یک کارشناس بازار نفت و انرژی:

ریشه کاهش درآمدهای نفتی، افت تعاملات بانکی با جهان است/ اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار نمی‌گرفت، کاهش درآمد فروش نفت را می‌شد، حل کرد

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۴:۴۶:۳۵
کد خبر: ۱۰۴۱۶۰۹
ریشه کاهش درآمدهای نفتی، افت تعاملات بانکی با جهان است/  اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار نمی‌گرفت، کاهش درآمد فروش نفت را می‌شد، حل کرد
یک کارشناس بازار نفت و انرژی بر این باور است که ریشه کاهش درآمدهای نفتی بیش از افت فروش نفت، کاهش تعاملات بانکی ایران با سایر کشورهاست.

نرسی قربان، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: کشور ایران پس از تحریم‌های اخیر به اجبار به سمت مدیریت اقتصاد بدون نفت حرکت کرده است و باید در این راستا سعی کند که به رغم کاهش درآمدها، اقتصاد را سرپا نگه دارد.

این کارشناس بازار نفت و انرژی ادامه داد: این در حالی است که هیچ کشوری به صورت تعمدی صادرات و درآمد خود را برای تحقق اقتصاد بدون نفت کاهش نمی‌دهد.

او اظهار کرد: اما می توان به این نکته اشاره کرد که اکنون بیش از فروش نفت، مشکل ناتوانی در جابه جایی های پولی بر کاهش درآمدها تاثیر گذاشته است. این در حالی است که اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار نمی‌گرفت، کاهش درآمد فروش نفت را می‌شد از کانال‌های دیگر حل کرد.

این کارشناس بازار نفت و انرژی ادامه داد: برای مثال نفت و یا فرآورده‌های نفتی کشور که در چند ماه اخیر به فروش رفته، مقدار قابل توجهی ارز متعلق به ایران را در کشورهای دیگر معلق کرده است و دسترسی دولت به این ارزها با مشکل روبه‌رو شده است.

او افزود: از این رو شاهد آن هستیم که خریداران نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از ایران، توانایی ارسال پول به ایران از طریق شبکه‌های بانکی را ندارند و تعاملات بانکی با سایر کشورها در حال کاهش است.

این کارشناس بازار نفت و انرژی در ادامه اظهار کرد: بر این اساس باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط تحریم، ایجاد مشکلاتی جدی برای شبکه بانکی، بدون شک وضعیت را بیش از پیش دشوار خواهد کرد. بنابراین باید نگاه تعامل با جهان و مکانیزم‌های تجارت بهبود یابد تا درآمدهای کشور به حالت قابل قبولی برسند.

او همچنین در خصوص درون زا شدن اقتصاد و جدا شدن از درآمدهای نفتی نیز گفت: بدون شک ایران دارای منابعی غنی و استعدادهایی سرشار است که می‌تواند، موانع تولید را یکی یکی از مقابل بردارد، با این وجود تعامل با جهان می‎‌تواند در فروش کالاهای موجود گشایش ایجاد کرده و درآمدها را به صورت جدی افزایش دهد. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز