عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با برنا

با حذف ارز ترجیحی الگوی مصرف نیز تغییر می کند/ آزادسازی قیمت‌ها فعلا با یارانه مدیریت می‌شود

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۱۰:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۰۵۴۵
با حذف ارز ترجیحی الگوی مصرف نیز تغییر می کند/ آزادسازی قیمت‌ها فعلا با یارانه مدیریت می‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: وقتی ارزش پول ملی افت می کند و توجهی هم به تولید نمی شود و به دلایل مختلف به واردات رو می آوریم، این مسائل سبب می شود تا تفاوتی در دریافت های مردم در بحث حقوق در بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود. دولت ها همیشه از افزایش قیمت ها در یک زمان مقرر برای اینکه جامعه خود را با آن تنظیم کند، هراس دارند.

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا بیان کرد: وقتی ارز چند نرخی می شود، سودجویان برای سواستفاده از آن به تکاپو می افتند. باید در نظر داشته باشیم که این افراد بسیار تیزهوش هستند و نباید آنها را افراد ساده لوحی در نظر بگیریم. وقتی تکنولوژی رشد می کند، بزهکاری هم با آن رشد می کند و دولت باید از تیزهوشی بالایی برای مقابله با این افراد سودجو برخوردار باشد.

نماینده مردم کازرون در مجلس تاکید کرد: ما باید در مرحله ای قیمت ها را واقعی کنیم، واقعی سازی قیمت ها مهم است اما قبل از آن باید نظام حقوق و دستمزد در کشور اصلاح شود. ما نمی توانیم هزینه های زندگی را بدون بالا بردن دریافتی مردم بالا ببریم.

عباسی افزود: در واقع هر گونه آزادسازی قیمت باید به گونه ای باشد که ارزش کار و فعالیت انسان هم براساس قیمت فوب خلیج فارس محاسبه شود و دستمزد ها بر این اساس محاسبه و پرداخت شود . اگر قرار است قیمت تولیدات داخلی و اجناس بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب باشد باید نظام حقوق و دستمزد به گونه ای اصلاح شود که آن را پاسخ دهد یا حداقل اگر قرار است پلکانی باشد زمان آن را مشخص کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی قیمت کالاهای اساسی براساس حقوق و دستمزد صورت گرفت، گفت: دولت فعلا با یارانه و کوپن قصد جبران دارد که تا حدودی جبران می شود، البته مصرف هم باید مدیریت شود، یعنی مصرف روغن و سایر کالاها را باید مدیریت کنیم ولی باید تغذیه مردم را تضمین کنیم چراکه سوءِ تغذیه اثرات دیگری روی حوزه سلامت می گذارد. اگر تغذیه نامتناسب شود روی سلامت مردم اثر مستقیم دارد.ارز 4200 می توان الگوی مصرف مردم را نیز تغییر دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز