خنثی‌سازی تحریم‌ها با راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۴۹۹۹
خنثی‌سازی تحریم‌ها با راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مزیت استفاده از پالایشگاه های فراسرزمینی این است که نفتی که تبدیل به بنزین و گازوئیل می شود دیگر قابل شناسایی و تحریم نیست.

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره فعال شدن پالایشگاه های فرا سرزمینی بین ایران و ونزوئلا و اهمیت انجام این اقدام گفت: فروش نفت ایران با محدودیت هایی مواجه است؛ به طور کلی کشورهایی که امکان استفاده از نفت ایران را دارند تعدادشان کم است، به عنوان مثال ممکن است ۲۰ کشور در دنیا پالایشگاه‌های داشته باشند که بتوانند نفت ایران را به پتروشیمی تبدیل کنند، ولی این ۲۰ کشور همگی از نفت ایران استفاده نمی کنند، زیرا نفت کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است که این تعداد کم نیز به دلیل تحریم اساسا نمی توانند با ایران در این زمینه همکاری کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: به دلایلی که در بالا گفته شد، دلیل فروش نفت ما خیلی محدود می شود اما اگر همین نفت را به فرآورده تبدیل و بفروشیم، قطعا سود آوری بیشتری خواهیم داشت، مثل کاری که پالایشگاه های فراسرزمینی انجام می دهند، باید توجه کنیم که همه دنیا ماشین آلات پیشرفته و یا نیروگاه در اختیار ندارند و یا برخی از کشورها احتیاج به سوخت بنزین گازوئیل و غیره دارند به این صورت کشورهایی که میتوانند از بنزین و گازوئیل ایران استفاده کنند خود به خود افزایش پیدا می کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه مزیت دیگر استفاده از پالایشگاه های فراسرزمینی این است که نفتی که تبدیل به بنزین و گازوئیل می شود دیگر قابل شناسایی و تحریم نیست افزود: زیرا بنزین ایران با بنزین کره یا چین فرق نمی کند زیرا این نوع محصولات در تمام کشورها شبیه به هم است و قابل شناسایی نیست و به همین دلیل امکان تحریم آن وجود ندارد.

بیگی نژاد در ادامه بیان کرد: به همین دلیل کشورهایی که می توانند با استفاده از پالایشگاه های فراسرزمینی از فرآورده های نفتی ما استفاده کنند افزایش پیدا می کنند. با توجه به این شرایط و اینکه ما محدودیت پالایشگاه برای تولید فرآورده نفتی و فروش آن در داخل کشور داریم باز هم تاسیس پالایشگاه فراسرزمینی برای ما مزیت محسوب می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس  خاطر نشان کرد: در این شرایط وقتی ما بتوانیم پالایشگاهی را فراهم کنیم به این صورت که آن را اجاره کنیم یا سهامداران شویم یا اینکه در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه های آنها را بسازیم و تجهیز کنیم و در قبال راه اندازی و صدور خدمات فنی دستمزد مان را از روی فرآورده نهایی تولیدی برداریم، برای ما مزیت محسوب می شود.

به گفته این مقام مسئول، با سهامداری ایران در سایر پالایشگاه‌ها، وضعیت آن برای ایران در دسترس و قابل استفاده است و موقتی نیست. در چنین وضعیتی می‌توان همیشه نفت کشور را در آنجا پالایش کرد و به فروش رساند.

بیگی نژاد در ادامه بیان کرد: اقدامی که ما در زمینه پالایشگاه فراسرزمینی با کشور ونزوئلا در حال انجام آن هستیم صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های این کشورها و در مرحله بعد تولید فرآورده نهایی در پالایشگاه های آمریکای جنوبی است. اتفاقی که در این جا می‌افتد به این ترتیب است که ما یا نفت خودمان و یا میعانات گازی را با نفت یا میعانات گازی آنها مخلوط میکنیم؛ این موضوع باعث می‌شود که در ابتدا میعانات گازی خودمان را به این کشورها ببریم که متعلق به خودمان است، نکته دوم این است که فرآورده ای که تولید می شود را در همان کشورها یا مناطق اطراف آن ها می توانیم به فروش برسانیم. 

بیگی نژاد ادامه داد: وقتی این اتفاق بیفتد پیوند اقتصادی با بعضی از کشورها شکل می گیرد، صدور خدمات فنی که یک افتخار برای کشور ما از انجام میشود و درآمد ارزی ایران هم افزایش پیدا میکند. همه اینها نشان میدهد که تحریم ها در حال بی اثر شدن است. اگر پالایشگاه های فراسرزمینی را بیش از پیش فعال کنیم، حتما تحریم نفت ایران بی اثر می شود. این یک اقدام مناسب است و باید انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به علت اعمال تحریم‌های آمریکا، نفت‌کش‌های ایرانی بیمه نمی‌شوند و این مسئله باعث می‌شود کشتی از کشورهای دیگر برای حمل‌ونقل نفت به کشور نیاید چون امکان بیمه کردن آنها وجود ندارد ولی با وجود پالایشگاه های فراسرزمینی این مشکلات ما حل می شود.

عضو کمسیون انرژی مجلس توضیح داد: همکاری دوجانبه ایران و ونزوئلا به عنوان کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفتی در زمینه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی باعث افزایش نقش ایران در بازار انرژی جهان می شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: البته با تاسیس پالایشگاه های فرا سرزمینی ایران به هاب انرژی منطقه تبدیل نخواهد شد، زیرا مفهوم هاب انرژی این است که ایران در منطقه محل عبور و مرور انرژی بشود به عنوان مثال ایران از ترکمنستان برق بگیرد و به عراق بدهد یا از روسیه گاز بگیرد و به هندوستان بدهد. به عبارتی یعنی محل توزیع انرژی به شود در این صورت ایران به هاب انرژی تبدیل می شود. اما صدور خدمات فنی و مهندسی ماه به پالایشگاه های ونزوئلا به معنی تبدیل شدن به هاب انرژی نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: تاسیس باشگاه های فراسرزمینی به گسترش روابط بین‌المللی ایران و سایر کشورها در زمینه انرژی منجر خواهد شد سهامداری ایران در این پالایشگاه ها در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی به این پالایشگاه ها است.

بیگی نژاد در ادامه توضیح داد: ما با پالایشگاه‌های کشورهای آمریکای جنوبی قراردادهایی بسته ایم که بتوانیم نفت مان را به این کشورها صادر کنیم و در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها سهم مان را از فروش فرآورده نهایی تولیدی پالایشگاهی بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه درباره میزان ارز آوری تاسیس پالایشگاه های فراسرزمینی بیان کرد: اگر این قرارداد بین ایران و ونزوئلا درازمدت باشد یعنی به عنوان مثال ۲۰ساله باشد منجر به افزایش درآمد پایدار ارزی برای کشور ما می شود. به عنوان مثال ما باید ۲۰ سال این قرارداد را داشته باشیم که میعانات گازی را به کشور آنها ببریم با نفت سنگین آنها مخلوط کنیم و بعد فرآورده تولید کنیم و به فروش برسانیم. اگر این قضیه ۲۰ ادامه داشته باشد درآمد ارزی ما افزایش پیدا می کند. نکته بعدی اینکه ممکن است در ازای اقداماتی که برای ونزوئلا انجام میدهیم بتوانیم از معادن طلای آن ها و سایر مواد معدنی شان نیز استفاده کنیم

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز