مصطفی اقلیما:

تبعات اقتصادی کرونا مقوله ازدواج را به خطر می اندازد/ مردم مقوله ازدواج را با سرمایه گذاری تجاری اشتباه گرفته اند

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۲:۱۹:۴۲
کد خبر: ۹۹۵۲۰۲
تبعات اقتصادی کرونا مقوله ازدواج را به خطر می اندازد/ مردم مقوله ازدواج را با سرمایه گذاری تجاری اشتباه گرفته اند
یک آسیب‌شناس اجتماعی ضمن انتقاد از فرهنگ ازدواج در جامعه ایرانی، تبعات ناشی از کرونا را عاملی برای کاهش امر ازدواج دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پس از شیوع کرونا در کشور و به تبع آن تعویق مراسمات ازدواج برخی از خانواده با تکیه به بر رسوم متداول در کشور نگرانی‌ها در مورد بالا رفتن سن ازدواج و در پی آن کاهش موارد فرزندآوری فزونی یافت تا جایی که برخی کارشناسان این حوزه خطر شوک جمعیتی در سال های آینده را گوشزد کردند.

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری ایران و آسیب‌شناس، گفت: متاسفانه این روزها در زمینه ازدواج باورهای بسیار غلطی متداول شده است و برای مثال همواره خانواده‌ها به دنبال خانواده‌ای کم جمعیت هستند تا با آن‌ها زندگی مشترک خود را آغاز کنند. از سوی دیگر به محل سکونت فرد و میزان اموال والدین آن‌ها توجه می‌کنند به نحوی که به نظر می رسد قصد سرمایه گذاری تجاری دارند.

او افزود: دین اسلام نیز بارها توصیه کرده است هر کسی با هم سطح خود ازدواج کند اما متاسفانه امروزه چه دخترها و چه پسرها به دنبال همسرانی ثروتمند هستند تا زندگی خود را با آن‌ها آغاز کنند.

اقلیما با اشاره به باورهای اقتصادی اشتباه در زمینه ازدواج گفت: مسئله اقتصاد در ازدواج تا این اندازه مورد اهمیت است که مشخص شود طرفین آیا می‌توانند زندگی حداقلی خود را سپری کنند یا خیر. همین تفکرات اشتباه اقتصادی در عرصه ازدواج است که اختیار و استقلال زن و شوهر را مخدوش می‌کند و موجب مشکلات روحی و اختلافات آتی می‌شود.

این آسیب‌شناس اظهار کرد: در گذشته خانه دار بودن و مدیر بودن یکی از ویژگی های مهم زنان برای تصاحب همسر بود اما امروز هر کسی که دارایی بیشتری داشته باشد می‌تواند برای خود همسر انتخاب کند و پسران نیز غالبا به دنبال چنین دخترهایی هستند.

او افزود: امروزه هر دختری جهیزیه نداشته باشد مورد هجمه های زیادی از سوی خانواده‌ها قرار می‌گیرد و عملا این تبدیل به یک بحران روحی و روانی برای دختران جامعه شده است. امروزه این نگاه تجاری سبب شده است تا 90 درصد جوانان با کسانی که در ارتباط هستند، ازدواج نکنند و با دوست پسر و دوست دخترهای سایرین ازدواج کنند. 10 درصد باقی مانده نیز صرفا بخاطر اینکه با شخصی پولدار در ارتباط هستند با آن‌ها ازدواج می‌کنند. 

این آسیب‌شناس تاکید کرد: در هیچ کشوری مقوله وام ازدواج موضوعیت ندارد بلکه دولت‌ها اینگونه هزینه ها را در راستای توسعه اشتغال هزینه می‌کنند. در جهان هیچ دولتی پس از عملکرد ضعیف در عرصه ایجاد اشتغال دیگر رای نمی‌آورد اما متاسفانه در ایران با یک تصمیم اشتباه هزینه‌های هنگفتی برای پرداخت وام ازدواج در نظر می‌گیرند بدون آنکه به مبحث اشتغال جوانان اهمیتی داده شود. این یک سیاست اشتباه است و باید در راستای اصلاح آن گام برداشت.

اقلیما عنوان کرد: در گذشته وضعیت اقتصادی کشور به نحوی بود که شاغلین با حقوق خود می‌توانستند زندگی خود را به خوبی اداره کنند و کمتر کسی برای آغاز زندگی خود به وام احتیاج داشت. مرد باید بعد از ظهر و شب در خدمت خانواده باشد و به همزیستی با فرزندان و همسر خود بپردازد.

این مددکار اجتماعی با اشاره به عدم شناخت از مقوله ازدواج در کشور گفت: ازدواج معلولی از علت‌های مختلف است اما ما به این مقوله صرفا به عنوان یک معامله و تغییر در راستای زندگی نگاه می کنیم. متاسفانه بسیاری از پدران ما به وظیفه پدری خود عمل نمی‌کنند و تمام زندگی خود را صرف اشتغال و کسب پول کرده‌اند. پدری که پنج دقیقه هم وقت ندارد تا با فرزند و همسر خود صحبت کند چرا تن به این عمل می‌دهد؟

او افزود: کسی که نمی‌تواند و توانایی اقتصادی ندارد نباید ازدواج کند. در کشورهای اروپایی سن ازدواج به مراتب پائین‌تر از ایران است و این امر بواسطه عدم وجود مراسمات و باورهای اشتباه است. آن‌ها به ازدواج نگاه تجاری ندارند و این امر سبب شده به راحتی ازدواج کنند. کرونا و تبعات اقتصادی و بهداشتی آن به عاملی مضاعف برای سخت‌تر شدن مقوله ازدواج در کشور شده است. 

اقلیما تاکید کرد: این فرهنگ‌ها و باورهای اشتباه بواسطه آموزش و تغییر در سیاست‌گذاری‌های اجتماع تغییر خواهد کرد. زمانی که تمرکز دولت و سیاست‌گذاری‌ها در عرصه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد آنگاه جوانان برای ازدواج دیگر به میزان دارایی طرف مقابل توجه نمی‌کنند و به داشته‌ها و توانایی‌های خود تکیه می‌کنند. 

او گفت: اگر جوانان به آینده خود اطمینان داشته باشند این معضلات بوجود نمی‌آید. زندگی که در ورای آن اطمینان وجود نداشته باشد دوام نخواهد آورد. تا زمانی که امنیت شغلی و کاری و مالی وجود داشته باشد نمی‌توان هیچ چیزی را تغییر داد.

این مددکاری اجتماعی ادامه داد: تحول در جامعه سبب شده تا تعادل در عرصه زندگی و ازدواج برهم خورد. در گذشته کارمندها تا ظهر مشغول کار بودند و پس از استراحتی کوتاه در اختیار خانواده بودند اما امروزه این اتفاق دیگر امکان پذیر نیست و غالب مردم تا شب در گیر و دار شغل خود هستند.

او اظهار کرد: امروزه طلاق عاطفی به امری رایج در خانواده‌های ما بدل شده و این ریشه در همین مسائل اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دارد. امروزه خانواده‌ها دیگر حرف یکدیگر را نیز گوش نمی‌دهند و این قبل از کرونا نیز وجود داشته است.

اقلیما با بیان اینکه خانواده ها بواسطه کرونا در کنار یکدیگر بوده‌اند شناخت بهتری از خود پیدا کرده‌اند، افزود: با این وجود باز هم معضلات اقتصادی که بخشی از آن ریشه در کرونا دارد، تفاهم در زندگی را سخت و سخت‌تر کرده است.

نظر شما