جاهای دیدنی زنجان

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۱۳:۵۳:۳۰
کد خبر: ۸۲۳۱۷۶
جاهای دیدنی زنجان
زنجان یکی از بهترین شهرهایی است که در فصل بهار دیدن جاذبه های گردشگری آن همراه آب و هوای عالی و خنک به آدمی لذتی دو چندان می دهد .زنجان، یکی از شهرهای شمال غربی ایران است و جاهای نسبتا زیادی برای دیدن دارد. بهتر بگوییم، چه دلتان بخواهد بزنید به دل طبیعت، چه دلتان بخواهد بروید جاهای تاریخی و چه دلتان بخواهد در بازاری طولانی و رنگارنگ راه بروید، همگی در زنجان گرده هم آمده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مهمترین اماکن دیدنی زنجان عبارتند از:

بازار زنجان، راه رفتن در طولانی‌ترین بازار ایران

بازار زنجان طولانی‌ترین بازار ایران است و این به آن معناست که آنقدر سراها و تیمچه های مختلف دارد که گاهی می‌بینید چند ساعت در آن چرخیده‌اید و بازهم وقت نشده همه جایش را ببینید. بازار زنجان، مثل بازارهای دیگر نبض تپنده شهر است. این بازار که در دوره آغا محمدخان قاجار ساختش شروع شده و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسیده، راسته‌های مختلفی دارد. از راسته زرگرها، کفاش‌ها،بزازها و سراج‌ها گرفته تا میادین، کاروانسرها، تیمچه‌ها، گرمابه و مسجد. هر چیزی که دنبالش هستید را میتوانید در این بازار با قیمت مناسب پیدا کنید. چاقو، ظروف ملیله‌کاری، چاروق، سبزی های کوهی، شیرینی های محلی و هرچیزی که یک بازار تمام و کمال دارد، در این بازار هم پیدا می‌شود.

آدرس: راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن توسط خیابان فردوسی ، در خیابان اصغریه به پایان می‌رسد.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

رختشوی خانه زنجان، بازسازی گذشته‌ها

یکی از بناهای کم نظیر زنجان، رختشوی خانه زنجان است. این بنا که در سال ۱۳۰۷ ساخته شده سرپناهی بود برای زمستان‌ها و زنانی که رخت هایشان را بیرون از خانه می شستند. رخت شوی خانه زنجان که حالا به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده و بازسازی رخت شوی خانه در زمان های دور است، دو قسمت حیاط و مدیریت داشته و فضایی برای شستن رخت و لباس.

آدرس: بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان ۷ تیر

جاهای دیدنی زنجان در بهار

گنبد سلطانیه، از قشنگترین جاهای دیدنی زنجان

دیدنی ‌ترین بنای زنجان به عقیده بسیاری گنبد سلطانیه است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته می‌شود، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی عظیم و پرهیبت که با کاشی کاری‌های فیروه‌ای‌ و لاجوردی‌اش از دور خودنمایی می‌کند. گنبد سلطانیه در فاصله سال‌های ۷۰۲ تا ۷۱۴ به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز هست. گنبد عظیم این بنا از گنبدهای دوپوشش بسیار قشنگ دنیا به شمار می‌رود. معروف است که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از گنبد سلطانیه الگوبرداری شده‌. همچنین این گنبد، بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ دنیاست.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

آدرس: سلطانیه در ۴۳ کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است.

دود کش جن، گرندکانیون در زنجان

یکی دیگر از نقاط بسیار دیدنی زنجان که اسم عجیب و غریبی به نام دودکش جن یا تخت دیو دارد، منطقه‌ای است بسیار شبیه به قسمتی از گرندکانیون آمریکا. دلیل نامگذاری این منطقه به دودکش جن مشخص نیست و برخی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می‌دهند. اما این پدیده در زمین شناسی اسم دیگری دارد و به آن هودو می‌گویند. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده. تورهای گردشگری به این منطقه از پرطرفدارترین هاست.

آدرس: دود کش جن در ۹۶ کیلومتری زنجان و در نزدیکی شهر ماهنشان قرار گرفته.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

مجموعه تفریحی ائل داغی، همه چیز باهم

اگر در سفر به زنجان یکروز را خواستید در نقطه‌ای خوش آب و هوا سر کنید، جایی که امکانات تفریحی زیادی مثل دریاچه مصنوعی و قایق‌های پدالی دارد و در زیر آلاچیق‌هایش میتوان نشست، بروید مجموعه تفریحی ائل داغی. هم میتوان غذا را از خانه برد و روی چمن‌های این منطقه نشست و خورد و هم میتوان خود را مهمان یکی از رستوران‌هایش کرد. آش، یکی از پرطرفدارترین عصرانه های اینجاست. همچنین غروب های این منطقه بسیار دیدنی است. مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمالی ترین نقطه شهر قرار گرفته.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

خانه ذوالفقاری

خانه ذوالفقاری مربوط به دوره قاجار است و در خیابان طالقانی شهر زنجان واقع شده است. عمارت ذوالفقاری در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله دالان آلتی در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد. این خانه به سبک بناهای اواخر دورهٔ قاجار ساخته شده‌ است. سبک ساختمانی آن از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته شده‌ است.

معبد داش کسن یا اژدها

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. این بنا به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

 

جاهای دیدنی زنجان در بهار

حسینیه اعظم زنجان

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد این حسینیه توسط دو نفر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردید.

آرامگاه ملاحسن کاشی عمارتی در نزدیکی گنبد سلطانیه، توسط شاه طهماسب اول به افتخار ملاحسن کاشی عارف قرن ۱۴میلادی بنا شده‌است. تکمیل معماری داخلی بنا توسط فتحعلی‌شاه قاجار در دوران قاجار و قرن نوزدهم میلادی انجام گرفته ‌است.

قلعه بهستان

قلعه بهستان یا کهن دژ در شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان و در کنار رود خانه قزل اوزن واقع است. به اعتقاد برخی باستان‌شناسان قدمت این دژ به دوره ماد‌ها بر می‌گردد.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

غار کتله خور

کتله‌خور غاری خشکی آبی است که در شهرستان خدابنده قرار دارد. نخستین بار در بهار سال ١٣٣١ خورشیدی گروهی از سر‌شناس‌ترین کوهنوردان ایران اقدام به بازدید غار کتله خور کردند. بنابه اظهارات یک گروه کوهنوردی از دانشگاه بوعلی همدان شکل‌گیری این غار به دوران ژوراسیک (بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل) باز می‌گردد.

مسجد و مدرسه جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد. این مسجد در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

مردان نمکی

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن، به‌شدت آسیب دیده‌اند.

 

جاهای دیدنی زنجان در بهار

از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلادی) هستند.

پل میر بهاء الدین

پل میر بهاء الدین که با نام‌های پل کهنه و پل اژدهاتو نیز شهرت دارد، در محور جنوبی حومه شهر زنجان در مسیر استان‌های زنجان به کردستان ساخته شده است. پل میر بهاء الدین از نظر قدمت متعلق به اواسط دوره قاجار و زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار است.

جاهای دیدنی زنجان در بهار

 

نظر شما