یک کارشناس آموزش:

حذف زبان انگلیسی مغایر با عدالت آموزشی است/ مطالبات خانواده‌ها و دانش‌آموزان در اولویت قرار گیرد

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۵:۰۹:۱۶
کد خبر: ۹۱۳۹۴۰
حذف زبان انگلیسی مغایر با عدالت آموزشی است/ مطالبات خانواده‌ها و دانش‌آموزان در اولویت قرار گیرد
داوری گفت: حذف زبان انگلیسی از لیست دروس مدارس نه تنها مغایر با عدالت آموزشی است بلکه خلاف مطالبه خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 57 نماینده مجلس طرح یک فوریتی «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. براساس این طرح آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

نمایندگان امضاکننده در بخش مقدمه و دلایل توجیهی این طرح به ضروری نبودن تعلیم زبان خارجی به دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند اشاره کرده‌اند و معتقدند آموختن زبان خارجی به این دانش‌آموزان منجر به افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند، نیاز ضروری به آموختن زبان خارجی ندارند.

در ادامه با محمد داوری کارشناس و مشاور آموزش و پرورش گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

 زبان انگلیسی یکی از دروس الزامی آموزش است

محمد داوری با بیان اینکه زبان انگلیسی یکی از دروس الزامی آموزش است، گفت: زبان انگلیسی درسی است که خانواده‌ها ضرورتش را برای فرزندان خود الزامی می‌دانند و حذف این درس بسیاری از آن‌ها را نگران کرده است.

او ادامه داد: بعلاوه باید دانست ظرفیت بیرونی آموزش و پرورش پاسخگوی این حجم از مطالبه نیست و دوم اینکه بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت کلاس‌های خارج از مدرسه را ندارند.

حذف زبان انگلیسی مغایر با عدالت آموزشی است 

داوری تاکید کرد: حذف زبان انگلیسی از لیست دروس مدارس نه تنها مغایر با عدالت آموزشی است بلکه خلاف مطالبه خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درس زبان انگلیسی یک درس در اولویت است، عنوان کرد: اگر لازم است درسی از مدارس حذف شود، درس‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر 3 زبان در مدارس تدریس می‌شود؛ درس زبان فارسی، درس زبان عربی، درس زبان انگلیسی. اگر یک نظرسنجی ساده از بین خانواده‌ها و دانش آموزان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که منفورترین درس زبان عربی و پر مخاطبین از بین این 3 درس، زبان فارسی و سپس زبان انگلیسی است.

حذف زبان انگلیسی، سخنی بی‌منطق و بدون پشتوانه علمی

داوری حذف زبان انگلیسی را سخنی بی منطق و بدون پشتوانه علمی عنوان کرد و افزود: این همان نگاه از بالا به پائین، بدون توجه به مطالبات مخاطبان است.

او در پایان تاکید کرد: آموزش تحکم پذیر نیست. در واقع خدمات آموزش باید براساس مطالبات دانش آموزان و اولیا باشد. در زمینه حذف دروس نیز ما نمی‌توانیم نظر دهیم که درسی حذف یا اضافه شود بلکه ابتدا باید از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نظرسنجی انجام شود و سپس بررسی‌ کنیم که چه درسی حذف شود یا نشود.

نظر شما