فیلترینگ تلگرام فضا را سالم نکرد

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۱۳:۳۴:۰۳
کد خبر: ۹۸۸۸۶۳
انسیه معماریان – روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ در حالی که بیش از دو سال از اجرای طرح فیلترینگ تلگرام در ایران می گذرد، اما این شبکه ی اجتماعی، همچنان محبوبیت خود را در میان کاربران ایرانی حفظ کرده است.

پس از تظاهرات 8 دی ماه 1396، زمانی که تلگرام به مدت بیش از یک هفته از دسترس کاربران ایرانی خارج شد، در واقع بسترهای فیلترینگ طولانی مدت آن در ایران فراهم گردید و در نهایت، در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1397، دستور قضایی فیلترینگ کامل و خارج شدن این شبکه ی اجتماعی پرطرفدار از دسترس کاربران ایرانی صادر شد.

اما با وجود فیلترینگ سخت و محکم تلگرام، کاربران ایرانی نه تنها مشتری پیام رسان های داخلی همچون سروش و ایتا و یا حتی انواع دیگر آن از جمله واتساپ و ... نشدند، بلکه تنها در جست و جوی فیلترشکن هایی قوی بودند تا بتوانند فضای مجازی را همچنان با استفاده از شبکه ی اجتماعی تلگرام در اختیار داشته باشند.

باید پذیرفت دلایل فیلتر شدن تلگرام هرچه که باشد، به طور قطع نخواهد توانست آسیب هایی که این مسأله ی اجتماعی برای کاربران تلگرام به خصوص نوجوانان و خانواده های آن ها به بار آورده را توجیه نماید.

در واقع می توان گفت فیلترینگ تلگرام و سیاست های سلبی دولت در شبکه های اجتماعی به جهت ویژگی ها و ساختار این محیط که به خصوص می تواند برای نوجوانان آثار زیان باری به همراه داشته باشد، عملا نتیجه ی معکوس داشته است.

با فیلترینگ تلگرام، در اغلب موارد، کاربران فضای مجازی در اولین قدم به نصب فیلترشکن اقدام می کنند تا بتوانند همچنان از طریق شبمه ی محبوب خود – تلگرام – دنیای مجازی را در دسترس خود داشته باشند.

در این شرایط و با نصب فیلترشکن، کاربر قادر خواهد بود که از تمامی بخش های اینترنت بهره مند شود و با توجه به کنجکاوی های جنسی افراد که در سنین نوجوانی بیشتر از هر سن دیگری نمود دارد، می توان گفت کاربران کم سن و سال در اغلب موارد با ورود به فضای مجازی منحرفانه مانند چت روم های اختصاصی برای مسائل جنسی و سایت های پورنوگرافی و ... ، در معرض بزه دیدگی بیشتری نسبت به قبل از فیلترینگ قرار خواهند گرفت.

البته اگرچه که بیشترین بار نگرانی در این خصوص متوجه کودکان و نوجوانان است، اما باید اذعان کرد که این نگرانی برای عموم افراد جامعه و خانواده ها نیز متصور است؛ زیرا آموزه های دینی ما، عدم پیروی از شهوات را به ما گوشزد کرده و بر این امر صحه گذاشته است که توجه بیش از حد به مسائل جنسی و غیر اخلاقی، انسان را به سوی ضلالت و گمراهی سوق خواهد داد و متعاقب آن، فضای جامعه نیز مسموم خواهد شد؛ مواردی چون بلوغ زودرس در کودکان، خیانت همسران به یکدیگر و .... از نمونه های بارز تبعات این مسأله در جامعه است.

از طرفی، در حال حاضر و در حالی که ویروس کرونا، اکثر مردم ایران را خانه نشین کرده و هر روز با پیام های گسترده ای در شبکه های تلویزیونی و اجتماعی، از مردم خواسته می شود که در خانه بمانند و نهادها و دستگاه های مختلف با برگزاری مسابقات و جشنواره های مجازی، ایجاد سرگرمی های مجازی، ورزش مجازی و ... سعی در پر کردن اوقات فراغت مردم دارند، حجم عظیمی از توجه کاربران فضای مجازی به سمت و سوی شبکه های اجتماعی و به خصوص محبوب ترین آنها یعنی تلگرام متوجه شده است.

در چنین شرایطی که مردم سعی می کنند بیش از گذشته با استفاده از فضای مجازی، اوقات فراغت تحمیلی خود را پر کرده و در شرایط جدید، آرامش خود را به گونه ای دیگر رقم بزنند، شاید زمان مناسبی باشد برای این که دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه محترم قضایی، بار دیگر بحث فیلترینگ تلگرام را با توجه به تمام زوایای آن – به ویژه موضوع کاربران کم سن و سال – مورد بررسی همه جانبه قرار دهند و برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی غربی و گستردگی ناهنجاری های اجتماعی که در طولانی مدت، آثار مخربی بر جای خواهد گذاشت، جهت مذاکره ی مجدد با شرکت تلگرام و حذف فیلترینگ این شبکه ی اجتماعی، گام های مؤثری بردارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز