رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌و‌گو با برنا

مدیران صنایع برای محصولات وارداتی بازخواست نمی شوند

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۴:۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۳۲۸۸۰۲
مدیران صنایع برای محصولات وارداتی بازخواست نمی شوند
رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درباره علت ارتباط ضعیف صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: با توجه به رشدی که دنیا در حوزه تکنولوژی شرکت های دانش بنیان دارد ما چاره ای نداریم که با آن ها رقابت کنیم. در حوزه کشاورزی برای حل مشکل ارتباط ضعیف دانش بنیان ها و بخش کشاورزی با ستاری رئیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جلسه برگزار کردیم با موانع موجود در این مسیر را شناسایی کرده ایم.

محمد جواد عسکری در گفت گو با خبرنگار اقتصادی برنا افزود: نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی تنها ۴ درصد است و بعد از شناسایی مشکلات و موانع موجود در این مسیر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توافق کردیم که هر ماه جلساتی برگزار کنیم و در پایان سال نقش دانش بنیان ها در حوزه کشاورزی از ۴ درصد به ۴۰ درصد برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ما در حوزه کشاورزی ظرفیت ها و قابلیت های خوبی داریم این ظرفیت ها حتماً باید عملیاتی و اجرایی شود به عنوان مثال در حوزه مبارزه با آفات تولید سم تولید بذر بحث مربوط به استفاده از ظرفیت پهپاد برای شناسایی نقاط آلوده و شناسایی آفات و بیماریها همه مواردی هست که برای بخش کشاورزی به طور خاص نیاز است.

 نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس در ادامه گفت: در حوزه نگهداری محصولات تولیدی کشاورزی سورتینگ محصولات، صنایع تبدیلی، بسته بندی و برند سازی نیاز به علم دانش بنیان داریم. شاید یکی از بخش هایی که خیلی به بخش دانش بنیان نیاز دارد حوزه کشاورزی است. با وزارت جهاد کشاورزی و نیرو  و سازمان محیط زیست را در قالب یک پکیج مشخص کرده ایم که در چه حوزه های مشخصی حرکت کنند تا این ارتباط قوی شود.

 عسکری گفت: در فراخوانی از نخبگان و جوانان حوزه دانش بنیان که علاقه مند هستند و استارتاپ هایی را در دست دارند خواسته‌ایم که در پروژه های دانش بنیان حوزه کشاورزی همکاری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: ارتباط میان صنایع و دانش بنیان ها حتماً باید عملیاتی شود خیلی بر این موضوع تاکید کرده اند دانش بنیان ها در حوزه اشتغال زایی نقش موثری دارند و میتوانند روند توسعه را سرعت بدهند علاوه بر این با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه  دانش بنیان ها می توانیم به نقطه مطلوبی برسیم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: تقریباً پانصد میلیون از جمعیت کشورهای اطراف ما علاقه‌ مند به محصولات کشاورزی ما هستند اگر ما این مورد را فعال کنیم تا آنها از محصولات کشاورزی دانش بنیان ما استفاده کنند می توانیم شیر های نفت را در کشور ببندیم.

 رئیس کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی اعلام کرده ایم که برای حل مشکل سرمایه در گردش دانش بنیان های فعال در آن بانک های کشاورزی ملی و ملت ۲۰ درصد از اعتبار خود را صرف تسهیلات در حوزه کشاورزی کنند. برای افزایش ضمانت پس از فروش محصولات تولیدی این شرکت ها نیز مکلف کرده ایم که از محصولات مشابه خارجی در صورت وجود محصول تولیدی داخلی استفاده نکنند.

عسگری در ادامه توضیح داد: مدیر یک پالایشگاه برای استفاده از یک محصول خارجی وارد شده بازخواست نمی‌شود، اما برای دیرکرد در تولید حتی یک روز مواخذه می‌شود این تفاوت نگاه به محصول داخلی و خارجی است. در عین حال، بیمه‌ها باید محصولات داخلی را بیمه کنند تا نگرانی برای استفاده از این کالا‌ها کاهش پیدا کند. این اقدامات سبب تقسیم ریسک می‌شود. به طور کلی شکل گیری نهاد صدور گواهینامه کیفیت و حمایت شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند سبب امیدواری برای استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی شود. اما به طول کلی برای هر تغییر و تحولی، نیاز به فرهنگ سازی هم داریم. موضوع استفاده از ظرفیت‌های سازندگان داخلی در کشور، سابقه حدودا ۱۰ تا ۱۵ ساله دارد ولی محصول خارجی سابقه ای چندین دهه ای در کشور دارد. این روند فرهنگ سازی به صورت تکاملی انجام می شود و در حال حاضر همچنان تولید محصولات فناورانه نیاز به حمایت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز