پورتو خواهر خوانده اصفهان شد

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۷:۴۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۲۴۴۱
آیین امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو امروز به صورت برخط برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مرتضی دامن‌پاک سفیر ایران در کشور پرتغال در آیین امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو امروز به صورت برخط برگزار شد، گفت: بیشتر از یک سال است که سفارت در تلاش است که این پیوند را در بین پورتو و اصفهان برقرار کند و تلاش های مستمری در بین تو شهرداری صورت گرفت که این رویداد مهم با حضور شهرداران برگزار و تفاهم‌نامه امضا شود.

وی افزود: بر این باورم که این تفاهم‌نامه یک بستر و چهارچوب مناسبی است برای همکاری های آینده دو شهر در حوزه های مخالف فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و سایر حوزه های موجود.

سفیر ایران اظهار کرد: دو کشور ایران و پرتغال از ۵۰۰ سال پیش با یکدیگر در رابطه و پیوند بودند و اصفهان در دوران صفوی به دلیل پایتخت بودن ارتباط های گسترده‌ای را با کشور پرتغال داشته‌است.

دامن‌پاک گفت: اصفهان و پورتو هر دو از شهر های مهم در حوزه های فرهنگی و هنر هستند. همچنین در این دو شهر ما میراث فرهنگی ویژه‌ای را دارا هستیم. نکته مورد توجه این است که هر دو از مقاصد مهم گردشگری هر دو کشور می‌باشند.

وی افزود: فارغ از بحث های تاریخی و فرهنگی نکته مورد توجه این است که دو شهر در حوزه های ورزشی هم شاخص هستند. ضمن اینکه تیم فوتبال سپاهان اصفهان که تیک اصلی شهر اصفهان است در آستانه امضای پیمان همکاری با باشگاه های پورتو می‌باشند.

سفیر ایران تاکید کرد: انجمن دوستی ایران و پرتغال در دو شهر اصفهان و پورتو بسیار فعال است و همچنین اتاق های بازرگانی در اصفهان در رابطه نزدیک با همکار های پورتویی خود قرار دارد که بنابراین می‌توان گفت اقتصاد نیز یکی از عوامل همکاری است.

دامن‌پاک گفت: نکته آخر اینکه یکی دیگر از زمینه هایی که می‌تواند بین دو شهر باشد ارتباط بین دانشگاه های این دو شهر است که خوشبختانه زمینه هایی فراهم شده است.

وی افزود: علاوه بر امضای این تفاهم‌نامه قصد داریم که یک برنامه فرهنگی را با همکاری دو شهر داشته‌باشیم و همچنین همکاری بین انجمن دوستی ایران و پرتغال که در سال جاری انجام خواهد گرفت و علاوه بر آن در سال آینده هفته فرهنگی پورتو را در اصفهان شاهد باشیم.

در ادامه این نشست قدرت‌الله نوروزی گفت: این خواهرخواندگی با پیشنهاد شما شهردار پورتو و تلاش ها و پیگیری های جدی دو طرفه امروز امکان پذیر شد. این پانزدهمین  شهری است که اصفهان به خواهرخواندگی آن رسیده است و در آینده نزدیک ما با حیدراباد هند نیز قرار خواهیم بست.

شهردار اصفهان افزود: اصفهان و پورتو نقاط مشترک بسیاری دارند و هردو بخش زیادی از بحث تاریخیشان در یونسکو ثبت شده است و از لحاظ تاریخی و معماری جایگاه ویژه‌ای دارند و  یکی از مقاصد گردشگری بسیار مورد توجه هستند.

نوروزی تاکید کرد: البته قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر است ولی این موضوع زمینه را برای تعامل بین نهاد های مختلف داخل شهر آماده می‌کند. برای مثال بین باشگاه‌ها، داشگاه ها و نهاد های فرهنگی.

وی گفت: ما از امروز میتوانیم تجربه های خویش را به یکدیگر انتقال دهیم و از امکانات دو شهر برای توصعه روابط استفاده نماییم. در سال ۲۰۱۸ شهر پورتو به عنوان بهترین شهر اروپایی از نظر استارتاپی شناخته شد و خوشبختانه اصفهان هم در این سال ها و در این حوزه فعالیت های خوبی داشته است که یکی از زمینه های تعامل می‌تواند در این حوزه باشد.

شهردار اصفهان ضمن تشکر از شهردار پورتو افزود: حمایت از انجمن دوستی ایران و پرتغال و برگزاری هفته فرهنگی در پرتغال توسط اصفهانی ها و برعکس این موضوع از جمله زمینه هایی است که میتوانیم با یکدیگر تجربه و همکاری نماییم.

در ادامه این مراسم  “روی موریرا” شهردار پورتو گفت: من به اصفهان نیامده‌ام ولی باید بگویم که تعریف های زیادی را از زبان پسرم شنیده‌ام. زیرا دو سال گذشته پسرم به اصفهان سفر کرده بود و نه تنهای از زیبایی این شهر تعریف کرده‌است بلکه از برخورد و فضای دوستانه این شهر تعریف کرده‌است.

وی افزود: ما از الان با یکدیگر دوست هستیم و باید بگویم که نه تنها ما کشور شما را از لحاظ تاریخی ستایش میکنیم بلکه شهر شما را نیز میستاییم. شهر ما نیز همچون شما شهری تاریخ است و هر دو دارای آوار تاریخی هستیم که توسط یونسکو به ثبت رسیده است.

شهردار پورتو اظهار کرد: احترام زیادی به فرهنگ شما قائل هستیم. در پورتو اهمیت و احترامی  به شعر و شعرای ایرانی قائل هستند و بسیار علاقه‌دارند که اشعار را به زبان پرتغالی ترجمه نمایند.

موریرا گفت: شهروندان ایرانی زیادی در پورتو زندگی می‌کنند و همچنین استقبال میکنیم که چنین اتفاق هایی توسعه یابد به ویژه در حوزه کودکان و موسیقی. در حوزه ورزش هر دو شهر می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشند و این جنبه در فعالیت هر تو شهر بسیار حائز اهمیت است.

شهردار پورتو تاکید کرد: علاوه بر آن می‌توانم به بحث اقتصادی اشاره  نمایم. در این موضوع میتوانیم پیوند های بسیاری را در راستای تقویت فعالیت های اقتصادی و تجاری هر دو کشور برقرار کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز