بزودی فروش متری مسکن در پایتخت اجرایی می‌شود/ همراهی دولت و شهرداری تهران برای هدایت نقدینگی به سمت عرضه مسکن در بورس

۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۴۰۳۳
بزودی فروش متری مسکن در پایتخت اجرایی می‌شود/ همراهی دولت و شهرداری تهران برای هدایت نقدینگی به سمت عرضه مسکن در بورس
طرح فروش متری مسکن متعلق به شهرداری تهران با همراهی بخش های مختلف دولت، یک گام دیگر به بازار سرمایه نزدیک شده و سهام مربوطه در آینده از طریق بورس کالا به متقاضیان عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، خرید و فروش متری مسکن در بورس و خرید سهام زمین متری، طرحی است که در آن، افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد مسکونی را در اختیار ندارند، با هر مقدار سرمایه، بتوانند یک یا چند متر زمین خریداری کنند و علاوه بر سرمایه گذاری مطمئن و حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم، سود حاصل از آن را نیز دریافت کنند. 

خانه دار شدن، همواره یکی از دغدغه های افراد به خصوص قشر جوان جامعه بوده است. 

دولت نیز به سهم خود کوشیده تا بتواند راهکاری برای تامین این نیاز فراهم آورد و در این زمینه، طرح هایی چون مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و وام های خرید مسکن را اجرایی کرده است که کمابیش توانسته به خانه دار شدن بسیاری از افراد جامعه کمک کند، اما این طرح ها نیز، نیاز به سرمایه اولیه دارند که برای بسیاری، فراهم کردن آن ممکن نیست.

14010619000833_Test_PhotoN

یکی از طرح هایی که اخیرا ارائه گردیده، طرح خرید و فروش متری مسکن در بورس طبق شرایط خرید سهام زمین متری می باشد.

اهمیت اجرای این طرح، از این جهت است که چون اغلب افراد، سرمایه لازم برای خرید یک واحد کامل را ندارند، لذا، دولت در این طرح تدبیری اندیشیده که افراد با هر میزان سرمایه بتوانند چندمتر زمین خریداری کنند.

بدین ترتیب، علاوه بر اینکه می توانند سرمایه گذاری مناسبی داشته باشند و سود حاصل از آن را دریافت کنند، دولت هم توانسته سرمایه ها ی راکد افراد که به سمت سکه و دلار می رود را به سمت و سوی مسکن برده و این بخش را از رکود خارج کند.

مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، درباره جزییات فروش متری مسکن گفت: در فروش متری سهم‌الشرکه شهرداری تهران برای خانه‌دار کردن خانواده‌های کم‌درآمد به شیوه فروش متری است و قرار است این کار در بورس عرضه شود.

مسکن

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای فروش متری انجام شده است، گفت:  با این کار افرادی که در آمد کمتری دارند و با خرید متر به متر صاحب خانه می شوند.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران در بحث رفع مشکل مسکن اقدام کرده و قرارگاهی هم در این زمینه تشکیل شده است و سازمان های مربوطه پای کار هستند.

به گفته هدایت، تلاش کردیم پروژه هایی که در بورس عرضه می کنیم، پروژه هایی باشد که همه آنها، پروانه و سند داشته باشند و فوندانسیون آن هم ریخته شود تا مردم رشد این پروژه‌ها را ببینند و به سرمایه گذاری امیدوارتر شوند، وقتی پروژه تمام شد و فرد مقداری از خانه را خریداری کرد یا خود را به مرحله‌ای می رساند که بتواند یک واحد خریداری کند. اگر نتوانست ما یک بازار گردان داریم که درصد خانه خریداری شده در بورس را به قیمت روز از مالک خریداری می کند و فرد می تواند پول را در پروژه‌های جدید سرمایه گذاری کند و با انجام این کار در نهایت می‌تواند در یک پروژه خانه دار شود.

به طور مثال یک واحد ۲۰۰ متری برای پیش‌فروش عرضه می‌شود و چهار فرد مختلف هرکدام ۵۰ متر از این واحد را به صورت سهام خریداری می‌کنند.

قیمت تعیین شده معمولا پایین‌تر از نرخ‌های موجود در بازار است که البته به صورت علی‌الحساب تعیین می‌شود.

نهضت+ملی+مسکن

در آینده ممکن است با ضرایبی درخصوص انتخاب طبقه، انشعابات، مشاعات و پارکینگ، قیمت آپارتمان مورد نظر افزایش یابد که متقاضی باید این اختلاف قیمت را بپردازد. با تکمیل پروژه، هریک از چهار نفر می‌توانند سهام خود را از آپارتمان مدنظر با نرخ روز در بازار عرضه کنند.

گفته می‌شود با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان، سهام این پروژه‌ها از نقدشوندگی خوبی برخوردار است.

به گفته‌ی فعالان صنعت ساختمان، مدت زمان فروش واحدهای نوساز در منطقه ۲۲ که به صورت یکجا عرضه می‌شوند، بیش از پروژه‌هایی است که به شکل سهام به فروش می‌رسند.

بر اساس این گزارش، گرچه طرح «پیش‌فروش» متری مسکن تا قبل از سال ۱۳۹۷ و پیش از آغاز نوسان‌های شدید قیمت مسکن و تورم می‌توانست برای مستاجران و به ویژه برای زوج‌های جوان راهگشا باشد، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد به نظر نمی‌رسد، جمعیت قابل توجهی از شهروندان عادی به اندازه‌ای تمکن مالی داشته باشند تا در این طرح مشارکت کنند. از این رو، بیم آن می‌رود که همچون پروژه مسکن مهر شهر پردیس، گروهی از دلالان روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز