مسوول دبیرخانه دائمی فناوری های نوین صنعت ساختمان خبر داد:

احداث ۱۰ ایستگاه جدید شتابنگاری زلزله در مشهد

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۸:۴۸:۴۰
کد خبر: ۷۵۶۳۵۹
احداث ۱۰ ایستگاه جدید شتابنگاری زلزله در مشهد
سرپرست دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از احداث ١٠ ایستگاه جدید شتابنگاری زلزله در شهر مقدس مشهد خبر داد.

محمدرضا مهردوست در گفتگو با خبرنگار برنا در مشهد با بیان این مطلب گفت:  تفاهم نامه مشترکی فی ما بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به منظور احداث ١٠ ایستگاه جدید شتابنگاری زلزله در شهر مقدس مشهد منعقد شد .

سرپرست دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نهایی شدن فرایند تدقیق نقشه گسل های شهر مشهد، بر لزوم به کار گیری  و راه اندازی سیستم های  هشدار و پاسخ سریع زلزله برای کلان شهرهای کشور  و بویژه شهر مقدس مشهد در راستای اعمال بهینه و ارتقاء مدیریت بحران کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و نصب دستگاه‌های شتاب نگار تاثیر زیادی در ایجاد سیستم هشدار زلزله و همچنین برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب در هنگام وقوع زلزله دارد، افزود:  شتاب نگارها و ثبت جنبش نیرومند زمین در زمان وقوع زلزله در مهندسی زلزله و زلزله شناسی کاربرد بسیاری دارد زیرا بدون داشتن این اطلاعات نمی‌توان طراحی و برنامه‌ریزی دقیقی برای ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله انجام داد.

مهردوست  با اشاره به اینکه در حال حاضر 52 شتاب نگار در خراسان رضوی فعال است که از این تعداد تنها دو مورد در دانشگاه فردوسی و اداره کل راه و شهرسازی فعال هستند، تصریح کرد: ایجاد 10 ایستگاه شتاب نگار در مشهد فازاول راه‌اندازی یک سیستم هشدار سریع و در واقع یکی از مصادیق شهر هوشمند است.

وی افزود: بر پایه اطلاعات ثبت شده توسط این ایستگاه‌ها در آینده می‌توان دو سامانه هوشمند هشدار دهنده دیگر را نیز فعال کرد.

 

 

نظر شما