رئیس اتحادیه نان سنتی:

نان سنتی کم خطر تر از بسته‌بندی‌هاست/ قیمت نان تغییر می‌کند

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۲۳:۰۹:۲۷
کد خبر: ۹۹۳۸۹۷
نان سنتی کم خطر تر از بسته‌بندی‌هاست/ قیمت نان تغییر می‌کند
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به اینکه نان‌های سنتی در معرض حرارت ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه قرار دارند و هیچ ویروسی در این دما زنده نمی‌ماند، گفت: احتمال دارد نرخ نان پس از سال‌ها که ثابت مانده، بعد از ماه رمضان، مطابق با نرخ تورم بالا رود.

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا با اشاره به اینکه قیمت نان از سال 93 تا 98 ثابت بوده، اظهار کرد: پیشنهاد اتحادیه برای سال گذشته این بود که با توجه تورمی که در این 5 سال رخ داد، قیمت نان باید حداقل بیش از 2 برابر شود ولی از آنجا که دولت‌ بیشتر به فکر مردم است تا به فکر کاسب و نمی‌خواستند آرامش در جامعه مختل شود و قیمت‌ها به یک‌باره جهش یابد، در نهایت با ما توافق کردند و عددی را اعلام کردند که حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد افرایش بود، همچنین قرار شد سالانه قیمت نان مطابق با افزایش نرخ تورم، دستمزد کارگران، برق، گاز و مالیات و... افزایش یابد.

او افزود: طبق بخشنامه قرار است سال به سال این نرخ داده شود ولی چون ماه مبارک رمضان است و صلاح نیست قوت غالب مردم دچار مشکل شود، فعلا همین قیمت ثابت خواهد ماند.

مقدم خاطر نشان کرد: پس از ماه رمضان جلسه‌ای خواهیم داشت تا درباره نرخ نان و سایر هزینه‌های نانوایان از جمله هزینه مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز آن‌ها تصمیم گیری شود، به هر حال با توجه به تورم ۴۰ درصدی، افزایش ۲۱ درصدی مزد کارگر و هزینه‌های بهداشتی مقابله با کرونا باید نرخ نان تغییر کند و البته سالیانه و پلکانی باشد تا دچار جهش نشود و هم به مردم فشار نیاید و هم به نانوایان.

رئیس اتحادیه نانوایان نرخ انواع نان سنتی را به شرح زیر اعلام کرد: لواش و تافتون گردان دولتی 300 تومان و آزاد یا نیمه یارانه‌ای 450 تومان است.

به گفته مقدم، نان تافتون تنور سنتی یا گلی دولتی 550 تومان و آزادپز 850 تومان نرخ گذاری شده ‌است.

او ادامه داد: بربری ساده دولتی 1000 تومان و آزاد  1500 تومان است که کنجدی این نان ۵۰۰ تومان اضافه می‌شود.

مقدم نرخ نان سنگک شاده دولتی را 1200 تومان و نرخ آزادپز را 1800 تومان اعلام کرد که برای نوع کنجدی آن‌ها ۵۰۰ تومان اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان درخصوص کاهش یا افزایش میزان فروش نان در ایام کرونا و یا ماه رمضان توضیح داد: از آنجا که این صنف از جمله اصنافی بود که برخلاف سایر مشاغل، دولت تاکید کرده بود هیچ تغییری در میزان فعالیت رخ ندهد و حتما مشغول به ارائه خدمت باشند، تغییری در میزان فروش نداشتیم و حتی در برهه‌ای هراس ناشی از قرنطینه باعث هجوم بیشتر مردم به نانوایی‌ها شد.

مقدم مشکل اساسی این روزهای صنف نانوایان را کمبود یا نبود مواد بهداشتی از جمله دستکش و ماسک و مواد ضد عفونی کننده دانست و افزود: با وجود سخت‌گیری‌ها و نظارت‌های جدی بازرسان وزارت بهداشت و با اینکه درخواست‌های مکرر برای تامین این وسایل داده‌ایم، همه این لوازم از سوی خود نانوایان خریداری شده و حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان در ماه هزینه دارد که امیدواریم برای تامین لوازم بهداشتی این صنف برنامه‌ای در نظر گرفته شود.

او همچنین توصیه کرد که مردم از نانوایی‌ها به خرید نانی بپردازند که به صورت مستقیم از تنور خارج می‌شود و آن را در پارچه بپیچند زیرا این نحوه پخت نان احتمال بسیار کمتری برای آلوده شدن به ویروس دارد.

نظر شما