جاهای دیدنی آمل

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۰۱:۲۴:۳۰
کد خبر: ۸۲۲۷۰۹
جاهای دیدنی آمل
اگر بخواهیم شهرستان‌های استان مازندران را بر اساس داشتن جاذبه‌های زیبای گردشگری و تاریخی امتیاز دهی کنیم، قطعا نام شهر «آمل» در این لیست می‌درخشد. از دریاچه ساهون گرفته تا دهکده الیمستان، سراسر این شهر زیبا را آثار تاریخی فرا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ 10 عدد از مهمترین و زیباترین جاذبه های گردشگری آمل عبارتند از:

۱- پارک جنگلی میرزا کوچک خان

پارک جنگلی میرزا کوچک خان | وادیرو

این پارک جنگلی با داشتن وسعتی بالغ بر ۴۴۰ هکتار به عنوان یکی از پارک‌های نمونه جنگلی گردشگری ایران به شمار می‌آید همچنین وجود رودخانه هراز که از ضلع شرقی این پارک جنگلی می‌گذرد زیبایی این پارک را دو چندان کرده است، «پارک میرزا کوچک خان» به عنوان دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران شناخته می‌شود و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.

اگر گذرتان به این پارک جنگلی افتاد حتما از آبشار ماهان، هزار پله و چشمه آب سرد دیدن نمایید.

۲- جنگل زیبای الیمستان

جنگل الیمستان | وادیرو

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در استان مازندران قرار دارد، جنگل الیمستان است. این طلای سبز ایران که در هر فصلی یک لباس متفاوت به تن دارد، به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد عکاسی به شمار می‌آید.

پا رستم آمل | وادیرو

جدایی از جاذبه‌های طبیعی بی‌انتهای الیمستان، یک جاذبه‌ی افسانه‌ای دیگری نیز وجود دارد و آن «پای رستم» است. محلی‌های این منطقه معتقد‌اند هنگامی که رستم به جنگ دیو سپید رفته، در هنگام رزم زانوی خود را در این تپه قرار داده و به همین دلیل است که گودال‌هایی این چنین عمیق در این مکان به وجود آمده است.

۳- روستای بلیران

روستای بلیران | وادیرو

در پس جاده‌ی قدیمی بابل روستای کوچکی نهفته است که به «بهشت پنهان شده مازندران» معروف است، اگر از این جاده به سمت آمل در حرکت باشید، شاهد دیدن مراتع سرسبزی هستید که به وسیله‌ی کوه‌های سربه‌ فلک کشیده مزین به درختان آراسته شده است!

علاوه بر آب و هوای خوش این جاده و روستا، نمی‌توان تاریخ ۳۰ هزار سالی آن را نادیده گرفت. جدایی از اینها اگر گذرتان به این روستای زیبا افتاد، دو چشمه آب معدنی «گرو و لاله زار» را فراموش نکنید که به چشمه‌های معجزه معروف‌اند و برای امراضی مانند بیماری‌های پوستی و دردهای مفصلی مانند دارویی شفا بخش عمل می‌کنند.

۴- دریاچه ساهون

دریاچه ساهون | وادیرو

اگر در شهر‌های شلوغ مازندران به دنبال مکانی خاص و خلوت می‌گردید «دریاچه ساهون» آمل را از دست ندهید، البته لازم به ذکر است به دلیل دخالت‌های نا به جای آدمی وسعت این دریاچه که به ۱۰۰۰ هکتار بوده، هم اکنون به نیمی از این مقدار کاهش پیدا کرده است.

۵- غارهای آمل

غارهای دستکند آمل | وادیرو

داستانی جالب در پشت پرده‌ی این غارها وجود دارد که هنگامی که شمال کشور سرانجام به تسخیر مسلمانان درآمد عده‌ای از ساکنان منطقه که نمی‌خواستند دین اسلام را بپذیرند، سرانجام به دامنه‌ی کوه‌ها فرار کرده و با دست خود این غار‌ها را تراشیدند، بخشی از نام‌گذاری این منطقه به نام «کافرکلی» به همین دلیل است.

همچنین پس از بررسی‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان مشخص شده است،‌ غار‌هایی نظیر کافرکلی نه تنها کاربرد سکونتی داشته‌اند بلکه به عنوان مکانی جهت مقابله و دفاع در برابر دشمن خارجی نیز استفاده می‌شدند.

۶- آبگرم استراباکو

آبگرم استراباکو | وادیرو

«آبگرم استراباکو» از آن دسته از آبگرم‌هایی است که قدمتی تاریخی دارد و امروزه به دست نوادگان استراباکو (فردی) اداره می‌شود.

وجود ماده‌ای به نام «زیبق» باعث شده است، استراباکو به عنوان یکی از آبگرم‌های معجزه‌آسا ایران شناخته شود. شاید سوال شما این باشد که زیبق چیست و چه خاصیتی دارد؟

زیبق نوعی آلیاژ جیوه یا بهتر است بگوییم نوعی فلز درمانی و کمیاب به شمار می‌آید و وجود این فلز در آب، کمک به بهبود بیماری‌های عفونی می‌کند. همچنین نوشیدن آب این چشمه برای درمان بیماری‌های کلیه و کبد هم مفید است.

۷- پارک دهکده طلایی آمل

پارک دهکده طلایی آمل | وادیرو

این پارک زیبا در سال ۱۳۷۳ احداث شده است و همیشه به عنوان یکی از پارک‌های زیبای ایران نامی از آن برده می‌شود، همچنین رودخانه هراز از کنار این پارک زیبا عبور می‌کند، به زیبایی «پارک دهکده طلایی آمل» افزوده است. این پارک امکاناتی نظیر پلاژ، قایق، باغ وحش و شهربازی را داراست.

۸- پارک جنگلی هلومسر

پارک جنگلی هلومسر | وادیرو

پارک نمونه گردشگری «هلومسر» از آن دسته از پارک‌هایی است که ارزش یکبار دیدن را دارد. این پارک زیبا در ابتدای جاد‌ه‌ی امامزاده عبدالله قرار دارد و به خصوص در فصل بهار میزبان گردشگران طبیعت دوستی است که چند روزی را برای فرار از زندگی شهری به خطه‌ی شمالی کشور پناه آورده‌اند.

۹- دریاچه دوخواهران

دریاچه دوخواهران | وادیرو

اگر اهل ماجراجویی و کوهنوردی هستید، این دریاچه زیبا را از دست ندهید، اگر هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که مسافرت با ماشین را ترجیح می‌دهید باز هم مسیری وجود دارد که بتوانید به این دریاچه زیبا دست پیدا کنید. «دریاچه‌ی دوخواهران» که در دامنه‌ی غربی کوه‌های سربه فلک کشیده‌ی دماوند قرار دارد، دارای آبی سرد اما دلنشین است.

۱۰- آتشکده آمل

آتشکده آمل | وادیرو

این آتشکده که در محله‌ی قدیمی «عوام کوی» واقع شده است به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های شهر آمل به حساب می‌‌آید. با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان، این آتشکده به عنوان بزرگ‌ترین آتشکده سده نهم به شمار می‌آید که این خود یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز