همراهی و همکاری آستان قدس با دولت برای رفع مشکلات زائران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ۱۱:۵۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۸۵۶۹
همراهی و همکاری آستان قدس با دولت برای رفع مشکلات زائران
تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس آماده کمک به دولت و یاری دستگاه‌های مسئول برای اجرای هرگونه برنامه در جهت رفع مشکلات زائران در مشهد است.
 
به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که با دعوت تولیت آستان قدس رضوی به‌منظور بررسی مسائل زیارت و رفع مشکلات پیش روی زائران در دهه آخر صفر به مشهد مقدس سفر کرده بود، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی دیدار و گفتگو کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار که با حضور سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی و جمعی از معاونان و مدیران ارشد این آستان مقدس در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، اظهار کرد: از دولت محترم به جهت اهتمام به مقوله زیارت و توجه به مسائل معنوی که سفر شما نمادی از این توجه است، تشکر می‌کنیم.

وی ابراز کرد: امید داریم برکات این سفر در کوتاه مدت موجب ارائه خدمات هرچه شایسته‌تر به زائران به‌ویژه در دهه پایانی ماه صفر و در بلندمدت منجر به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای زیارتی ارزان و توأم با آسایش و آرامش برای زائران در مشهد شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به در پیش بودن ایام دهه آخر صفر و شهادت امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، اظهار کرد: آستان قدس وظیفه خود می‌داند در حد مقدورات به کمک دستگاه‌های اجرایی که در حوزه زائر مسئولیت مستقیم دارند بیاید و برای کمک به مسئولان اجرایی که بار اصلی خدمت به زائران حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس بر دوش آن‌هاست، همه امکانات خود را به میدان آورد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حضور میلیونی زائران از اقصی نقاط کشور و جهان در حرم مطهر امام رضا(ع)، بر لزوم ساماندهی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی تأکید و ابراز کرد: سرعت اجرای طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) به هیچ عنوان قابل قبول نیست و سرعت بخشی به آن‌ها ضروریست.

وی گفت: با توجه به حضور خیل کثیر زائران ایرانی و خارجی که سالانه به این بارگاه قدسی مشرف می‌شوند، شرایط بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر با جایگاه و شأن این بارگاه قدسی و نظام مقدس اسلامی به‌هیچ‌عنوان تناسب ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: حل مشکل بافت فرسوده اطراف حرم مطهر نیازمند اراده‌ای ملی و همراهی مدیران کشوری است و اگر دولت به‌طورجدی برای حل این مشکل به میدان نیاید، مسئله حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به اینکه متأسفانه درگذشته نگاهی اقتصادی و سوداگرانه بر طرح‌های نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی حاکم بوده است؛ ابراز کرد: آنچه تاکنون رقم خورده حاکی از آن است که رویکردها در نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر بیش از آنکه فرهنگی، اجتماعی و خدمات‌رسانی باشد؛ اقتصادی، سوداگرانه و کسب درآمد بوده و به عقیده بنده علت عدم پیشرفت مطلوب این طرح تاکنون نیز همین نوع نگاه بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دولت باید برای احداث مراکز اسکان ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر تدبیری بیاندیشد، تصریح کرد: مسئله کمبود زائرسرای ارزان قیمت یک مشکل جدی در مشهد است که آثار فرهنگی مخربی به همراه دارد و منجر به کاهش سفرهای زیارتی اقشار کم درآمد خواهد شد.

وی موضوع کمبود پارکینگ را یکی از مشکلات جدی زائران در مشهد معرفی و عنوان کرد: بر اساس آمار بیش از ۸۰ درصد زائران با خودرو شخصی به مشهد مشرف می‌شوند، اما پارکینگ کافی برای خودروها در اطراف حرم مطهر وجود ندارد؛ لذا از اولویت‌های مسئولان دولتی در حوزه زیارت باید تأمین پارکینگ کافی برای زائرانی باشد که با خودرو شخصی به مشهد می‌آیند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی همچنین به چشم انداز انتقال تأسیسات گرمایشی و سرمایشی حرم مطهر به خارج از اماکن متبرکه رضوی اشاره و تحقق آن را نیازمند همراهی دولت دانست و ابراز کرد: امیدواریم با توجه به انگیزه خوبی که در دولت محترم برای خدمت به مردم از جمله رفع مشکلات حوزه زیارت وجود دارد، مشکلات زائران در مشهد به دست دولت سیزدهم مرتفع شود.

برنامه‌های دهه آخر صفر کاملاً مردمی و دولت تنها تسهیلگر است

دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت حضور در مشهد مقدس، تصریح کرد: از تولیت آستان قدس رضوی که باعث شدند بار دیگر توفیق سفر به مشهد و زیارت حضرت رضا(ع) برایم فراهم شود، سپاسگزاری می‌کنم.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی‌های استانداری خراسان رضوی برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر اشاره و ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای میزبانی شایسته از زائران در مشهد توسط استانداری صورت گرفته اما تأکید ما بر حفظ محوریت مردم و مردمی بودن این برنامه‌هاست؛ مراسم و برنامه‎های دهه پایانی صفر باید مردمی بماند و دولت تنها باید تسهیلگر و کمک‌رسان باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه همچون راهپیمایی اربعین باید از زائران دهه پایانی صفر به‌ویژه زائران غیر ایرانی میزبانی شایسته صورت پذیرد، به بازدید خود از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر اشاره و تصریح کرد: کار بزرگ، فنی و اساسی در حوزه عمرانی حرم مطهر به‌ویژه در توسعه رواق‌های زیرسطحی صورت گرفته که از حیث مهندسی قابل‌تأمل و ارائه است و شاید لازم باشد دوره‌های بازدید برای دانشجویان رشته مهندسی از این پروژه‌ها برگزار شود.

انتهای پیام/

نظر شما