آزمایش CBC چه فاکتورهایی را نشان می دهد؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۸:۵۸:۱۱
کد خبر: ۱۲۳۲۷۲۹
آزمایش CBC چه فاکتورهایی را نشان می دهد؟
یکی از آزمایش‌های خون بسیار متداول آزمایش CBC است. در این مقاله قصد داریم با آزمایش CBC و فاکتورهایی که شامل میشود آشنا شویم.

به گزارش برنا، یکی از آزمایش‌های خون بسیار متداول آزمایش CBC است. در این مقاله قصد داریم با آزمایش CBC و فاکتورهایی که شامل میشود آشنا شویم.

آزمایش CBC چیست؟

آزمایش CBC یک آزمایش خون است که اطلاعاتی درباره سلامت کلی شما ارائه می‌دهد. آزمایش CBC به پزشکان کمک می‌کند تا طیف وسیعی از بیماری‌ها (مانند کم‌خونی، سرطان خون)، مشکلات، اختلالات و عفونت ها را تشخیص داده و نظارت و غربالگری کنند. این آزمایش همچنین خون شما را برای علائم عوارض جانبی داروها بررسی می‌کند.

سلول‌های خونی عمدتاً در مغز استخوان تولید و بالغ می شوند و در صورت نیاز وارد جریان خون می‌شوند. آزمایش CBC 3 نوع مختلف از سلول‌های خونی شما را اندازه‌گیری می‌کند و می‌شمارد که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  1. گلبول های قرمز

گلبولهای قرمز در مغز استخوان تولید می‌شوند و هنگامی که بالغ می‌شوند وارد جریان خون می‌شوند. گلبولهای قرمز حاوی هموگلوبین هستند. هموگلبین پروتئینی است که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کند. طول عمر معمولی گلبول‌هایقرمز (RBC) 120 روز است. بنابراین مغز استخوان باید دائماً گلبول های قرمز جدید تولید کند تا جایگزین گلبولهای مرده قبلی شود. گلبول های قرمز معمولاً از نظر اندازه و شکل یکنواخت هستند اما ظاهر آنها می‌تواند تحت تأثیر شرایط مختلفی مانند کمبود ویتامین B12 و فولات و کمبود آهن قرار گیرد. یک نمونه از بیماری های شایع که بر گلبول های قرمز تأثیر می گذارد ، کم خونی است که ناشی از تعداد کم گلبول های قرمز خون و پایین بودن میزان هموگلوبین است.

  1. گلبول های سفید

گلبولهای سفید خون سلولهایی هستند که در خون، سیستم لنفاوی و بافتها وجود دارند و بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن هستند. آنها به محافظت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند و همچنین در التهابات و واکنش‌های آلرژیک نقش دارند. پنج نوع مختلف WBC وجود دارد که کدام عملکرد متفاوتی دارند. گلبول‌های سفید خون در تعداد نسبتاً پایداری وجود دارد. با این حال بسته به آنچه در بدن می‌گذرد ممکن است این اعداد به طور موقت بیشتر یا کمتر تغییر کنند.

  1. پلاکت ها

پلاکت ها که در واقع قطعات سلولی کوچکی هستند که در خون گردش می‎کنند و برای لخته شدن طبیعی خون ضروری هستند. هنگامی که جراحت ایجاد می‌شود و خونریزی شروع می‌شود پلاکت‌ها با چسبیدن به محل آسیب و جمع شدن به هم متصل می‌شوند. همچنین سیگنال های شیمیایی را منتشر می‌کنند که باعث تجمع پلاکت‌های اضافی می‌شود و در نهایت بخشی از لخته خون پایدار در محل آسیب است که تا زمان بهبودی محل باقی می‌ماند.

cbc در آزمایش خون

آزمایش CBC معمولاً با استفاده از یک دستگاه به طور خودکار انجام می‌شود که پارامترهای مختلف از جمله تعداد سلول‌ها و ویژگی‌های فیزیکی برخی از سلول‌ها را اندازه گیری می‌کند. یک آزمایش CBC استاندارد شامل موارد زیر است:

  1. آزمایشات گلبول قرمز (RBC) شامل موارد زیر است :
  • آزمایش RBC :  این آزمایش تعداد واقعی گلبول های قرمز در نمونه خون شما را می‌شمارد.
  • Hemoglobin: هموگلوبین میزان کل پروتئین حامل اکسیژن در خون را اندازه گیری می کند.
  • Hematocrit: هماتوکریت درصد کل حجم خون شما را که از گلبول های قرمز تشکیل شده اندازه گیری میکند.
  • آزمایشات زیر اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های فیزیکی گلبول‌های قرمز ارائه می‌دهد:
    • آزمایش MCV : فاکتور MCV که مخفف Mean corpuscular volume است میانگین اندازه ​​گلبول های قرمز خون است. اگر گلبول های قرمز خون شما بسیار کوچک یا خیلی بزرگ هستند ، می تواند نشانه ای از یک اختلال خونی مانند کم خونی ، کمبود ویتامین یا سایر بیماری‌ها باشد.
    • آزمایش MCH : آزمایش MCH معیاری برای میانگین ​​هموگلوبین داخل گلبول‌های قرمز خون است.
    • آزمایش MCHC : آزمایش MCHC معیاری برای میانگین غلظت هموگلوبین در داخل گلبول‌های قرمز خون است.
    • آزمایش RDW : گلبول‌های قرمز اندازه‌های متفاوتی دارند. RDW معیاری از اندازه‌های مختلف گلبول‌های قرمز می‌باشد.
  1. آزمایشات گلبول سفید (WBC):  دو نوع آزمایش در رابطه با گلبول سفید در آزمایش CBC انجام می‌شود:
  • تعداد WBC: این آزمایش شمارش تعداد کل گلبول های سفید خون در نمونه خون شما است.
  • آزمایش دیفرانسیل(تفاوت) گلبولهای سفید: این آزمایش ممکن است به عنوان بخشی از آزمایش CBC گزارش شود یا در صورت بالا یا پایین بودن تعداد WBC انجام شود. دیفرانسیل WBC تعداد پنج نوع گلبول سفید موجود (نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل و بازوفیل) را شناسایی و شمارش می‌کند.
  1. آزمایشات پلاکت:
  • Platelet count: این فاکتور تعداد پلاکت های موجود در نمونه خون شما است.
  • آزمایش MPV: میانگین اندازه پلاکت (MPV) ممکن است در آزمایش CBC گزارش شود. این فاکتور اندازه متوسط ​​پلاکت‌ها است.
  • آزمایش PDW:  این فاکتور نیز ممکن است در آزمایش CBC گزارش شود. این نشان دهنده تفاوت اندازه بزرگترین پلاکت با کوچکترین پلاکت است.

تست cbc

تفسیر نتیجه آزمایش CBC

بعد از آماده شدن نتیجه آزمایش شما نتیجه را در دو ستون مشاهده میکنید، ستون اول مربوط به شما است و ستون دوم نشان‌دهنده رنج مرجع است. به این معنی که نتیجه آزمایش شما در صورت نرمال بودن باید در آن رنج قرار بگیرد. پس 2 حالت ممکن است رخ دهد:

  • پس در صورتی که جواب آزمایش شما در آن رنج قرار داشته باشد به این معنی است که آزمایش شما مشکلی ندارد.
  • اگر جواب شما پایین‌تر یا بالاتر از آن رنج باشد میتواند نشان‌دهنده بیماری یا مشکل خاصی باشد که پزشک تشخیص می‌دهد.

از آنجا که آزمایشگاه های مختلف از دستگاه ها و روش های گوناگونی برای سنجش آزمایش CBC استفاده می کند، پس ممکن است جوابی که به شما داده می شود در رنج های نرمال متفاوت باشد. اما در حالت کلی این تغییرات موجود در رنج بسیار جزئی می باشد.

آزمایش خون cbc

انجام آزمایش CBC در خانه!

نگرانی بسیاری از ما در این دوران در رابطه با آزمایش دادن و مراجعه به پزشک ابتلا به ویروس کروناست که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. به همین علت بسیاری از افراد از انجام آزمایش و یا مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند که باعث نگرانی است. از دیگر مشکلات زمانبر بودن مراجعه به آزمایشگاه‌ها به دلایل مختلف مثل ترافیک و شلوغی آزمایشگاه‌ها است. هوم‌کا انواع خدمات درمانی و آزمایشگاهی و مراقبتی را در منزل ارائه می‌دهد و شما می‌توانید از خدمات آزمایش خون در منزل هوم‌کا استفاده کنید. کافی است به سایت هوم‌کا به آدرس https://www.homeca.ir/ مراجعه کنید و درخواست خدمت خود را ثبت کنید تا مشاوران هوم‌کا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و یا با شماره 021-91212348 تماس بگیرید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز