بازارسازی های جدید برای نفت یک الزام است/کشورهای تحت تحریم به پالایشگاه های فرا مرزی نیاز دارند

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ - ۱۲:۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۷۴۹۹۳
بازارسازی های جدید برای نفت یک الزام است/کشورهای تحت تحریم به پالایشگاه های فرا مرزی نیاز دارند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر حرکت ایران در زمینه پالایشگاه های فراسرزمینی گفت: لزوم افزایش بازار‌های نفت ایران و بازارسازی‌های جدید برای فروش نفت، یک الزام انکارناپذیر است. از راهکار‌های نو و ابداعی جدید وزارت نفت برای افزایش فروش نفت، ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی است. در حال حاضر در داخل کشور پالایشگاه‌های زیادی وجود دارد و ساخت پالایشگاه جدید نیز به دلیل هزینه بالا و مدت زمان ساخت آن در شرایط فعلی تاثیر چندانی بر استفاده از نفت به شکل ظرفیت کامل نخواهد داشت.

عبدالعلی رحیمی مظفری، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در ادامه بیان کرد: در کشور‌های آمریکای جنوبی و کشور‌های موردتحریم آمریکا بسیاری از پالایشگاه‌ها، در بهره‌برداری، تعمیرات و اورهال دچار مشکل هستند. در این شرایط یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها برای بازارسازی جدید نفت ایران در این کشورها، صادرات خدمات فنی مهندسی و بازسازی این پالایشگاه‌ها در ازای تصاحب بخشی از سهام این پالایشگاه‌ها است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین راهکار برای بی‌اثر کردن تحریم فروش نفت، عدم وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت خام و بودجه سالانه به آن است. برای این‌که این راهکار اجرا شود، سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی می‎تواند مهم‎ترین راهکار باشد که یکی از این اقدامات رفتن به سمت پالایشگاه های فراسرزمینی است.

وی افزود: بعضاً در بحث احداث صنایع پایین دستی دچار مشکل مالی، تکنولوژی و بحث واردات دستگاه‌های خاص می‌شویم که با سرمایه‌گذاری و مشارکت در مناطق ویژه در برخی کشور‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری سایر کشور‌ها در داخل کشورمان می‌توانیم این موضوع را جبران کنیم.

رحیمی مظفری ادامه داد: به دلیل طولانی بودن زمان ساخت یک پالایشگاه جدید در داخل کشور، استفاده از ظرفیت نیمه استفاده پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور‌هایی نظیر ونزوئلا بسیار مهم و ضروری است و راهکار بسیار کوتاه‌مدت در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم در زمان فعلی، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: زمانی که یک محصولی را در یک کشور فراسرزمینی تولید کنیم، طبیعتاً آن محصول برای‌مان اثرات و فوائدی دارد و چون در داخل کشورمان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تحت تحریم ظالمانه قرار دارد، ما می‌توانیم با ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، بازاری برای فروش نفت خود ایجاد کنیم. در حقیقت ما از طریق پالایشگاه فراسرزمینی می‌توانیم نفت‌مان را سرمایه‌گذاری کنیم و به فروش برسانیم و در کنار آن به میزان سهم‌مان، ارزش افزوده‌ای از فروش آن به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: ما بدون آن‌که هزینه‌ای را مترتب شویم، با پیش فروش نفت و یا فرآوده‌های نفتی سهامدار آن مجموعه و پالایشگاه می‌شویم و خام فروشی را کاهش می‌دهیم چرا که در چنین شرایطی نفت به عنوان یک کالا نیست که به فروش برسانیم و در ازای آن به پولی برسیم؛ بلکه در این شرایط نفت به عنوان یک سرمایه است و آن را سرمایه گذاری می‌کنیم و در آینده به فروش می‌رسانیم. قطعاً این مراودات باعث می‌شود که سهم کشورمان در سبد نفتی حفظ شود و تحریم‌ها بر ما بی‌اثر و خنثی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: دنیا و ابرقدرت‌ها بر پایه‌ی اقتصاد اداره می‌شوند. اگر بخواهیم از لحاظ نظامی قدرتمند باشیم و اقتصادمان را به دست نیاوریم، قطعاً نمی‌توانیم وضعیت نظامی‌مان را هم رشد دهیم. با توجه به منابع عظیمی که در کشور داریم، می‌توانیم اثرگذاری بیشتری داشته باشیم. حق ایران است که در دنیا با وجود منابع نفتی، گازی و این پتانسیل انرژی، جایگاه بسیار بالاتر و ویژه تری داشته باشد.

رحیمی مظفری افزود: زمینه‌ی صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور وجود، اما باید تقویت شود. ما در کنار تأمین خوراک این شرکت‌ها، می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی‌مان را بدون این‌که برای کشورمان هزینه‌ای داشته باشد، صادر کنیم و از این طریق هم با آن شرکت‌ها مشارکت داشته باشیم و در تولید و تبدیل سهیم باشیم. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند و شرکت‌های تولیدکننده به صورت دانش بنیانی حرکت کنند می‌توانیم در صادرات خدمات فنی مهندسی بیشتر ایفای نقش کنیم.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: قطعاً هرچه روابط بین‌المللی ایران در حوزه سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گسترش پیدا کند، برای کشور مفیدتر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما