مسمومیت جدید ۴ نفر ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۷۰۹۲۳۲
مسمومیت جدید ۴ نفر ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، از مسمومیت چهار نفر ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محسن آذری‌پور با اشاره به مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر از هم وطنانمان در اثر مصرف قارچ‌های سمی در سال جاری، اظهار کرد: تعداد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری در سال جاری تا کنون ۴ نفر بوده و مرگ ناشی از این نوع مسمومیت گزارش نشده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت جوی، بارش‌های پراکنده و رطوبت زیاد زمینه رویش قارچ‌های سمی در عرصه‌های طبیعی فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

آذری‌پور تصریح کرد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتی و خطرات مصرف گونه‌های گیاهی ناشناخته و شباهت زیاد بین گونه‌های سمی و غیر سمی و غیر قابل تشخص بودن این گونه‌ها از یکدیگر، بجز با انجام آزمایشات تخصصی، در روزهای اخیر شاهد گزارش موارد متعدد از مسمومیت ناشی از قارچ‌‎های سمی در کشور و به ویژه در استان‌های غربی و شمال غربی هستیم.

به گفته وی تعداد مسمومیت‌های گزارش شده با قارچ های سمی از کرمانشاه، لرستان،‌ آذربایجان غربی،‌ زنجان، قزوین،‌ کردستان و اخیراً شیراز و چهارمحال و بختیاری بیش از مناطق دیگر کشور و در این میان کرمانشاه و لرستان دارای بیشترین آمار مسمومیت‌ها بوده‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با توجه به اهمیت پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی و اثرات مخرب آن بر دستگاه‌های گوارش به ویژه کبد و کلیه‌ها نسبت به مصرف این گونه از گیاهان خودرو هشدار داد.

وی همچنین به مردم توصیه کرد: حتی از خرید قارچ های کوهی از افراد دوره‌گرد خودداری و در صورت تمایل به مصرف قارچ، از قارچ های بسته بندی عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

آذری‌پور اضافه کرد: در صورت مصرف قارچ‌های خودرو و مشاهده هرگونه علایمی از اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد،‌ سرگیچه، تاری دید،‌ افت فشار خون سریعاً به مراکز درمانی و یا پایگاه‌های اورژانس بین جاده‌ای مراجعه و پزشک و کادر درمانی را از خوردن قارچ مطلع کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام و عوارض ناگوار ناشی از مسمومیت با قارچ سمی تا حد امکان کاهش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: سم قارچ‌های سمی با جوشاندن و حرارت دیدن از بین نمی‌رود و همچنان می‌تواند سلامت و حتی جان فرد مصرف کننده را به شدت تهدید کند.

 

نظر شما