بهترین زمان پیوند درخت گلابی با کارشناسان نهالستان اکین نهال

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۱۲:۳۶:۲۲
کد خبر: ۱۳۷۶۳۸۴
بهترین زمان پیوند درخت گلابی با کارشناسان نهالستان اکین نهال
امروزه از طریق پیوند زدن انواع ارقام را بصورت ترکیبی مورد استفاده قرار میدهند، پیوند زدن نیاز به تخصص و تجربه دارد که در این مطلب به ان خواهیم پرداخت

نهال گلابی

درخت گلابی دارای رقم های مختلفی در دنیا می باشد، اما این درخت بومی کشورهای اروپا و غرب آسیا می باشد. نهال گلابی دارای بازار فروش بسیار بالایی در کشور ما می باشد و این امر سبب خرید نهال گلابی توسط باغداران و کشاورزان شده است.

کاشت و نگهداری از نهال گلابی نسبت به دیگر انواع نهال کار سختی نیست. این نهال به مراقبت کمی برای رشد نیاز دارد و با رعایت نکات ساده می توان محصول باکیفیتی را در فصل برداشت داشته باشیم. در ادامه این مقاله همراه نهالستان اکین نهال باشید تا شما را با این نهال بیشتر آشنا کنیم.

یکی از اولین نکات که برای کاشت نهال گلابی باید در نظر داشته باشیم، آب و هوای منطقه کاشت می باشد. بهترین منطقه برای کاشت نهال گلابی مناطقی هستند که آب و هوای معتدل دارند، این میوه بهترین بازدهی را در این مناطق خواهد داشت. مقاومت سرمایی نهال گلابی نیز بالا می باشد، پس می توان در مناطق نیمه سردسیر نیز نهال گلابی را کاشت.

در واقع نهال گلابی دارای ارقام زیادی می باشد که برخی ارقام برای کاشت در مناطق گرمسیر و برخی دیگر برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب می باشند.

هنگام رویش برگ های گلابی، گل ها نیز شروع به رویش می کنند. برگ های این میوه براق و به شکل بیضی هستند که طول آنها بین 2 تا 12 سانتیمتر می باشد. حاشه برگ ها نیز معمولا صاف است ولی در بعضی ارقام دندانه دار می باشد.

میوه گلابی را باید قبل از رسیدن کامل از روی درختان چید، زیرا این میوه قابلیت انبار دهی بسیار کوتاهی دارد و در صورت رسیده شدن بافت میوه آسیب پذیر خواهد شد.

نور خورشید نقش مهمی در رشد درختان گلابی دارد. قبل از کاشت نهال گلابی بهتر است محلی را انتخاب کنید که 6 تا 8 ساعت نور مستقیم آفتاب به آنجا بتابد. کمبود نور سبب مشکل در گلدهی درختان گلابی می شود.

خاک مناسب برای رشد نهال گلابی خاک های شنی و لومی هستند، انواع خاک سنگین مناسب رشد گلابی نمی باشند. درختان گلابی نسبت به آهک بسیار حساس می باشند به طوری که اگر آهک موجود در خاک بالای 20 درصد باشد، دیگر نمی توان نهال گلابی را در آن زمین کاشت.

آبیاری مناسب نهال گلابی سبب رشد کافی و باردهی مناسب درختان گلابی می شود. میزان آبیاری در هر منطقه نسبت به میزان بارندگی در آن متفاوت می باشد. اما در سال های اولیه میزان آبیار بیشتر می باشد، بطوریکه در هر هفته 1 الی 2 مرتبه آبیاری باید انجام شود. با بلوغ درختان میزان آبیاری کمتر می شود و آبیاری از اوایل فصل بهار تا پاییز هفته ای یکبار باید انجام شود. آبیاری بیش از اندازه سبب آسیب به درختان خواهد شد. برای آبیاری می توانید از آبیاری قطره ای ، آبیاری کرتی و نشتی استفاده کنید.

 

زمان پیوند درخت گلابی

انواع نهال گلابی

در کشور ما رقم های زیادی از این میوه وجود دارد، اما بهترین ارقام گلابی که دارای بازار فروش بالا و مناسب برای صادرات هستند به شرح زیر می باشد.

  • نهال گلابی درگزی
  • نهال گلابی دوشیز
  • نهال گلابی شاه میوه
  • نهال گلابی رد آنجو
  • نهال گلابی بیروتی
  • نهال گلابی پرتقالی
  • نهال گلابی اسپادانا
  • نهال گلابی سیبری

کاشت گلابی

این میوه را می توان از دو طریق زیر پرورش داد.

  1. کاشت بذر گلابی
  2. خرید نهال گلابی

برای تکثیر نهال گلابی از طریق بذر باید در اواخر پاییز این کار را انجام داد. رشد و باردهی بذر گلابی نسبت به کاشت نهال نیازمند زمان بیشتری می باشد و در بیشتر موارد کاشت بذر برای تولید پایه بذری برای انجام پیوند انجام می شود.

بیشتر کشاورزان برای احداث باغ تمایل به خرید نهال گلابی دارند، زیرا با کاشت نهال در مدت زمان کمتری عملیات باردهی درختان شروع خواهد شد و در نتیجه سوددهی درختان زودتر آغاز خواهد شد.

بهترین زمان پیوند درخت گلابی

نهال گلابی پیوندی چیست؟

آیا فرق نهال پیوندی و نهال بذری را می دانید؟ در ادامه همراه ما باشید تا در مورد نهال پیوندی و انواع آن اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

در سالیان اخیر با توجه به پیشرفت علم، بیشتر کشاورزان به دنبال نهال هایی هستند که دارای باردهی و کیفیت محصول بالایی باشند. همچنین برای باغداران مقاومت بالای نهال ها نسبت به آفات دارای اهمیت بسیار می باشد، از این رو خرید نهال پیوندی در اولویت آنها قرار می گیرد.

در روش پیوند قسمتی از یک گیاه را بر روی یک گیاه دیگر قرار می دهند تا در نهایت یک نهال پیوندی باکیفیت را داشته باشیم. البته باید بدانید انجام پیوند صحیح نیازمند به داشتن تخصص کافی در این زمینه می باشد.

 برای پیوند زدن به یک پایه و پیوندک قوی نیاز داریم. در واقع قسمت پایه همان بخش پایینی و ریشه درخت می باشد و قسمت پیوندک هم همان قسمت بالایی درخت می باشد. با انتخاب رقم پایه و پیوندک مناسب و انجام روش درست پیوند می توان در آینده شاهد یک درخت پربار و مقاوم باشیم.

برای مثال برای پیوند گلابی از انواع پایه های به، زالزالک و حتی گلابی وحشی استفاده می کنند. انتخاب پایه مناسب برای پیوند گلابی بستگی به نوع خاک محل کاشت دارد. برای مثال در خاک های سنگلاخی پایه زالزالک و در خاک های زهکشی شده پایه به مناسب می باشد. در برخی از ارقام گلابی که به پایه به ناسازگار هستند از دیگر پایه ها استفاده می شود.

 در مثالی دیگر نهال سیب را می توان به انواع ارقام به و انواع ارقام زالزالک پیوند زد.

زمان مناسب برای پیوند زنی در اوخر فصل بهار و اواخر فصل تابستان می باشد. معمولا عملیات پیوند زنی در نهالستان ها در پاییز انجام می شود، اما در کل زمان پیوند بستگی به نوع پایه و شرایط درخت خواهد داشت.

پیوند به روش های مختلفی انجام می گیرد که انتخاب نوع پیوند باید متاسب با نوع رقم باشد. انواع پیوند جوانه به شرح زیر می باشد.

  • پیوند شکمی
  • پیوند قاشی
  • پیوند لوله ای
  • پیوند وصله ای

انواع پیوند شاخه ای به شرح زیر است:

  • پیوند شکافی
  • پیوند زینی
  • پیوند نیمانیم
  • پیوند تاجی
  • پیوند سپری
  • پیوند اسکنه

نکات مهم برای انجام پیوند

  1. باید از پایه و پیوندک مناسب که با هم سازگار باشند استفاده کرد.
  2. انجام پیوند در زمان مناسب.
  3. از پیوندک که دارای جوانه باشد استفاده کنید.
  4. بعد از انجام پیوند، محل پیوند را با نایلون و یا نوار پیوند بپوشانید.

 جهت اطلاعات بیشتر در مورد خرید نهال از اکین نهال و یا هرگونه سوال و مشاوره میتوانید از طریق سایت اکین نهال، پیج اینستاگرام با کارشناسان ما در تماس باشید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز