ارزآوری، کاهش وابستگی و اشتغال در گرو تولید حداکثری/ تامین مالی تحقیق و توسعه از راه مالیات معکوس

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۰۶:۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۴۶۲
ارزآوری، کاهش وابستگی و اشتغال در گرو تولید حداکثری/ تامین مالی تحقیق و توسعه از راه مالیات معکوس
مدیر اجرایی پارس جنوبی گفت: در شرایط فعلی، چاره ای جز حرکت به سمت تحقیق و توسعه و ورود فناوری به صنعت نداریم. تجربه سیاست موفق تولید بار اول در صنعت نفت در کنار تامین مالی تحقیق و توسعه با اعتبار مالیاتی زمینه را برای جلوگیری از خام فروشی فراهم می کند؛ همچنین تولید محصولات نهایی به اشتغال آفرینی برای متخصصان کشور منجر می شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، در ابتدا بنا بر این بود که از صنایع به واسطه ی خوراک و سوخت ارزان حمایت به عمل بیاوریم تا امکان رقابت در بازارهای جهانی را پیدا کنند. اما در ادامه صنایع به رانت خوراک عادت کردند و به دنبال توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات نرفتند. این امر باعث شد که امروز در تله ی صادرات انرژی گیر بیفتیم. به این معنا که رقابت پذیری محصولات صادراتی ما به دلیل ارزش محصول تولیدی نیست بلکه به دلیل انرژی ارزانی است که به وسیله آن، محصول صادراتی تولید و صادرات می شود.

ماشین آلات تولیدی

در حال حاضر، ارزش هر تن محصول صادراتی ما در حدود 300 الی 350 دلار است، در حالی که اقلام وارداتی ما ارزشی بالغ بر 1700 دلار دارند. این تفاوت فاحش نشان می دهد که توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات در کشورمان به فراموشی سپرده شده است و به واردات محصولات نهایی و صادرات مواد میانی و خام پرداخته ایم.

برای برون رفت از شرایط فعلی و سوق دادن صنایع به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولاتشان ضروری است به ورود فناوری به صنایع بپردازیم. امری که با اجرای سیاست هایی مانند حمایت از تولیدات بار اول و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی در کشورمان در حال پیگیری است.

رضا فروزش مدیر اجرایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با بیان اینکه هم اکنون درگیر تله ی صادرات انرژی مجازی شده ایم و به صادرات مواد خام با ارزش افزوده ی پایین می پردازیم، تصریح کرد: لازم است برای شرایط فعلی کشور چاره اندیشی اساسی داشته باشیم و با صادرات محصولات نهایی به تقویت اقتصاد ملی بپردازیم. توسعه ی زنجیره ی ارزش در صنایع مختلف باید مدنظر قرار بگیرد و سطح تولید را بالا ببریم. باید از طریق ورود فناوری به صنایع از خام فروشی فاصله بگیریم. 

گاز

وی ادامه داد: ضرورت دارد فرآیندهایی را دنبال کنیم که حداکثر ارزش افزوده را برایمان به وجود بیاورد. صادرات گاز به صورت خام نمی تواند برایمان سودآوری بالایی داشته باشد و اگر بتوانیم به تولید محصولات نهایی بپردازیم و آن ها را صادر کنیم قطعاً ارزآوری بیشتری برای کشور دارد و منافع مان بیشتر تأمین می شود. صنایع میانی و پایین دستی باید تقویت شوند و به فعالیت در صنایع بالادستی بسنده نکنیم.

وی در ادامه گفت: اعمال سیاست های حمایتی مانند اعتبار مالیاتی، حمایت از تولیدات بار اول و اجرای قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان یک ضرورت است و اهمیت بالایی دارد. در وهله ی اول باید متوجه شویم که استفاده از سیاست ها ی مختلف به منظور ورود فناوری به صنایع ضروری است و در مرحله ی بعد باید به درستی این سیاست گذاری ها را اجرا کنیم. حمایت از تولید و توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات باید به صورت یک اصل و مبنا در نظر گرفته شود. در مرحله ی بعد، حتماً باید زمان بندی داشته باشیم. باید به صنایع گفته شود که این حمایت ها در یک دوره ی یک ساله، دو ساله، سه ساله یا هر مدت زمان دیگری اعمال می شود و همیشگی نیست. نباید شرایط گلخانه ای برای صنایع به وجود بیاوریم، به نحوی که چنان به حمایت ها وابسته شوند که نتوانند به رقابت در بازارهای جهانی بپردازند.

اشتغال زایی

مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: حمایت اصولی و حساب شده از صنایع به منظور توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد. با در نظر گرفت ن این ملاحظات قطعاً سیاست اعتبار مالیاتی که قرار است هزینه های تحقیق و توسعه ی صنایع را به عنوان اعتبار مالیاتی برایشان در نظر بگیرد، کارساز خواهد بود. پس از توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات اول باید تأمین نیازهای داخلی مدنظر باشد و در مرحله ی بعد به صادرات به کشورهای همسایه فکر کنیم و سپس عرضه ی محصولات در بازارهای جهانی را داشته باشیم .

فروزش در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست هایی مانند اعتبار مالیاتی مشوق های خوبی برای سوق دادن صنایع به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات است. اما نیاز است در اجرای این سیاست ها، نظارت های قوی پسینی را اعمال کنیم. نباید فقط به تصویب این سیاست ها در مجلس بسنده کنیم بلکه باید در مرحله ی اجرا نیز این طرح ها به درستی پیش بروند.

وی در ادامه یادآور شد : در شرایط فعلی، چاره ای نداریم جز اینکه به سمت تحقیق و توسعه حرکت کنیم و ورود فناوری به صنعت را تسهیل کنیم. تجربه سیاست موفق تولید بار اول در کنار تامین مالی تحقیق و توسعه با اعتبار مالیاتی زمینه را برای جلوگیری از خام فروشی فراهم خواهد کرد؛ همچنین تولید محصولات نهایی به اشتغال آفرینی برای متخصصان کشور منجر می شود. تولید محصولات نهایی برای کشور ارزآوری دارد و زمینه را برای مقابله با تحریم های بین المللی که دسترسی کشور را به اقلام راهبردی و استراتژیک محدود کرده اند، فراهم می کند.

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز