تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

در استان خراسان جنوبی، 5 پرونده قاچاق دام (گوسفند و شتر) به ارزش 9 میلیارد ریال تشکیل و در حال رسیدگی است.

در استان گلستان، یک شرکت به اتهام کسری گندم و عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت 175 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد./ شرکت دیگری نیز به اتهام عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت 66 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

در استان هرمزگان، در 4 پرونده قاچاق سوخت 12 نفر متهم جمعا به پرداخت 34 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

پرونده احتکار میوه توسط فردی به ارزش 18 میلیارد ریال و پرونده قاچاق پتو توسط 2 نفر به ارزش 200 میلیارد ریال و همچنین پرونده قاچاق تن ماهی به ارزش 120 میلیارد ریال مهم ترین پرونده های در دست رسیدگی می باشد.

در استان آذربایجان غربی، برای مدیرعامل یک شرکت وارداتی به دلیل گرانفروشی یک هزار و 322 دستگاه کولر گازی جریمه 21 میلیارد ریال صادر شده است.

در یک پرونده ارزی، حواله ارزی خارج از ضوابط تعیینی از سوی یک شرکت به میزان 80 هزار یورو وصول شده و حکم جریمه 78 میلیارد ریالی متهم نیز در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

یک شرکت صادرداتی به دلیل قاچاق 44 هزار و 800 کیلوگرم بشکه رزین حاوی 85 درصد مواد سوبسیدار از نوع نفت سفید، به پرداخت 88 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.

در استان خراسان شمالی، با گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مورد گرانفروشی 71 هزار و 400 کیلوگرم برنج توسط یک شرکت بومی، تخلف بررسی و پس از احراز متهم به پرداخت 3 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است که این حکم در مرحله اجرا است.

در استان مرکزی، قاچاقچی محموله سیگار به ارزش 18 میلیارد ریال در تعزیرات حکومتی به ضبط محموله به نفع ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و پرداخت 18 میلیارد و 483 میلیون ریال جزای نقدی و همچنین ضبط خودرو حامل محموله محکوم شد.

همچنین دو پرونده احتکار فویل آلومینیومی به ارزش 82 میلیارد ریال در حال رسیگی است.

در استان کرمان نیز، با متوقف کردن یک کانتینر توسط مامورین نیروی انتظامی مشخص شد بارنامه این کانتینر مربوط به پارچه است اما با توجه به مشکوک بودن رفتارهای راننده، ماموران اقدام به فک پلمپ کانتینر و کشف یک میلیون و 700 هزار نخ سیگار کردند و بلافاصله پرونده به تعزیرات ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفت. نهایتا متهم پرونده به پرداخت 19 میلیارد ریال جریمه نقدی و ارزش خودروی حامل محموله محکوم شد و همچنین حکم به ضبط سیگارهای مکشوفه نیز صادر شد.

در استان سمنان، مدیرعامل کشتارگاه «الف» به دلیل گرانفورشی 143 هزار و 192 کیلوگرم گوشت مرغ در تعزیرات به پرداخت 12 میلیارد و 96 میلیون ریال جزای نقدی ر حق صندوق دولت و ممهور نمودن پروانه به مهر تخلف مرتبه اول محکوم شد.

در استان لرستان، با هماهنگی انجام شده از سوی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مقرر شده بود که سازمان همیاری شهرداری سهمیه گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار را برای توزیع میان مصرف کنندگان بر اساس فرم زمانبندی و سهمیه شهرستان خرم آباد، تحویل فروشگاههای منتخب کند.

حسب گزارش های دریافتی سازمان مذکور برخلاف ضوابط توزیع، کالای مورد نظر را تحویل واحدهای صنفی مربوطه نکرده و بر همین اساس پرونده تخلف تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت و در بررسی های شعبه سوم ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی خرم آباد موضوع عرضه خارج شبکه مقدار یک هزار کیلوگرم گوشت گوسفندی محرز و مشخص شد و نهایتا متهم (سازمان همیاری شهرداری) به پرداخت یک میلیارد و 820 میلیون ریال (1820000000 ) جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

در استان آذربایجان شرقی، یک شرکت وارد کننده مواد اولیه صنایع تولید کفش به دلیل گرانفروشی و عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری به پرداخت 59 میلیارد ریال جریمه محکوم شد. (این شرکت مواد اولیه صنایع کفش را فرآوری می کرده یعنی کاتالیزور را به صورت خام وارد کرده و پس از فرآوری آن را به 20 گرید مختلف تغییر داده و با قیمت جدید به فروش می رسانده اما از نظر کارشناسان عمل فرآوری دلیل بر افزایش قیمت اینم کالا نیست و تخلف است.

در استان خراسان رضوی، پس از کشف 6 میلیونو 700 هزار درهم ارز قاچاق توسط مامورین مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، بلافاصله برای فرد متخلف پرونده تعزیراتی تشکیل که در نهایت پس از رسیدگی و أخذ دفاعیات متهم به پرداخت 54 میلیاردو 976 میلیونو 501 هزار ریال جزای نقدی ، معادل یک برابر بهای ارز قاچاق و ایضا پرداخت مبلغ 54 میلیاردو 976 میلیونو 501 هزار ریال معادل ارزش ارز از بین رفته محکوم گردید .

در ادامه وی گفت : فرد متخلف در مجموع به پرداخت 109 میلیاردو 953 میلیونو 2 هزار ریال محکوم شد .

در استان کهگیلویه و بویراحمد،

یک شرکت تولیدی بطری آب معدنی که با کد بورسی سهیمه ماهانه مواد پتروشیمی را خریداری می کرد تا بطری آب معدنی تولید کند؛ این سهمیه را به صورت آزاد و غیرمجاز در شمال و کردستان به فروش رسانده که به همین دلیل به پرداخت 34 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی در خصوص پرونده های کاغذ نیز افزود:

در استان فارس، گشت مشترک تعزیرات با دریافت گزارش احتکار کاغذ به محل اعزام و پس از بررسی مشخص شد فردی بدون ثبت اطلاعات محموله در سامانه جامع انبارها، محموله مذکور را در انبری نگهداری کرده و با توجه به دریافت اظهارات متهم و مشخص شدن سوءنیت وی؛ حکم به توزیع کاغذهای کشوفه در شبکه رسمی به نزخ مصوب سازمان نظارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

در استان سمنان نیز 6 پرونده عدم ایفای تعهدات برای خرید کاغذ تشکیل شده است و در این زمینه 3 شرکت متخلف به6 ماه تا یک سال تعلیق کارت بازرگانی و اعاده عین ارز دریافتی به بانک شاکی محکوم شده اند.ارزی های دریافتی شامل 13 میلیون یورو، 662 میلیون ون کره و 3 میلیون یوآن چین بوده است.

در استان تهران تعداد 30 فقره احتکار کاغذ تشکیل شده که یک فقره به دلیل عدم صلاحیت به مراجع ذیصلاح ارسال، 2 پرونده منع تعقیب صادر شده و 3 پرونده نیز با ارائه مدارک برائت گرفته اند. 15 پرونده در حال رسیدگی و دریافت استعلام است.

9 پرونده نیز مهلت یک هفته ای برای اجرای ضوابط قیمت گذاری دریافت کرده اند.

 

رایگانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص ورود سازمان تعزیرات به مسئله اجاره بها و قیمت بسیار بالای مسکن گفت:

سازمان تعزیرات حکومتی در این رابطه صلاحیت قانونی ندارد و قانون به ما اجازه نمی دهد چه در خصوص اجاره بها و چه گران شدن مسکن ورود پیدا کنیم، در حال حاضر در مجلس به صورت مفصل به این مبحص پرداخته شده است و امیدواریم به نتیجه ای مثبت دست پیدا کنند و اقدامات لازم را نیز انجام دهند

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پایان نیز در خصوص واقعی نبودن قیمت ها در سوپرمارکت ها نیز عنوان کرد:

در این رابطه باید اتحادیه ها واصناف وارد عمل شوند چون این مراکز مرجع نظارت بر توزیع هستند، متاسفانه به وفور شاهد این موضوعات هستیم که قیمت درج شده بر روی اجناس وکالا رعایت نمی شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز