ورود نوبرانه توت فرنگی کردستان به بازار

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۱۴:۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۰۳۹۴۸
ورود نوبرانه توت فرنگی کردستان به بازار
12 هزار بهره بردار توت فرنگی استان کردستان از 10 روز پیش در حال برداشت محصول خود هستند و پیش بینی می شود حدود 42 هزار تن از این میزان وارد بازار کردستان و سایر استان ها شود.بازار با شروع فصل برداشت توت فرنگی از سطح سه هزار و 200 هکتار اراضی زیر کشت میزبان دسترنج توفرنگی کاران کردستان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: سه هزار و 200 هکتار از اراضی آبی استان به کشت توت فرهنگی اختصاص داده شده و امسال پیش بینی می شود که بیش از 42 هزار تن محصول توت فرنگی از مزارع استان برداشت شود.

اردشیر پور حبیبی افزود: پیش بینی برداشت سال جاری در مقایسه با پیش بینی اولیه 47 هزار تن (ظرفیت واقعی برداشت) حدود 10 درصد کاهش دارد.

وی علت اصلی کاهش 10 درصد محصول توت فرنگی کردستان در سال جاری را خسارت های سرمازدگی و تگرگ اعلام و اظهار کرد: این حوادث به یک هزار و 200 هکتار از باغ 10 تا 50 درصد دچار خسارت زده که در مجموع میزان خسارت ها حدود 120 میلیارد ریال برآورد می شود.

پورحبیبی با اشاره به کیفیت بالای محصول توت فرنگی کردستان گفت: در این استان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان توت‌فرنگی استان را تولید می‌کنند.

وی اظهار کرد: جنس خاک و آب و هوای کردستان برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده و بهره برداران هر ساله بخشی از زمین های خود را به کشت ارقام مختلف این محصول از جمله پاروس، کوئین‌الیزا، دیامنت و دیگر ارقام اختصاص می دهند.

وی با اشاره به تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان گفت: بعد از کردستان، استان های مازندران، گلستان و گیلان در جایگاه های بعدی تولید توت فرنگی در سطح کشور قرار دارند.

 زمان برداشت توت فرنگی در کردستان از اردیبهشت هر سال شروع و تا پایان خرداد ماه تداوم دارد.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم توت فرنگی با ارقام خارجی از 50 تا 100 هزار ریال و ارقام بومی نیز از 80 هزار تا 120 هزار ریال در میادین میوه و تره بار متغیر است.

استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.

استان کردستان دارای 42 هزار هکتار اراضی باغی با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.

 

نظر شما