کاهش حباب قیمت ها با عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۵۱۳
کاهش حباب قیمت ها با عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس
یک کارشناس بازار سکه و طلا گفت: انتشار اوراق قرضه سکه باعث شد که قسمتی از سرمایه هایی که برای خرید سکه به بازار وارد شده بود به سمت خرید اوراق سکه در بورس حزکت کند این موضوع باعث شد با افت تقاضا در بازار فیزیکی، حباب سکه کاهش پیدا کند.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و سکه در مورد تاثیرات اوراق سکه بر بازار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی انتشار این اوراق بابت تنوع بخشی و سرمایه گذاری مردم هست و اشخاص حقیقی و صندوق‌های سرمایه گذاری طلا می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

چه کسانی می توانند اوراق سکه را خریداری کنند؟

کشتی آرای در ادامه تصریح کرد: اشخاص حقیقی و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در طلا می توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود،  نسبت به خرید ۱۰۰ سکه و صندوق‌های طلا هم بدون محدودیت  در چارچوب ضوابط تعیین شده نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.
کارشناس ارشد بازار طلا و سکه در ادامه تاکید کرد: داد و ستد بورسی به بازار مرتبط نیست و بازار به صورت فیزیکی خرید و فروش سکه را انجام می‌دهد و اوراق قرضه سکه در بورس ارائه می شود و خرید و فروش آن هم در بورس انجام می شود و بازار بورس بازار شفافی هست و هر شخصی که در بازار بورس دارای کد بورسی و امکان معامله را داشته باشد می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند محدودیتی برای اشخاص حقیقی لحاظ نشده است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما واگذاری سکه فقط بر عهده بانک مرکزی است منتهی از سال 97 بعد سکه‌ای از سوی بانک مرکزی به مشتریان واگذار نمی‌‌شود در نتیجه سکه‌هایی که در بازار خرید و فروش می شود  به دلیل افزایش تقاضا باعث ایجاد حباب سکه می شود و قیمت سکه از قیمت واقعی بیشتر شود و حباب سکه دو میلیون هفتصد هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی افزود: انتشار اوراق قرضه سکه که شش ماهه بود باعث شد که قسمتی از سرمایه هایی که برای خرید سکه به بازار وارد شده بود به سمت خرید اوراق قرضه سکه پیش برود این موضوع باعث شد که تقاضا در بازار فیزیکی کاهش پیدا کند و کاهش تقاضای فیزیکی در بازار باعث شد که حباب سکه کاهش پیدا کند.

محمدی کشتی آرای در مورد اینکه این قیمت اوراق سکه در بورس را میزان تقاضا تعیین‌ خواهد کرد یا بانک مرکزی؟ گفت: تعیین قیمت به چند عامل بستگی دارد. طبق روال، بخشی از قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی متاثر از اونس جهانی است، بخشی دیگر مربوط به نرخ ارز در بازار است (گاها پیش آمده که اونس طلا در بازار جهانی روندی نزولی داشته اما نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، تاثیر بیشتری داشته و منجر به افزایش سکه و طلا در بازارهای داخلی شده است). ضمن اینکه بخشی از قیمت هم به عرضه و تقاضا مربوط است؛ در حال حاضر رکود در بازار دیده می‌شود و تقاضا شدت خاصی نداشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز