پالایشگاه های فراسرزمینی، مسیری برای بی اثر کردن تحریم ها

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۴۹۹۶
پالایشگاه های فراسرزمینی، مسیری برای بی اثر کردن تحریم ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نقش پالایشگاه های فراسرزمینی در تولید و صادرات نفت گفت: با توجه به اینکه فروش فرآورده های نفتی از فروش نفت بسیار راحت تر است، منبع نفتی کشور می‌تواند در این پالایشگاه ها پس از پالایش بدون مشکلات تحریم در بازار جهانی به فروش برسد.

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار داشت: بخش دیگر شامل خرید در صدی از پالایشگاه و سهامدار شدن در آن است، به این صورت که به میزان سهامی که در آن پالایشگاه داریم، نفت کشورمان در آن جا پالایش و سپس فرآورده های حاصل به فروش می رسد؛ در حال حاضر در کشور برای بخش اول یا همان صدور خدمات فنی جمع بندی هایی صورت گرفته و مسئولین با آن موافق هستند.

وی در ادامه اشاره کرد: اقدامات یاد شده، اقدامی مثبت و درست است و همه ی افراد به انجام آن راضی هستند، در خصوص بخش دیگر یا همان سهامداری، تاکنون سندی که همه ارکان روی این موضوع اجماع داشته اند، وجود ندارد، زیرا ممکن است در پالایشگاهی سهامدار شویم و بعدا بر اثر اجبار های بین المللی مشکلاتی ایجاد شود.

بیگی نژاد همچنین بیان کرد: بحث مربوط به دیپلماسی اقتصادی یکی از طرح هایی است که در دستور کار مجلس  است. ما به وجود یک سند جامع در حوزه ی دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم، لذا در موضوع سهامداری ای که به آن اشاره شد، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

نماینده مردم ملایر در خصوص تاثیرات مثبت پالایشگاه فرا سرزمینی بر اقتصاد و توسعه کشور نیز عنوان کرد: حداقل تاثیر این اقدام این است که نفت  کشور به میزانی که در حال حاضر به فروش می رود و مقداری که توانایی فروش در آن را نداریم در این پالایشگاه ها پالایش می شود و سپس فرآورده ی حاصله را به فروش می رسد، از طرفی فرآورده تحریم ناپذیر است و قابل تحریم نیست .

بیگی نژاد در ادامه افزود: همچنین در این میان پیوند اقتصادی بین دو یا چند کشور ایجاد  می شود، در مجموع  محسناتی که  پالایشگاه های فراسرزمینی دارد بسیار زیاد است، در حال حاضر رابطه ی بین ایران و روسیه از پیوند سیاسی به پیوندهای اقتصادی و فرهنگی رسیده است و این موضوع بسیار موثر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: باید به ابعاد گوناگون این موضوع  دقت کرد، ممکن است  در کنار ارتباط اقتصادای  که با کشورهای مختلف برقرار می شود پیوست های فرهنگی نیز شکل گیرد که در مباحث گردشگری تاثیرات مثبتی بگذارد، در پایان متذکر می شوم فروش فرآورده های نفتی از فروش نفت بسیار راحت تر است.

انتهای پیام/

نظر شما