۸۰ درصد کودکان کار در ایران اتباع غیرمجاز هستند

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۱۵:۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۳۳۸۲۵۷
۸۰ درصد کودکان کار در ایران اتباع غیرمجاز هستند
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: برخلاف چند سال قبل در حال حاضر بیش از 80 درصد کودکان کار وخیابان را اتباع غیر مجازی تشکیل می‌دهند که بدون اجازه اقامت قانونی وارد کشور شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، وجیهه محمدی فلاح  در مراسم روز جهانی مبارزه با کار کودکان که امروز شنبه در فرهنگسرای کوثر کرج برگزار شد اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استان، مهاجر پذیری بالا، مشکلات معیشتی خانواده‌های مهاجر ایرانی واتباع، بیکاری و اعتیاد والدین، تعداد زیاد اتباع ساکن در استان، همجواری با پایتخت، وجود چندین زندان بزرگ و مهاجرت خانواده زندانیان به استان در شرایطی که هیچ منبع درآمدی ندارند و جمعیت زیاد حاشیه نشین بخشی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار در البرز طی چند سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: البته طلاق والدین، شکاف طبقاتی، بی‌ تفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و عادی شدن کار کودکان در جامعه ، عدم توزیع عادلانه ثروت ، عدم آگاهی شهروندان در خصوص شرایط کودکان خیابانی استان و شیوه های نادرست حمایت از این افراد با کمک کردن به کودکان و تشویق آنان باعث شده معضل کودکان کار در استان در مقایسه با گذشته پررنگ تر شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد یا گروه‌ها به دلیل ارزان بودن کار کودک آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و از آنها به عنوان نیروی کار در خیابان، کارگاه‌های زیر زمینی و مزارع و ... استفاده کنند.

محمدی فلاح با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوءاستفاده از هر کودکی فارغ از نژاد و جنسیت و ملیت ضروری است، گفت:  با توجه به قوانین و مقررات کشور نحوه برخورد و ساماندهی کودکان ایران و اتباع غیر مجاز متفاوت است.

مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: در خصوص کودکان ایرانی یا اتباع مجاز بهره مندی کودک و خانواده از پوشش های حمایتی موجود و اقدام در راستای توانمندسازی نسبی خانواده ها امکان پذیر است این در حالی است که قوانین برای اتباع غیر مجاز در هر کشوری شرایط متفاوتی داشته و ابتدا بایستی مساله قانونی بودن اقامت کودک و خانواده حل شده و سپس وارد فرایند ارائه خدمات ساماندهی و توانمندسازی شود.

 این مسئول اضافه کرد: طی سالهای اخیر اکثر کودکان کار وخیابانی شناسایی شده در البرز دارای خانواده بوده اند بنابراین ضرورتی برای اقامت آنها در مراکز شبانه روزی وجود نداشته است.

محمدی فلاح گفت: بر همین مبنا سیاست‌های بهزیستی  بر محور شناسایی و تشکیل پرونده برای این کودکان در مراکز روزانه حمایتی -آموزشی و ارائه خدمات توانمند سازی به آنها و خانواده‌هایشان متمرکز بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی کودکان کار وخیابان تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان فعال است که طی سال گذشته به 733 کودک خدمات ارائه داده اند که از این تعداد 518 موردشناسایی جدید و سایر موارد مربوط به پرونده‎های تشکیل شده از سال‌های قبل  بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از این تعداد 82 درصد کودکان اتباع (اکثرا غیر مجاز) و 18 درصد کودکان ایرانی بوده اند، توضیح داد:  از ابتدای سال جاری تاکنون  87  کودک جدید پذیرش و از خدمات مراکز بهره مند شده اند.

وی افزود: تحصیل کودک، آموزش مهارت‌های فردی مورد نیاز کودک، حرفه آموزی اعضاء بزرگسال خانواده یا کودکان بالای 15 سال، ارائه خدمات پزشکی ودندانپزشکی، حمایت‌های نقدی و غیر نقدی، خدمات مددکاری و روانشناسی و سایر اقدامات توانمندسازانه خدماتی است که در مرکز ساماندهی کودکان کاروخیابان بهزیستی به آنان ارائه میشود.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز