بهینه سازی تنها راه نجات کشور/ ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز

۱۴۰۲/۰۲/۲۹ - ۱۱:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۴۹۹۲
بهینه سازی تنها راه نجات کشور/ ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه پایداری و گستردگی سرمای زمستانِ پارسال در ۲۵ سال گذشته کم‌سابقه بوده است، اظهار کرد: این موضوع سبب تشدید ناترازی گاز شد که تا روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسید، اما توانستیم ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز وارد شبکه کنیم.

به گزارش برنا، چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: امسال بهره‌برداری از گازرسانی به ۲۴ شهر، ۲۳۰۰ روستا و بیش از ۴۱۰۰ صنعت را در دستور کار داریم، همچنین آغاز عملیات گازرسانی به ۱۶ شهر، ۱۶۰۰ روستا و حدود ۱۹۰۰ صنعت در برنامه شرکت ملی گاز ایران است.

وی افزود: اکنون بیش از ۹۸.۵ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده‌اند، باقی شهرها و روستاهای کشور نیز با توجه به تکالیف قانونی و اسناد بالادستی به شبکه گاز کشور متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون اولویت گازرسانی با مناطق محروم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش‌هایی از کرمان، آذربایجان غربی، کردستان و مناطق سخت‌گذر است و تلاش می‌شود بخش اعظم این مناطق تا سال آینده گازرسانی شود.

پروژه ۵۰۰ میلیون یورویی در سیستان و بلوچستان در آستانه بهره‌برداری

چگنی همچنین با بیان اینکه پروژه‌های بسیار خوبی از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حال اجراست گفت: اکنون چند پروژه در مرحله بهره‌برداری است که مهم‌ترین آنها پروژه انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های صادرات گاز به کشورهای همسایه، از درخواست ترکیه برای افزایش مقدار واردات گاز از ایران خبر داد و ادامه داد: کارشناسان دو کشور در حال بررسی تمدید این قرارداد هستند و مذاکرات ادامه داد.

طلب ۸ میلیارد یورویی ایران از عراق

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین با اشاره به توافق برای قرارداد صادرات گاز با عراق اظهار کرد: تمهیدهای لازم برای پرداخت گازبهای عراق به ایران نیز در حال بررسی است و زمانی که این موضوع قطعی شد، قرارداد با این کشور تمدید می‌شود.

به گفته چگنی، مطالبات گازی ایران از عراق ۸ میلیارد یورو است.

وی همچنین بیان کرد: کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند و مذاکرات با این کشورها در دستور کار و درحال بررسی است که البته زیرساخت‌های لازم برای امضای قرارداد با برخی کشورها هنوز مهیا نیست.

واردات گاز از ترکمنستان در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از سویی سوآپ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان هم در حال اجراست و واردات گاز از ترکمنستان هم در دستور کار است.

چگنی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد روند روبه‌رشدی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه صنعت نفت کشور هستیم که آمار و ارقام نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد، کارکنان صنعت گاز هم با تلاش جهادگونه توانسته‌اند مسئولیت‌های خود را به‌خوبی ایفا کنند.

حرکت ‌بی‌وقفه توسعه در صنعت گاز

وی با بیان اینکه حرکت خوبی برای توسعه صنعت گاز کشور آغاز شده است، بیان کرد: چالش اصلی ما در سال ۱۴۰۱ وجود ناترازی تولید و مصرف گاز و تأمین سوخت زمستانی بود، با این‌ حال توانستیم با همکاری مطلوب هم‌وطنان، آن زمستان سخت را پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه پایداری و گستردگی سرمای زمستانِ پارسال در ۲۵ سال گذشته کم‌سابقه بوده است، اظهار کرد: این موضوع سبب تشدید ناترازی گاز شد که تا روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسید، اما توانستیم ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز وارد شبکه کنیم.

چگنی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: اگر برنامه‌های توسعه بالادستی کشور به‌خوبی انجام می‌شد نباید شاهد این ناترازی می‌بودیم، البته تحریم سبب شد مسئولان پیشین نتوانند برنامه‌های توسعه را به‌ویژه در حوزه بالادستی گاز پیش ببرند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوعی فرابخشی است

وی با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی انرژی و مدیریت مصرف، آن را اقدامی فرابخشی دانست و افزود:‌ بحث بهینه‌سازی با توجه به تکالیف قانونی که مجلس شورای اسلامی برعهده ما گذاشته، در دستور کار است، با این‌ حال بیشتر مصرف انرژی کشور در بخش مسکن، صنعت، کشاورزی و نیروگاه‌ها است که خارج از مسئولیت ماست. به همین دلیل، دیگر دستگاه‌ها باید برای حل و رفع آن اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه اعلام کرد که جمع‌آوری گازهای مشعل اولویت این شرکت است و تاکنون قراردادهایی در این‌ زمینه امضا شده است، مزایده گازهای مشعل پارس جنوبی نیز برگزار شده که برندگان آن به‌زودی اعلام می‌شوند.

چگنی در پایان یادآور شد: تعمیرات اساسی تأسیسات تولید، انتقال، توزیع و پالایشگاه‌های گازی نیز برای تولید پایدار آغاز شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز