یک جامعه شناس مسائل فرهنگی مطرح کرد:

افزایش ارتباطات حقیقی در دنیای بعد از کرونا/ شکاف میان مردم با جامعه پزشکی با کرونا در حال ترمیم است

۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۰۶:۴۸:۲۶
کد خبر: ۹۷۳۷۸۶
افزایش ارتباطات حقیقی در دنیای بعد از کرونا/ شکاف میان مردم با جامعه پزشکی با کرونا در حال ترمیم است
حمید شاکری با اشاره به دنیایی که پس از کرونا در آن با یکدیگر ارتباط خواهیم داشت، روند رو به ترمیم اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی را دستاورد دردسرهای اخیر دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمید شاکری، دکترای جامعه شناسی فرهنگی، در رابطه با تاثیر کرونا بر جامعه ایرانی گفت: تا زمانی که چیزی را داریم قدرش را نمی‌دانیم و این قضیه در مسئله کرونا بازتاب دارد. امروزه به دلیل اینکه همه باید در خانه بمانند، افراد علاقه زیادی به دنیای حقیقی پیدا کرده‌اند اما فراموش نکنیم دنیای مدرن اصل قدرت انتخاب است و باید حق انتخاب داشته باشید.

او افزود: تکثر باید در همه امور روزمره وجود داشته باشد همانگونه که می‌دانید در گذشته شاید از سوپرمارکت کنار خانه‌تان خرید می‌کردید که تنها یک جنس را به شما ارائه می‌داد اما امروزه در فروشگاه‌های بزرگ چند انتخاب دارید بنابراین دنیای جدید دنیای انتخاب است.

این متخصص جامعه شناسی فرهنگ تصریح کرد: در دنیای پسا کرونایی ارتباطات افزایش پیدا خواهد کرد و ارتباطات حقیقی بیشتر خواهد شد.

شاکری افزود: در این میان برخی افراد نیز با ارتباطات مجازی آشنا شدند که لزوم قشر جوان نیستند بلکه افراد سن بالا با این ارتباطات آشنا شده‌اند که این امر می‌تواند ادامه داشته باشد و شکاف میان گروه‌های سنی را تا اندازه‌ای ترمیم کند.

او در رابطه با وضعیت اعتماد اجتماعی در دنیای بعد از کرونا بیان کرد: بحث اعتماد اجتماعی بسیار مهم است و از لوازم جامعه و ارتباط دولت ملت‌هاست که باید این ارتباط متقابل وجود داشته باشد این اعتماد اجتماعی در سال‌های اخیر و به خصوص در سال ۹۸ به خصوص به شدت کاهش پیدا کرد و بسیاری اعتقاد دارند که اعتماد از بین رفته عواقب بدی دارد. همان‌گونه که می‌بینیم و در آینده خواهیم دید این اعتماد آثار خود را بر جامعه خواهد گذاشت.

این متخصص حوزه جامعه شناسی فرهنگی با ارائه مثالی گفت: به عنوان مثال از دقایق نخست مردم می‌گفتند که به آمارها اعتماد ندارند و این خود نشان‌دهنده کاهش این اعتماد است.

شاکری خاطرنشان کرد: اما اتفاق مهم و خوبی در این میان افتاد.  اعتماد مردم به جامعه پزشکی افزایش پیدا کرد. طی سال‌های اخیر بنا به دلایل متعدد بین جامعه پزشکی ایران و مردم فاصله و شکاف ایجاد شد که باعث دلخوری‌های شده بود.

او اضافه کرد: نمی‌توان گفت اعتماد مردم به جامعه پزشکی از میان رفته اما گلایه‌هایی وجود داشت. در وقایع اخیر جامعه پزشکی حرکات مختلفی انجام داد و این حرکات در فضای مجازی نیز منعکس شد که به نظر می‌رسد این فاصله در حال حاضر در حال ترمیم است.

شاکری در پایان تصریح کرد: گرچه فاصله دولت- ملت بیشتر شده اما جامعه پزشکی، که البته بخشی از جامعه است، به گونه‌ای ارتباطش با جامعه در حال ترمیم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز